شهروند ـ فرح طاهری: در سال ۲۰۱۷ این دومین بار بود که به نمایشگاه گروهی هنرآموزان Art on the lakeدعوت می شدم.

Art on the lakeنام کلاس نقاشی است که نغمه افشین جاه، نقاش و گرافیست از سال گذشته (۲۰۱۶) راه اندازی کرده و چون خانه اش در کنار دریاچه است بهترین اسم را برای کلاسش انتخاب کرده است.

او ماه مارچ گذشته کارهای هنرآموزانش را در کنار چند کار از خودش برای اولین بار در خانه اش به تماشا گذارد، و حال دیگر خانه جوابگوی نمایشگاه آثار هنرجویانش نیست. این بار ۱۶ و ۱۷ دسامبر ۲۰۱۸ در سالن بنیاد پریا دومین نمایشگاه گروهی را در پیوند با یلدا برگزار کرد با حدود ۴۰۰ نقاشی آبرنگ.

خود شاهد استقبال مردم بودم ولی از نغمه می خواهم که از نمایشگاه برایمان بگوید، می گوید:

بی اغراق صدها نفر در این دو روز از نمایشگاه دیدن کردند. حدود چهارصد کار ارائه شده بود که حدود نیمی از آنها به فروش رفت.  قیمت ها بسیار مناسب بود. بسیاری که پس از پایان نمایشگاه می آمدند تا نقاشی هایشان را بگیرند و ببرند، به ما می گفتند پشیمان هستند که چرا بیشتر نخریده اند، و اینکه نمایشگاه بعدی ما کی هست؟ ما قیمت ها را طوری انتخاب کردیم تا مردم توانایی خرید بیشتری داشته باشند، ضمن اینکه ما می خواستیم درآمد فروش را به سه بخش تقسیم کنیم و به بنیاد بهنام و بنیاد پریا بدهیم و بخشی هم برای زلزله زدگان کرمانشاه بگذاریم.

نغمه گفت، ابعاد نمایشگاه بزرگ بود و پرهزینه، ولی ما واقعا به درآمد آن فکر نکردیم و بیشتر جنبه ی فرهنگی ـ هنری اش را در نظر داشتیم. خیلی خوشحالیم که این کار با کیفیت بالا برگزار شد. در نمایشگاه خیلی ها به من مراجعه کردند تا برای کلاس ثبت نام کنند که البته برایم امکان پذیر نبود چون کلاس هایم پر است.

نغمه می گوید، چنین استقبالی باعث دلگرمی خودم و هنرجویانم شد و برای من این فکر را ایجاد کرد که هر طور شده باید این کار را گسترش بدهم چون دیدم چقدر علاقه و پتانسیل وجود دارد.

به گفته ی نغمه، اکثر هنرجویانش کاملا ناآشنا با آموزش نقاشی بودند، اما ظرف یک سال توانسته اند آنچنان پیشرفت کنند که کارهایشان را به تماشای عموم بگذارند.

معمولا در نمایشگاه های نقاشی با تنقلات و نوشیدنی از بازدیدکنندگان پذیرایی می شود، ولی در این نمایشگاه خوراکی های لقمه ای چندین رقم به همراه دسرها و نوشیدنی های مختلف فضا را تبدیل به جشن یلدا کرده بود.

نغمه در این مورد می گوید: پذیرایی مان بی نظیر بود. با دو کیترینگ مختلف قرارداد داشتیم. بویژه روز دوم که تزئین غذاها همه یلدایی بود با دانه های انار و شربت سکنجبین.

نغمه افسوس می خورد که چرا رسانه های کانادایی را دعوت نکرده بوده، می گوید، این رخداد کم نظیری بود که ۴۰۰ نقاشی از ۲۷ زن در یک جا به نمایش گذاشته شود.

آوا سلامت، آیدا قانع شیرازی، پالمیس زرشناس، پردیس نیک اندیش، تارا علایی، ساناز آرین نژاد، سایه حسام زاده، سمیرا رمزی، سودابه پارسی، شایا میلانیان، صدف غزلباش، غزال اعلایی، غزال شکری، غزاله رهبر، فائقه غلامی، فرشته مهوار، گلناز خسروی، لیلی ایزدی پور، نادیا غیوری پیرسلطان، نازنین طائب، ندا علیمردانی، نرگس اخوان، نوشا افشین جاه، هاله آل حیدر، هدیه اصغرزاده و هورفر ناظر هنرجویان نغمه هستند که همراه با معلمشان آثار خود را به نمایش گذاشته بودند.

او همچنین در مورد تبلیغات و آگاهی رسانی این برنامه به جامعه ی ایرانی هم خود را سرزنش کرد و گفت، حجم کار و کمی وقت و اینکه می خواستیم همه ی کارها به خوبی انجام شود، باعث شد در امر تبلیغات نتوانیم فعال تر عمل کنیم.

نغمه در پایان از بنیاد پریا سپاسگزاری کرد که سالن خود را به رایگان در اختیار آنها قرار داده بود.