ادامه تجمع‌های اعتراضی سراسری در ایران که از روز پنجشنبه هفتم دی ماه در مشهد و نیشابور آغاز شد و در نهایت به تظاهرات در بیش از ۵۰ شهر ایران انجامید، واکنش مقامات کشورهای دیگر را نیز برانگیخته است.مقامات رسمی جمهوری اسلامی تایید کرده‌اند که در تجمعات اعتراضی در شهرهای مختلف ایران ۲۱ نفر کشته و بیش از هزار نفر بازداشت شده‌اند.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا که پیش تر با انتشار مطلبی در صفحه توییتر خود به صورت تلویحی از تجمع‌های روز جمعه در ایران حمایت کرده و آن را نتیجه «خستگی مردم ایران از فساد رژیم جمهوری اسلامی» دانسته بود، مجددا با پست مطلبی در صفحه توییتر خود گفت: «تمامی دنیا آگاه هستند که مردم خوب ایران خواهان تغییر بوده و رژیم‌های سرکوبگر نمی‌توانند برای همیشه باقی بمانند.»

در همین زمینه جان مک کین، سناتور جمهوری خواه کنگره آمریکا نیز در صفحه توییتر خود نسبت به اعتراضات اخیر در ایران واکنش نشان داده و از آن حمایت کرده است.مک کین نوشته است: «مردم ایران مدت ها است که تحت فشار حکومتی قرار داشته‌اند که به بی ثبات سازی خارج، بیشتر از مردم ایران اهمیت می دهند.»

مایک پنس، معاون رییس جمهوری آمریکا نیز با اشاره به تجمع‌های سه روز اخیر با محکوم کردن بازداشت تعدادی از معترضان از حمایت خود و رئیس جمهوری آمریکا از اعتراضات مسالمت آمیز مردم ایران سخن گفته است.

 

هیلاری کلینتوناز حزب دمکرات نیز با بیان این که «مردم ایران و به ویژه جوانان برای دستیابی به آزادی و آینده‌ای که سزاوار آن هستند اعتراض می‌کنند»، اظهار امیدواری کرده که حکومت ایران با معترضان به صورت مسالمت آمیز برخورد کرده و از خواسته‌های آنها حمایت کند.

سندرز: حکومت باید به حق اعتراض مردم احترام بگذارد

برنی سندرز سناتور دموکرات در توییتر خود در واکنش به اعتراض شهروندان ایران نوشت: «این حق تمام مردم است که علیه حکومت‌شان سخن بگویند. حکومت موظف است به این حق احترام بگذارد و به صدای هزاران ایرانی که در سراسر این کشور برای موقعیت و آینده بهتر تظاهرات می‌کنند توجه کند.»

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، شامگاه دوشنبه یازدهم دی، در یک پیام ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، گفت: «امروز از ادعای حسن روحانی آگاه شدم که اسرائیل را در پشت پرده تظاهرات ایران دانسته است؛ من این را کاملاً تکذیب می‌کنم؛ این یک دروغ است؛ حتی خنده‌دار».

نخست‌وزیر اسرائیل می گوید: «بر خلاف روحانی، من مردم ایران را تحقیر نمی‌کنم؛ حق ایرانی‌ها برخورداری از وضعیتی بهتر از شرایط کنونی است؛ ایرانیان شجاع در اشتیاق عدالت و آزادی‌های اساسی که در طول چند دهه از آنها سلب شده، به خیابان‌ها آمده‌اند. رژیم ظالم ایران ده‌ها میلیارد دلار را هزینه نفرت‌پراکنی می‌کند؛ با این پول می‌شد در ایران مدرسه و بیمارستان ساخت؛ تعجب ندارد که پدران و مادران به خیابان‌ها آمده‌اند».

آقای نتانیاهو همچنین گفته است «حکومت ایران از ملت خود هراس دارد؛ و از روی ترس دانشجویان را زندانی و شبکه‌های اجتماعی را مسدود می‌کند؛ اما من یقین دارم که این هراس موفق نخواهد بود؛ زیرا ملت ایران هوشمند، پیشرفته و مغرور است؛ این مردم همه چیز خود را برای رسیدن به آزادی به خطر می‌اندازند».

بیانیه وزارت خارجه کانادا

وزارت خارجه کانادا طی بیانیه ای اعلام کرد که “از این که ملت ایران برای احقاق حقوق اولیه خویش به طور صلح آمیزی بپا خاسته است دلگرم است. ما از مقامات ایرانی می خواهیم که به حقوق انسانی و دموکراتیک ایرانیان احترام بگذارد. دولت کانادا به حمایت از حقوق اساسی ملت ایران منجمله حق آزادی بیان ادامه خواهد داد.

بوریس جانسون، وزیر امور خارجه بریتانیاروز دوشنبه ۱۱ دی از کشته شدن معترضان در ایران ابراز تاسف کرده و از مقام های جمهوری اسلامی خواسته است تعهدات بین المللی درباره حقوق بشر را رعایت کنند.

بوریس جانسون در پیامی در حساب کاربری خود در توییتر نوشته است: ما از جان باختن افراد در جریان اعتراضات در ایران متاسفیم، و از همه افراد مرتبط می خواهیم ازخشونت خودداری کنند و تعهدات بین المللی درباره حقوق بشر رعایت شود.

بوریس جانسون همچنین در فیس بوک خود نوشته است: بریتانیا از نزدیک رویدادهای ایران را زیر نظر دارد. معتقدیم که می بایست گفت وگویی معنی دار درباره خواسته های مشروع و مهمی که معترضان مطرح می کنند، انجام شود و ما به مقام های ایران نگاه می کنیم که اجازه چنین گفت و گویی را بدهند.

 

زیگمار گابریل،وزیر امور خارجه آلمان روز دوشنبه از کشته شدن معترضان در ایران ابراز نگرانی کرد و از حکومت جمهوری اسلامی خواست تا به حقوق مردم احترام بگذارد. وزیر خارجه آلمانگفته است: «ما از حکومت ایران می‌خواهیم تا به حقوق تظاهرکنندگان برای تجمع و رساندن صدای خود به صورت مسالمت‌آمیز احترام بگذارد.»

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، مراتب تأسف خود را نسبت به افزایش شمار کشتگان در جریان اعتراضات علیه حکومت جمهوری اسلامی در ایران اعلام کرد و جمهوری اسلامی را فرا خواند تا به حقوق معترضان صلح‌جو احترام بگذارد.

اعتراض نماینده پارلمان آلمان به ایران

امید نوری‌پور نماینده ایرانی‌تبار پارلمان آلمان از اتحادیه اروپا خواست درباره تظاهرات اعتراضی در ایران موضع صریحی اتخاذ کند. او تاکید کرد که توافق هسته‌ای نباید منجر شود که اتحادیه اروپا دربرابر پایمال شدن حقوق بشر در ایران سکوت اختیار کند. اتحادیه اروپا باید به تهران این پیام را بدهد که سرکوب خونین ۸۸ نباید تکرار شود. در اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در سال ۸۸ شماری از اعتراض کنندگان کشته شدند.