شهروند ـ شهروند ستونی را اختصاص داده است به معرفی ایرانیان موفق و دستاوردهایشان در ادبیات، ورزش، هنر، علم، سیاست و حرفه تخصصی شان در هر گوشه ی جهان، حتی در ایران. می دانیم که خبر بسیاری از موفقیت ها به رسانه ها راه پیدا نمی کند و تنها در جمع کوچک خانواده و آشنایان عنوان می شود، پس اگر فرد موفقی در اطراف خود می شناسید، لطفا به ما معرفی کنید. ما به دنبال مشهورترین ها نیستیم، اتفاقا یکی از اهدافمان این است که بتوانیم آنها را که تا کنون تلاش و خلاقیت و استعدادشان تغییری در زندگی خود و یا دیگران به وجود آورده، ولی دیده نشده اند، به دیگران معرفی کنیم. در شماره های گذشته مهوش ثابت، آوا هما، سمیرامیس کیا، سونا مقدم، مهدی رضانیا، مریم حفیظی راد، سارا رحیمی، سعید ولدبیگی، نسرین متحده و سوسن رشیدی را معرفی کردیم.

این هفته بامداد اسماعیلی، خبرنگار موفق ایرانی ـ آلمانی را به شما معرفی می کنیم.

بامداد اسماعیلی، خبرنگارو برنامه سازی که درعرصه رادیو و تلویزیون های آلمان به عنوان یک ژورنالیست پرکاروموفق مطرح است، متولد ۱۳۵۱ تهران است. او در۱۳ سالگی به همراه خانواده اش به آلمان مهاجرت کرد و تحصیلاتش را در آلمان ادامه داد. پس از دیپلم در رشته میکرو الکترونیک شروع به تحصیل کرد، اما ناتمام رها کرد و در رشته ی علوم رسانه ها به تحصیل پرداخت.

بامداد در سالهای اولیه ورودش به آلمان به خاطر تسلطش در نواختن سنتورکه ازکودکی برای یادگیری اش تلاش کرده بود، به همراهی تعدادی از هنرمندان سرشناس ایرانی ساکن آلمان، درکشورهای اروپایی کنسرت هایی برگزار کرد، اما موسیقی را حرفه ی اصلی اش قرار نداد و نوازندگی را تفننی ادامه داد و همچنان بنا به مناسبت هایی می نوازد.

بامداد بیست وپنج سال پیش در رادیوی محلی بن آلمان مشغول به کار شد. او  به خاطرتسلطش به زبان آلمانی و نداشتن لهجه، تقریبا خیلی زود جذب تلویزیون ها و رادیوهای آلمان شد.

شبکه ی رادیوئی  WDR که رادیوهای مختلفی را در آلمان اداره می کند او را به همکاری پذیرفت. پس از آن که آلمان به عنوان اصلی ترین کشور پذیرش پناهنده در اروپا شناخته شد، این شبکه برنامه اینترنتیWDRforyou را برای آگاه سازی وکمک به پناهندگان راه اندازی کرد .

این تلویزیون اینترنتی درحال حاضر بزرگترین و معتبرترین کانال امور پناهجویان در آلمان است.

این برنامه سه عضو اصلی دارد که بامداد یکی از این سه عضو است. برنامهWDRforyou  به چهار زبان آلمانی، فارسی، عربی و انگلیسی برنامه پخش می کند و هدف آن  کمک و راهنمائی به پناهندگان است. تلاش ها، استقبال و موفقیت این برنامه چنان بود که اکتبر ۲۰۱۷، برنده جایزه ی مهم و معتبر خبرنگاران سال آلمان شدند.

بامداد همراه با کار درا ین برنامه اینترنتی، با رادیوی “فونک هاوس اروپا” نیزهمکاری مستمر دارد. او مدتها با دویچه وله خبرگزاری رسمی آلمان نیزکار کرد و اکنون به عنوان خبرنگار آزاد، در فرصت هایی با تلویزیون بی بی سی هم کارمی کند.

بامداد در طول دوران کاری اش، صدها مصاحبه داشته است، از مردم عادی و پناهندگان گرفته تا هنرمندان، سیاستمداران و دیگر شخصیت های موفق و یا مشهور جامعه، اما به گفته ی خودش پربیننده ترین مصاحبه ی عمرش را با پدرش انجام داده است.

بامداد اسماعیلی فرزند محمدتقی اسماعیلی (میرزاتقی خان) چهره ی سرشناس روزنامه نگاری و تلویزیون ایران است. محمدتقی اسماعیلی طنزپرداز و سریال نویس پیشکسوت، با سابقه ۵۰ سال طنزنویسی در توفیق، کشکیات، کاریکاتور، کیهان و تلویزیون از همکاران افتخاری شهروند است. از این نویسنده سه کتاب به نام های “آدم های زیادی” (۲۰۱۳ ـ کانادا)،”شما چند می ارزید؟”(۲۰۱۶ ـ آلمان) و “شیرین تر از تلخ” (۲۰۱۷ – آلمان) منتشر شده است.

بامداد ساکن کلن آلمان است و از طریق صفحه ی فیسبوک بسیار محبوبش شناخته شده ترین خبرنگار فارسی زبان در آلمان است و او ارتباط خوبی با هوادارانش دارد.

گفت وگوی بامداد اسماعیلی را با پدرش در صفحه فیسبوک بامداد ببینید:

https://goo.gl/xXgcxG