در آلمان بیش از دو دهه است که جشنواره تئاتر ایرانی برپا می شود،  سابقه جشنواره نخست، در شهر کلن به بیست و چهار سالگی رسیده و در شهر هایدلبرگ عمر جشنواره دوم، در هفته نخست ماه فوریه ۲۰۱۸ از دوازدهمین سال خواهد گذشت.

جشنواره تئاتر ایرانی در شهر کلن که قدیمی ترین فستیوال تئاتر ایرانی در آلمان است ماه گذشته بیست و چهارمین سال خود را، این بار بدون بنیانگذار و مدیر جشنواره، مجید فلاح زاده پشت سر گذاشت. مجید فلاح زاده، کارگردان با سابقه تئاتر، نمایشنامه نویس و مدیر جشنواره تئاتر ایرانی کلن در سال ۲۰۱۷ ، پس از قریب به ۵ دهه فعالیت در عرصه هنر نمایش، در سن هفتاد و دو سالگی در آلمان درگذشت و برای نخستین دوره، فعالیت این جشنواره قدیمی بدون او، با همکاری گروه های تئاتر ایرانی در اروپا و با تلاش و مدیریت بهرخ بابایی (بازیگر – همسر مجید فلاح زاده) و بهزاد فلاح زاده (فرزند) در روزهای ۱۶ تا ۲۰ ماه نوامبر ۲۰۱۷ به پایان رسید.

غلام آل بویه مدیر جشنواره تئاتر هایدلبرگ

جشنواره تئاتر ایرانی در هایدلبرگ که مدیریت آن را غلام آل بویه از نخستین دوره به عهده دارد، دومین جشنواره فعال و باسابقه در میان ایرانی های مهاجر در آلمان محسوب می شود. این جشنواره، روز ۳۱ ژانویه ۲۰۱۸ نخستین روز از دوازدهمین دوره خود را آغاز خواهد کرد و در آن ۱۲ گروه تئاتر از اروپا و امریکا آثار خود را به زبان های فارسی، آلمانی و انگلیسی در ۵ روز به صحنه خواهند برد و در نهایت با اعلام بهترین نمایش از نگاه تماشاگران، جشنواره تئاتر ایرانی هایدلبرگ، دوازدهمین سال فعالیت خود را روز چهارم فوریه ۲۰۱۸ به پایان خواهد رساند.

جشنواره تئاتر ایرانی هایدلبرگ به روال سال های گذشته، با حضور مقام های شهری و فرهنگی هایدلبرگ و قرائت پیام ها و اجرای کنسرت موسیقی ایرانی توسط گرو موسیقی بربط به سرپرستی آرمان سیگارچی آغاز می شود و در ادامه نمایش “وارونگی” نوشته و کارگردانی بهروز قنبرحسینی از شهر کلن، به زبان آلمانی اجرا خواهد شد.

در روز دوم، جشنواره با اجرای نمایش “زندگی دشمن” نوشته کاوس کاوان به کارگردانی کمال کوشان آغاز با نمایش “شیرین” اثر نظامی گنجوی، با کارگردانی مرجان معقولی از شهر ورشو – لهستان – ادامه می یابد و با اجرای نمایش “صندلی ها” اثر اوژن یونسکو به کارگردانی محمدعلی بهبودی پایان می یابد.

“مرگ از دهان اژدها بزرگتر است” اولین برنامه روز سوم جشنواره است. در این نمایش، فاطمه بخشی از برلین، نوشته ای از خود را به صحنه می برد و پس از آن، سومین روز جشنواره، با کار نیلوفر بیضایی، نمایش”در این مکان و در این زمان” برگرفته از چند داستان کوتاه مهشید امیر شاهی به پایان می رسد.

در روز چهارم جشنواره تئاتر ایرانی هایدلبرگ، دوستداران موسیقی شاهد کنسرت موسیقی فرجام سعیدی از شهر آمستردام خواهند بود و در پنجمین و آخرین روز جشنواره، در روز چهارم فوریه، ابتدا کودکان و دوستداران نمایش کودکان و نوجوانان، مانند دوره های قبل، به تماشای اثری برای کودکان خواهند نشست که در آن بهرخ بابایی و علی کامرانی بازی خواهند داشت. این نمایش که” شهر فرنگ” نام دارد نوشته ای از نرگس وفادار و به کارگردانی این هنرمند پرسابقه عرصه تئاتر کودک خواهد بود.”خرس” نوشته آنتوان چخوف نمایش دوم در روز پایانی جشنواره است. این اثر به زبان فارسی، به کارگردانی کمال حسینی از شهر کلنف به صحنه می رود و آخرین نمایش دوازدهمین سال جشنواره تئاتر ایرانی هایدلبرگ  “من او هستم” نام دارد که از امریکا – سانفرانسیسکو – در جشنواره شرکت خواهد کرد. این نمایشنامه که نوشته ی سهیلا قدس طینت است با کارگردانی آنا بیات اجرا خواهد شد.

دوازدهمین دوره جشنواره تئاتر ایرانی هایدلبرگ به روال سال های گذشته، با اعلام بهترین نمایش برگزیده از نگاه تماشاگران پایان خواهد یافت.