در شماره های گذشته گفتیم که برای انتخاب مستأجر چندین مرحله را بایستی بگذرانیم و نباید به صرف یک ملاقات ساده و این که محل مورد اجاره مدتی خالی مانده به اولین مستأجر جواب مثبت دهیم. از گونه این مراحل بررسی سوابق متقاضی اجاره از طریق فرم درخواست یا (Application Form) همچنین اخذ سابقه کردیت (Credit Report) و از همه مهمتر اطمینان از درآمد کافی با دریافت فیش حقوقی، نامه از سازمان مربوطه و بعضاً مدارک پرداخت مالیات بر حقوق و درآمد خواهد بود.

حال نکته اینست که اگر شما بیش از یک متقاضی برای اجاره ملک خود داشتید و بعد از همه مراحل بالا متوجه شدید هر دو یا چند نفر آنها شرایط قابل قبول دارند، کدامیک را انتخاب می کنید؟ آیا جمع امتیازات را مورد نظر قرار می دهید یا کسی را انتخاب می کنید که از او بیشتر خوشتان آمده و احساس می کنید با او بهتر می توان مراوده کرد؟

یک گفته قدیمی می گوید در مواجهه با افراد یا مسائل مختلف به برداشت ذهنی خود اطمینان کن و تلاش نکن آن را پس بزنی، مثلاً اگر شما در مواجهه اولیه با مستأجر احتمالی (و یا بررسی اولیه مدارک او) احساس کردید که با وی نمی توانید کار کنید و ممکنست بعدها برایتان مشکل ساز باشد، لذا به این احساس توجه کنید و در همان مراحل اولیه پروسه را متوقف کنید. مفهوم این موضوع خدای ناکرده این نیست که ما مسائل حقوق بشری را زیر پا بگذاریم و وقتی با متقاضی که از نژاد یا فرهنگ های دیگر است صرفاً به آن منظور افراد را غیر قابل قبول تصور کنیم. انسان ها همه قابل احترامند تا جایی که رفتار وکردار و گفتارشان خلاف آن را ثابت کند. برای قدری روشن تر شدن موضوع مثالی می زنیم. شما با مستأجر احتمالی قراری در محل مورد اجاره یا چایخانه نزدیک محل گذاشته اید. مستأجر دیر در سر قرار حاضر می شود، ظاهر وی آراسته نیست، به نظر عصبی و بدخلق می رسد، سؤال زیاد می پرسد و بسیار به جزئیات می رود، مدارک کافی ارائه نمی کند و انتظار دارد به وی اطمینان کنید، از محتوای صحبت هایش متوجه می شوید که پدر و مادر او یا همسرش هم با آنها زندگی می کنند و ….

طبیعتاً بعد از دیدار با متقاضی یک احساس ذهنی خاصی برایتان به وجود آمده منفی یا مثبت حتماً به آن اعتماد کنید.

در شرایط یکسان، اگر چندین متقاضی اجاره به شکل زیر داشته باشید کدام را انتخاب می کنید:

  • آقای مجرد میانسال ۲- آقای مجرد مسن ۳- زوج میانسال ۴- زوج جوان ۵- زوج مسن  ۶- زوج جوان با یک فرزند خردسال  ۷- زوج میانسال با یک فرزند  ۸- خانم مجرد جوان  ۹- خانم مجرد میانسال  ۱۰- خانم مجرد مسن  ۱۱- زوج با دو یا چند فرزند

مسلماً در انتخاب های بالا نوع واحد اجاری نیز فاکتور مهمی است مثلاً زوج با دو فرزند بایستی حتماً آپارتمان یا خانه دو خوابه یا بیشتر را اجاره کنند و یا خانم مسن خانه با پله های فراوان را اجاره نمی کند.

بعد از حدود بیست سال صاحب خانه بودن من فوراً ارجحیت های خودم را در انتخاب مستأجر برشمردم ولی بایستی حتماً توجه داشته باشید که این یک دسته بندی کلی است و بسیاری استثنائات وجود دارد که ردیف ارجحیت ها را ممکنست تغییر دهد. ضمناً برابر قانون مالک و مستأجر در ایالت انتاریو شما نمی توانید بدون داشتن دلایل موجه متقاضیان اجاره را نپذیرید در غیر این صورت عمل شما مغایر قانون مزبور می باشد.

در شماره آینده بررسی می کنیم که چه دلایلی می تواند موجب عدم قبول مستأجر از سوی شما باشد.

*جعفر کنودی مشاور ارشد املاک است.