آرش عزیزی

کسانی که رویای تعطیلی یا خلوت شدن فرودگاه بیلی بیشاپ را که در جزیره تورنتو واقع شده و به “فرودگاه مرکز شهر” معروف است، داشتند فعلا بهتر است دنبال رویای دیگری بگردند.

این فرودگاه نه تنها قرار نیست تعطیل شود که به زودی ایر کانادا، بزرگترین هواپیمایی کشور، نیز می‌خواهد بیش از روزی ۱۵ پرواز تورنتو به مونترال خود را به این فرودگاه منتقل کند. به این ترتیب رویای تبدیل این فرودگاه به فرودگاهی کوچک و نقلی دیگر کنار می‌رود.

پیش از این، هواپیمایی پورتر با پروازهای متعدد خود به شهرهای مختلف کانادا و آمریکا جانی دوباره به این فرودگاه داده بود و آن ‌را بسیار محبوب کرده بود. پورتر، که نویسنده این خطوط نیز بارها با آن به اتاوا و هالیفکس سفر کرده، تلاش بسیاری کرده تا از میان جزیره مرکزی تورنتو خود را به عنوان یکی از خطوط هواپیمایی مهم کانادا معرفی کند و توفیق بسیاری هم داشته است. این در حالی است که بعضی ساکنان جزیره و ساحل به علت افزایش آلودگی صوتی و هوایی مخالفت افزایش پروازها از این فرودگاه هستند.

پورتر مدت‌ها است خواهان ساختن تونلی برای اتصال جزیره و فرودگاه آن به بقیه شهر هم هست. طرحی که دیوید میلر چهار سال پیش با مخالفت با آن به شهرداری رسید و مطرح شدن دوباره آن همیشه مخالفت بسیار میلر و میلری‌ها را در بر داشته است. اما معلوم نیست شهردار بعدی در این زمینه چه خواهد کرد (در حال حاضر مسافران با قایق به فرودگاه رفت و آمد می‌کنند). جورج اسمیترمن از کسانی است که قبلا گفته مخالف افزایش پروازها از این فرودگاه است.

پورتر البته پیش از این تلاش کرده بود نگذارد ایر کانادا وارد شود، اما این تلاش‌ها موفق نبود و از ماه فوریه، ایر کانادا از فرودگاه بین‌المللی ترودوی مونترال به فرودگاه مرکز شهر تورنتو پرواز خواهد کرد. از پنج هواپیمای توربوپراپِ بمباردیه در این مسیر استفاده می‌شود.

انتظار می‌رود اعتراضاتی از سوی ساکنان منطقه علیه این تصمیم ایر کانادا انجام شود، اما کسانی که از بیلی بیشاپ پرواز می‌کنند به آن علاقه بسیاری دارند که از جمله به علت وقت بسیاری است که ذخیره می‌کنند(بدون زحمت رفتن به فرودگاه پیرسون در اتوبیکو).