امارات متحده عربی حاضر به دادن ویزا به شحر پیر (Shahar Peer)، بهترین تنیس باز زن اسرائیلی جهت حضور در مسابقات "قهرمانی تنیس دوبی" نشد.

شماره ۱۲۱۷ ـ پنجشنبه  ۱۹ فوریه ۲۰۰۹


 

امارات متحده عربی حاضر به دادن ویزا به شحر پیر (Shahar Peer)، بهترین تنیس باز زن اسرائیلی جهت حضور در مسابقات "قهرمانی تنیس دوبی" نشد.

به گزارش بی بی سی، قرار بود این تنیس باز ۲۱ ساله که امتیازات کافی برای کسب مجوز حضور در این تورنمنت را به دست آورده بود، روز دوشنبه ۱۶ فوریه در دور اول این مسابقات مقابل آنا چکوتادزه، به میدان برود.

تورنمنت "قهرمانی تنیس دوبی" که ارزش جوایز آن به دو میلیون دلار بالغ می شود و ۱۰ تنیس باز برتر جهان در آن شرکت می کنند، در درجه بندی اهمیت تورنمنت های تنیس، پس از مسابقات گرند اسلم و مسابقات چهار و نیم میلیون دلاری رده برتر (Premier) انجمن تنیس زنان (WTA) قرار دارد.

مقام های امارات متحده عربی دلیلی برای امتناع از دادن ویزا به این ورزشکار اعلام نکرده اند، اما اسرائیل و امارات متحده عربی روابط دیپلماتیک ندارند و تنها آن دسته از ورزشکاران اسرائیلی می توانند وارد خاک این کشور شوند که از تابعیت دوگانه برخوردارند.

اتباع دیگر اسرائیل هم تنها در مواردی نادر و جهت حضور در جلساتی که توسط سازمان ملل متحد یا دیگر سازمان های بین المللی برگزار شده اجازه ورود به خاک امارات متحده عربی را یافته اند.

خانم پیر سال گذشته در مسابقات قهرمانی قطر حضور داشت و به اولین تنیس باز اسرائیلی بدل شد که در یک تورنمنت متعلق به انجمن تنیس زنان در خلیج فارس حضور یافته است.

اما یک ماه پیش و در پی بالاگرفتن حساسیت ها پس از تهاجم ۲۲ روزه اسرائیل به غزه که در جریان آن ۱۳۰۰ فلسطینی و ۱۳ اسرائیلی کشته شدند، شحر پیر در مسابقاتی در نیوزیلند مورد اعتراض تماشاگران قرار گرفت و برگزارکنندگان مسابقه برای حفاظت از او ماموران امنیتی را به کار گرفتند.

بر اساس برخی منابع خبری در جریان جلسه اضطراری WTA گزینه لغو تورنمت دوبی که پس از ۲۰ سال به اعتبار کنونی دست یافته مطرح شد، اما تصمیم گیری نهایی درباره چنین اقدامی به آینده موکول گردید.

بازیکنان سرشناس تنیس زنان از جمله ونوس ویلیامز، دینارا سفینا، امیلی مورسمو و النا دمنتیوا نارضایتی خود را از تصمیم گرفته شده اعلام کردند

آنا ایوانوویچ قهرمان گرند اسلم تنیس آزاد فرانسه در سال گذشته هم از وضعیت ایجاد شده ابراز تاسف کرد و گفت: "شحر دوست من است و متاسفم که او در دوبی نیست. تداخل ورزش و سیاست تاسف بار است."