جو امنیتی تهران؛ اعتراضات در شهرستانها

صدای آمریکا: در حالیکه شاهدان عینی در ایران از حضور پرشمار ماموران پلیس در شهرهای مختلف برای جلوگیری از برگزاری تجمع خبردادند، تصاویر ارسالی شهروندان از برخی شهرها حاکی از برگزاری تجمع در مناطق مختلف ایران در ششمین روز اعتراض‌ها است.

در فیلم های ارسالی برای صدای آمریکا، در شهر تهران چند تجمع پراکنده با وجود حضور سنگین پلیس برگزار شده است.

برخی از تصاویر که روز سه‌شنبه شب ۱۲ دی به وقت ایران به صدای آمریکا ارسال شده نشان می‌دهد که معترضان در همدان تجمع کرده و علیه رهبر جمهوری اسلامی شعار می‌دهند.

در شهر لنجان در استان اصفهان درگیری به حدی بوده که تیراندازی شده و تلویزیون ایران گزارش داد «اغتشاشگران» به فرمانداری این شهر تیراندازی کرده اند.

فیلمی هایی از تجمع های پراکنده در فلکه اول گوهردشت در شمال کرج خبر می دهد.

در اصفهان تجمع های پراکنده ای گزارش شد، اما فضای امنیتی در شهر باعث شد آنها پراکنده شوند.

شاهدان عینی از خمینی شهر، آبادان و مسجد سلیمان، خبر داده اند که تجمع های اعتراضی مانند شب های گذشته برگزار شده است.

ویدئوی دیگری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که در آن معترضان در میدانی در آبادان تجمع کردند که علیه رهبر جمهوری اسلامی شعار دادند و خواستار آزادی زندانیان سیاسی شدند.

در اهواز معترضان سه شنبه شب حضور داشتند.

همچنین شهر سنندج سه شنبه شب شاهد تجمع آرام معترضان بود.

در تصاویر دیگری، تجمع‌های پراکنده در میدان انقلاب تهران به چشم می خورد، این در حالیست که مقام های محلی در پایتخت ایران اعلام کرده بودند که سه شنبه شب هیچ تجمعی در تهران برگزار نشد.

پیشتر گزارش‌های تصویری ارسال شده به صدای آمریکا نشان می‌داد که در چهار راه ولی عصر و برخی دیگر از نقاطی که شهروندان تهرانی تجمع می کردند، صدها پلیس مسلح حضور یافته اند.

یک شاهد عینی به صدای آمریکا گفت که در کرمانشاه نیز، صدها مامور ضد شورش حضور یافتند.

براساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، برگزاری تجمع و راهپیمایی به شرط اینکه مخالف اسلام نباشد، و بدون سلاح، آزاد است.

از صبح سه شنبه ۱۲ دی، رسانه های دولتی از موج بازداشت ها خبر داده اند. دادستان کل ایران روز سه شنبه تهدید کرد که دستگاه قضایی با کسی شوخی ندارد. همزمان از تبریز گزارش شد که دست کم ۹۰ نفر پیش از برگزاری هرگونه تجمع، بازداشت شده اند.

رئیس کل دادگستری استان البرز هم اعلام کرده، اجازه هیچ تجمعی تا اطلاع ثانوی داده نمی‌شود.

دو تن از کشته شدگان تظاهرات اخیر در شهرستانها

هرچند حسن روحانی رئیس جمهوری ایران نیز دو روز پیش، اعتراض را حق مردم دانست، اما مقام های دولتی از جمله فرمانداران و برخی استانداران، اعلام کرده اند اجازه تجمع در شهرهایی را نمی دهند.

روز سه شنبه همچنین در برخی شهرهای اروپا و استرالیا اعتراضاتی از سوی ایرانیان مقابل سفارت یا کنسولگری های جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

اعترا‌ض‌های گسترده در ایران که تا کنون بیش از ۲۰ کشته برجای گذاشته است، از روز پنجشنبه ۷ دیماه، در شهرهای ایران آغاز شد. ابتدا این اعتراض ها شعارهای اقتصادی داشت، اما به تدریج از مشهد، به کرمانشاه و سایر شهرهای ایران کشیده شد. در اعتراض های گسترده در شهرهای بزرگ و کوچک ایران، مردم معترض شعارهایی علیه نظام و رهبر جمهوری اسلامی سر دادند.

مقام های ایران در اینترنت و شبکه های اجتماعی اختلال ایجاد کرده اند، موضوعی که با انتقاد شدید دولت آمریکا روبرو شده است.