شهروند ـ مرکز بین المللی حقوق بشر در کاناد، ۱۰ دسامبر مصادف با روز جهانی حقوق بشر اعلام کرد که دکتر پیام اخوان به دلیل تلاش هایش برای بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران و خاور میانه برنده ی جایزه مهم حقوق بشر ICHR در سال ۲۰۱۷ شده است. بر اساس تصمیم کمیته تصمیم گیری ICHR، پروفسور پیام اخوان سهم عمده ای در پیشرفت و حمایت از حقوق بشر در ایران و خاور میانه ایفا کرده است. دیگر نامزدهای نهایی دریافت این جایزه عبارت بودند از خانم نرگس محمدی فعال حقوق بشر در ایران، محرم اربی وکیل حقوق بشر و نویسنده ترک، و محمد رمدان وکیل حقوق بشر مصری.

این جایزه مهم توسط دکتر رضا مریدی و اردشیر زارع زاده به پدر و مادر دکتر اخوان که به نمایندگی از وی در این مراسم حضور داشتند روز یکشنبه ۳ دسامبر اهدا گردید. در این مراسم ویژه آقایان تونی کلمنت و جیمز بزان نمایندگان پارلمان کانادا نیز حضور داشتند و درباره ی وضعیت نابسامان حقوق بشر در خاورمیانه سخنرانی کردند.

از راست اردشیر زارع زاده، آقا و خانم اخوان پدر و مادر پیام اخوان که به نیابت از او جایزه اش را از دست دکتر رضا مریدی دریافت کردند.

همچنین جایزه ICHR recognition به آقای جیمز بازن ، نماینده پارلمان تعلق گرفت.

سازمان ICHR هرساله دستاوردهای مدافعان حقوق بشر در خاور میانه را به رسمیت شناخته و از آنها تقدیر به عمل می آورد. این سازمان معتقد است که مبارزه برای آزادی و حقوق بشر تنها راه کلیدی برای ایجاد یک جامعه ی سالم و دموکرات در این منطقه و در همه جای جهان است.