شهروند- در کنار هر نویسنده معروفی که نامش را می شنویم و یا برنده ی جایزه ای ادبی می شود شخص بسیار مهم و خاموشی وجود دارد که اغلب موارد ناشناخته است و به وی توجهی نمی شود، اما نقش او اگر بیشتر از خود نویسنده نباشد، کمتر نیست. این شخصیت مهم ویراستار کتاب است و محصول نویسنده را برای شرکت در مسابقات و یا قرار گرفتن در دست خواننده تمام می کند. بدون ویراستار کتاب تمام نشده است.

مارتا کانیا فورستنر ( Martha Kanya-Forstner) یکی از همین اعضای خاموش ادبی در کاناداست. او سردبیر Doubleday Canada و McClelland & Stewart است و سه تا از کتاب های برنده جایزه امسال را ویرایش کرده است. این کتاب ها عبارتند از Bellevue Square نوشته ی مایکل ردهیل و برنده جایزه ۱۰۰,۰۰۰ دلاری Giller، رمان Brother نوشته ی دیوید چاریاندی (David Chariandy) و برنده ی جایزه ی ۵۰,۰۰۰ دلاری Rogers Writers’ Trust Fiction و در نهایت کتاب Life on the Ground Floor نوشته ی جیمز مسکالیکس (James Maskalyk) و برنده ی جایزه ۶۰,۰۰۰ دلاری Hilary Weston Writers’ Trust در بخش غیر داستان.

مارتا در هنگام بردن این جوایز تنها چیزی که دریافت می کند تقدیر و سپاس از جانب نویسندگان کتابهاست. او بسیار مسئول و دقیق و صبور است و کارش را بارها بررسی می کند تا کوچکترین اشتباهی در آن یافت نشود، اما مارتا مانند بسیاری دیگر از ویراستاران برجسته تقدیری را که شایسته اش است دریافت نمی کند.