سهیل پارسا، کارگردان ایرانی ـ کانادایی تئاتر، نامزد جایزه سیمونویچ برای سال ۲۰۱۰ شده است. این جایزه معتبرترین جایزه تئاتر در کانادا است که به بهترین کارگردان‌های سراسر کشور اعطا می‌شود.

این دومین بار است که پارسا نامزد دریافت این جایزه می‌شود. پیش از این او در سال ۲۰۰۷ نامزد همین جایزه معتبر شده بود.

سه سال گذشته از درخشان‌ترین دوران کار پارسا بوده است. او در این مدت “در انتظار گودو” را روی صحنه برد و موفق به کسب جایزه دورا برای آن شد و در ضمن برای اولین بار “حلاج” را با پیتر فاربریج، همکار دیرینه که به همراه او بنیانگذار گروه هنری مدرن تایمز است، روی صحنه آورد. آخرین کار سهیل، نمایش “آرش” بود که در بهار امسال به نمایش درآمد. نسخه‌ی اسپانیایی همین نمایش در تئاتر ملی کلمبیا در بوگوتا، پایتخت این کشور، نیز روی صحنه رفت.

جایزه سیمونویچ به نام لوئی و النور سیمونویچ بنیان گذاشته شده است. النور، از نمایش‌نامه‌نویسان معروف کانادا است، اما همسر او، لوئی، بیولوژیست مولکولی است که از شهرتی حتی بیشتر برخوردار است. لوئی سیمونویچ، که متولد مونترال است و سال‌های بسیاری در دانشگاه تورنتو کار کرده، از بنیانگذاران مهم علم ژنتیک انسانی در جهان است. جایزه سیمونویچ در واقع بزرگداشت‌‌ “پیوند علم و هنر” است.

برنده نهایی جایزه سیمونویچ، که از بین ۶ نامزد کنونی انتخاب می‌شود، ۱۰۰ هزار دلار جایزه می‌گیرد که ۲۵ هزار دلار آن کارگردان جوان مورد انتخاب خودش می‌رسد. این جایزه اول نوامبر امسال در تورنتو اعطا می‌شود.