شهروند- اولین شهردار زن تورنتو، جون رولاندز، روز پنج شنبه ۲۱ دسامبر ۲۰۱۷، در سن ۹۳ سالگی در آسایشگاهی در حوالی خیابان چرچ و ولزلی و در خواب درگذشت و پسرش همان روز خبر مرگ وی را تایید کرد. خانم رولاند در دسامبر سال ۱۹۹۱ با شکست رقیب انتخاباتی اش جک لیتون، به عنوان ۶۰ امین شهردار تورنتو انتخاب شد و تا سال ۱۹۹۴ در این سمت خدمت کرد.

شعار انتخاباتی رولاندز در آن زمان این بود: “انجام می دهم” و بسیاری کارهایی انجام داد که در آنها پیشتاز و اولین نفر بود. او از سال ۱۹۷۶ در شورای شهر تورنتو و به عنوان یک عضو فعال ایفای نقش کرد. رولاندز اولین زنی است که در شهرداری و شورای شهر از او به عنوان رئیس کمیته حمل و نقل تورنتو، رئیس کمیسیون پلیس متروپولیتن تورنتو و رئیس بودجه استان یاد می شود.

 

انتخاب او به عنوان شهردار نتیجه ی سالها فعالیت در امور شهری و شورای شهر تورنتو بود. او به وضوح مدافع سرسخت زنان در صحنه سیاست بود و بسیاری از زنان در امور سیاست از رولاندز به عنوان کسی که به آنها شهامت داد و برایشان الگو بود یاد می کنند.

جون رولاندز از مدافعان و پیشگامان ایجاد مسکن با قیمت مناسب و حفظ محله های تاریخی و قدیمی در تورنتو بود. مراسم یابودی برای خانم جون رونالدز در سال ۲۰۱۸ برگزار خواهد شد.  جون رولاندز پنج فرزند و چهار نوه داشت.