شهروند- قربانیان تالیدومید (Thalidomide) به افرادی گفته می شود که مادران آنها در دهه های ۵۰ و ۶۰ از قرص های ضد تهوعی با همین نام در هنگام بارداری استفاده کردند که در آن زمان مورد تایید دولت کانادا و وزارت بهداشت قرار گرفته بود. این افراد به دلیل مصرف این دارو توسط مادر با انواع و اقسام بیماری جسمی، از فلج گرفته تا نابینایی و ناشنوایی و بدون دست و پا متولد شدند.

هم اکنون ۱۲۰ نفر از قربانیان این دارو در کانادا هستند و دولت کانادا در دسامبر سال ۲۰۱۴ و قبل از انتخابات وعده داد که بودجه ای معادل ۲۵۰,۰۰۰ برای هر فرد و رقمی معادل ۷۵,۰۰۰ دلار تا ۱۵۰,۰۰۰ دلار بسته به شرایط سالیانه برای حمایت به آنها اختصاص دهد تا بتوانند زندگی راحتی داشته باشند.

اما این افراد می گویند که رقمی که در نهایت در ماه مه سال ۲۰۱۵ نهایی شد بسیار کمتر از میزان گفته شده است و روش برخورد دولت در اختصاص این مبلغ بسیار توهین آمیز بوده است. آنها از دولت کانادا می خواهند که هرچه سریع تر پولی را که برای حمایت به این بیماران بدهکارند به آنها پرداخت کنند اگرچه که هیچ میزان پولی نمی تواند آسیبی که این افراد در زندگی شان و به دلیل سهل انگاری دولت کانادا تحمل کرده اند را جبران کند.