بر اساس آخرین آماری که از طرف انجمن بیمه ای کانادا منتشر شده اتومبیل فورد سری اف به دلیل مزایای متنوعی که دارد بیشترین تعداد اتومبیلی است که در سال ۲۰۱۷ دزدیده شده است. در اولین نگاه دلیلش آن است که هم می توان از آن برای مصارف شخصی استفاده کرد و هم قابلیت استفاده بیزینسی و حمل بار را دارد و با توجه به حجم موتور و قابلیت های دیگرش امکان تعقیب و گریز خوبی را در موارد مختلف فراهم می آورد.

مورد دیگری که نظر کارشناسان را به خود جلب کرده قیمت لوازم یدکی است که در صورت به اصطلاح اوراق کردن اتومبیل درآمد بسیار بالایی خواهد داشت حتی در بعضی موارد دو برابر قیمت اتومبیل دزدی به فروش می رسد.

جالب است بدانید که در ابتدای لیست طی ۱۰ سال گذشته یک اتومبیل گوی سبقت را از فورد سری اف ربوده و مطلوبترین اتومبیل دزدان به شمار می آمد و آن لکسوز ( جی اکس ۴۶۰ اس یو وی) است و در سال ۲۰۱۵ تعداد ۴۸۳ دستگاه از این اتوموبیل ها ربوده شده ولی  تعداد دزدی های این مدل لکسوز در سال جاری به ۲۷ دستگاه تقلیل یافته و به جای آن اتومبیل فورد سری اف رکورددار است.

در ادامه این آمار آمده که درصد دزدی اتومبیل با کمک مسئولان و مشارکت مردم نسبت به سال های گذشته بسیار کاهش داشته و در سال های ۲۰۱۶- ۲۰۱۵ معادل ۷۸۰۰۰ مورد بوده است، البته در بعضی از ایالات کانادا میزان دزدی اتومبیل بنا به مسایل سوق الجیشی و فرهنگی بسیار پایین است برای نمونه “گاتینو ـ ایالت کبک”، “سادبری ـ ایالت انتاریو “، “تورودوس ریوریس ـ ایالت کبک” و” پرنس ادوارد”  با سر شماری ۶۰ دزدی برای هر ۱۰۰ هزار نفر کمترین میزان دزدی اتومبیل را در سراسر کانادا دارند.

اگر به آمار دزدیها در بین سال های ۲۰۱۳ الی ۲۰۱۶ توجه کنیم شاهد هستیم که تعداد اتومبیل های دزدیده شده بین ۷۲ الی ۷۹ هزار بوده است بالاترین میزان دزدی اتومبیل در ایالت آلبرتا است که با سرشماری ۵۳۶ دزدی در ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در راس این آمار خودنمایی می کند.

جامعه بیمه گران کانادا ضمن تشکر از این آمار و جمع آوری اطلاعات ارزنده از مسئولان و بخصوص پلیس خواست که ضمن اطلاع رسانی و آموزش، از مردم بخواهند که هر مورد مشکوکی را گزارش کنند و اگر شاهد مورد خلافی هستند مخصوصا در گاراژهایی که اقدام به صافکاری و تغییر مدل ماشین می کنند (خوشبختانه در جامعه ایرانی- کانادایی به هیچ عنوان تا به حال مورد خلافی مشاهده نشده) سریعا آن را به پلیس گزارش کنند تا این شبکه گسترده از هم پاشیده شود.

کاری که مردم، بروکر بیمه و مسئولان می توانند انجام دهند آن است که اگر از طرف هر شخصی به مورد مشکوکی برخوردند از آن به راحتی نگذشته و در آن کندوکاو نموده تا از صحت و سقم آن کاملا مطمئن شوند.

به عنوان مشتری از خرید قطعات دست دوم یدکی برحذر باشید. به عنوان بروکر بیمه اگر با سند اتومبیلی برخورد کردید که اصطلاحا “ری بیلت” است و شماره شاسی یا موتورش تغییر کرده درخواست مدارک مثبته نمایید و اگر خریدار هستید و با قیمت اتومبیلی مواجه شدید که بسیار پایین است بدانید که هیچ ارزانی بی دلیل نیست.

مهمترین کار در حفظ و حراست از اموال آن است که اطلاعات دقیق و ثبت شده را ملاک عمل قرار داده و از هر گونه رودربایستی بر حذر باشید.

موفق و موید و سربلند باشید.