برپایه گزارش بنیاد صلح سوئد، در سال ۲۰۱۶ میلادی فروش جنگ افزارها و خدمات نظامی صد کنسرن تسلیحاتی بزرگ جهان باز هم افزایش یافت. در این سال، نزدیک به دو سوم بازار را کنسرن های تسلیحاتی آمریکا پر کردند

میزان فروش جنگ افزار و خدمات نظامی کنسرن های بزرگ در سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ افزایش نیافته بود، اما در سال ۲۰۱۶ نسبت به سال ۲۰۱۵ حدود دو درصد و در مقایسه با سال ۲۰۰۲ سی و هشت درصد بالا رفت.

مجموع فروش در سال گذشته میلادی به ۳۷۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار رسید. ۲۱۷ میلیارد دلار از این رقم (حدود ۵۸ درصد) به صندوق کنسرن های تولیدکننده جنگ افزار در ایالات متحده آمریکا روانه شد.

پژوهشگران سوئدی معتقدند که با توجه به ادامه بحران های نظامی در برخی مناطق جهان، افزایش فروش تسلیحات غیرمنتظره نیست. این بحران ها، سبب گرمی بازار کنسرن های بزرگ تسلیحاتی شده است.

گزارش بنیاد صلح سوئد البته تنها متکی بر معاملات صد کنسرن بزرگ است و فروش شرکت های متوسط و کوچک را که هزاران واحد از آن ها در سراسر جهان به کار فروش جنگ افزار اشتغال دارند، در بر نمی گیرد. علاوه بر این بخش مهمی از سلاح های انفرادی میان قاچاقچیان و باندهای تبهکار در بازارهای سیاه مناطق بحرانی دست به دست می شود.

پژوهشگران بنیاد تحقیقات صلح سوئد در گزارش خود تاکید ورزیده اند که بحران های منطقه ای سبب شده است بسیاری از کشورها خود را در معرض خطر احساس کنند و به خرید تجهیزات دفاعی و جنگی روی بیاورند.

به عنوان نمونه، عربستان سعودی در سال جاری میلادی یک قرارداد ۳۵۰ میلیارد دلاری برای خرید تسلیحات با آمریکا بست و واشنگتن همزمان در اوج اختلاف عربستان و قطر ۳۶ جت جنگنده نیز به قطر فروخت.

بررسی جزئیات بیشتر گزارش سالانه بنیاد صلح سوئد نشان می دهد که کنسرن های آمریکایی در سال ۲۰۱۶ نسبت به سال پیش از آن در مجموع ۴ درصد بر فروش خود افزوده اند. در این میان کنسرن “لاکهید مارتین” به عنوان سازنده جنگنده های اف ۳۵ بیشترین سهم را داشته و فروش خود را نسبت به سال ۲۰۱۵ نزدیک به یازده درصد بالا برده است.

 

افزایش فروش آلمان و کاهش فروش روسیه

در مقابل، مجموع فروش کنسرن های تسلیحاتی اروپا در سال ۲۰۱۶ نسبت به سال ۲۰۱۵ تغییر چندانی نکرده و با ۹۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار تنها دو دهم درصد بیشتر شده است. این رقم برابر با ۴/۲۴ درصد فروش کنسرن های آمریکایی است، اما شرکت های آلمانی و بریتانیایی فروش بالاتری داشته اند. آلمانی ها بر درآمد ناشی از فروش تسلیحات ۶/۶ درصد افزوده اند.

شرکت های آلمانی بیش از همه از گرمی بازار تسلیحات در اروپا، خاورمیانه و جنوب شرقی آسیا سود برده اند.

فروش کنسرن های روسی نیز در مقایسه با سال ۲۰۱۵ نزدیک به ۴ درصد افزایش یافته که بسیار کمتر از سال های پیش است. در گزارش بنیاد صلح سوئد دلیل این امر رکود اقتصادی حاکم بر روسیه  ارزیابی شده است.

در گزارش بنیاد صلح کره جنوبی در شمار کشورهایی قرار گرفته که به علت تهدیدهای کره شمالی در سال ۲۰۱۶، ضمن خرید جنگ افزارهای خارجی، روی تقویت صنایع تسلیحاتی بومی سرمایه گذاری زیادی کرده است.

بنیاد صلح سوئد از سال ۲۰۰۲ میلادی به این سو هر سال گزارشی درباره فروش صد کنسرن بزرگتر تسلیحاتی جهان منتشر می کند. سه کنسرن آلمانی و دو کنسرن چندملیتی اروپا با مشارکت آلمان در شمار این صد کنسرن هستند.