پیش نویس قطعنامه ای که "نقض حقوق بشر" در ایران را محکوم می کند و خواهان آزادی رهبران بهائیان ایران شده، تسلیم کنگره آمریکا شده است.

شماره ۱۲۱۷ ـ پنجشنبه  ۱۹ فوریه ۲۰۰۹


 

بی بی سی: پیش نویس قطعنامه ای که "نقض حقوق بشر" در ایران را محکوم می کند و خواهان آزادی رهبران بهائیان ایران شده، تسلیم کنگره آمریکا شده است.

گروهی از نمایندگان مجلس نمایندگان آمریکا در متن این قطعنامه دولت ایران را به نقض حقوق بشر محکوم کرده اند و از باراک اوباما، رئیس جمهوری و هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا خواسته اند که دولت ایران را محکوم کنند.

این پیش نویس قطعنامه کنگره خواهان آزادی فوری همه زندانی های دینی بخصوص هفت تن از رهبران جامعه بهایی این کشور شده است که در زندان اوین تهران حبس شده اند.

این هفت نفر به نام های فریبا کمال آبادی، جمال الدین خانجانی، عفیف نعیمی، سعید رضایی، بهروز توکلی، وحید تیزفهم و مهوش ثابت، حدود نه ماه پیش دستگیر شدند.

آن ها عضو هیاتی هستند که به گفته مرکز بین المللی بهائیان، در سطح ملی به فعالیت های بهائیان در ایران رسیدگی می کنند.

این در حالیست که قربانعلی دری نجف آبادی دادستان کل کشور، در نامه ای به غلامحسین محسنی اژه ای وزیر اطلاعات، ضمن متهم کردن این افراد به جاسوسی نوشته است که فعالیت های تشکیلات بهائیت در تمامی رده ها و نیز هر تشکیلات جایگزین آن غیر قانونی و ممنوع است.

آقای دری نجف آبادی با اشاره به قانون اساسی ایران که داشتن هر عقیده ای را برای افراد آزاد می داند، گفته است: "داشتن یک عقیده و مرام آزاد ولی اعلان و ابراز آن به منظور تحریف افکار دیگران، جریان سازی و یا تبلیغ و تظاهر به قصد اغواگرای و تشویش اذهان دیگران و عناوین مشابه مجاز نخواهد بود."

در واکنش، دیان علایی، یکی از نمایندگان جامعه ی بین المللی بهاییان در سازمان ملل متحد، با انتشار بیانیه ای این هفت نفر را بیگناه دانست و خواهان آزادی فوری آن ها شده است.

دیان علایی همچنین روز یکشنبه (۱۵ فوریه) از بیانیه گروهی از ایرانیان خارج از کشور در حمایت از بهائیان ایران استقبال کرد.

بیش از ۲۴۰ نفر از نویسندگان، اساتید دانشگاه و هنرمندان ایرانی از ۱۹ کشور مختلف جهان اخیرا با امضای نامه ای سرگشاده به جامعه ی بهاییان ایران از آن ها به خاطر سکوت در برابر آن چه بی عدالتی و ظلم علیه بهاییان ایران در ۱۵۰ سال گذشته خوانده اند، عذرخواهی کرده اند.

نماینده جامعه بین المللی بهائیان روز یکشنبه در مصاحبه با رادیو بی بی سی فارسی این اقدام را قدمی مثبت و مهم دانست و از آن قدردانی کرد.

در مقابل اتهام جاسوسی و توهین به مقدسات اسلام، بهائیان می گویند بر اساس اصول اعتقادی آنان، دخالت در هرگونه فعالیت های حزبی، سیاسی و امنیتی برایشان ممنوع است و از دستورات دولت اطاعت می کنند.

نعیم توکلی، پسر بهروز توکلی پسر یکی از هفت نفر بازداشت شده روز یکشنبه در مصاحبه با رادیو بی بی سی فارسی گفت، بهائیان در ایران از کوچک ترین مشاغل دولتی محرومند و به اسرار و اسناد طبقه بندی شده دسترسی ندارند تا برای دولت های خارجی جاسوسی کنند.

همچنین به گفته وی، "آئین بهایی احترام به تمام ادیان را بر اعضای جامعه بهایی واجب می شمرد، پس چگونه بهائیان می توانند به مقدسات اسلامی توهین بکنند."

قانون اساسی ایران از کیش بهایی به عنوان یک اقلیت دینی رسمی نام نمی برد.