شهروند ـ شهروند ستونی را اختصاص داده است به معرفی ایرانیان موفق و دستاوردهایشان در ادبیات، ورزش، هنر، علم، سیاست و حرفه تخصصی شان در هر گوشه ی جهان، حتی در ایران. می دانیم که خبر بسیاری از موفقیت ها به رسانه ها راه پیدا نمی کند و تنها در جمع کوچک خانواده و آشنایان عنوان می شود، پس اگر فرد موفقی در اطراف خود می شناسید، لطفا به ما معرفی کنید. ما به دنبال مشهورترین ها نیستیم، اتفاقا یکی از اهدافمان این است که بتوانیم آنها را که تا کنون تلاش و خلاقیت و استعدادشان تغییری در زندگی خود و یا دیگران به وجود آورده، ولی دیده نشده اند، به دیگران معرفی کنیم. در شماره های گذشته مهوش ثابت، آوا هما، سمیرامیس کیا، سونا مقدم، مهدی رضانیا، مریم حفیظی راد، سارا رحیمی، سعید ولدبیگی، نسرین متحده، سوسن رشیدی، بامداد اسماعیلی، عصمت صوفیه و کامران وفا را معرفی کردیم.

این هفته شما را با یک جوان موفق ایرانی ـ آمریکایی به نام یارا شهیدی آشنا می کنیم.

یارا شهیدی Yara Shahidi متولد ۲۱ بهمن ۱۳۷۸ (۱۰ فوریه ۲۰۰۰) در آمریکا، بازیگر و مدل است. او از پدر ایرانی به نام افشین و از مادری آمریکایی آفریقایی تبار به نام کری به دنیا آمد. او دو برادر کوچک تر از خود دارد سعید و احسان، که سعید نیز در تبلیغات و بازیگری فعالیت دارد. یارا در شهر مینیاپولیس ایالت مینه سوتا به دنیا آمد. در چهار سالگی، به دلیل شغل پدر که عکاسی بود، به ایالت کالیفرنیا نقل مکان کردند.

یارا فعالیت های هنری خود را در شش سالگی و با حضور در تلویزیون و تبلیغات چاپی برای شرکت هایی نظیر مک دونالد، رالف لورن، تارگت، گَپ کودکان، دیزنی و گِس کودکان آغاز کرد. او به طور مرتب با مادر و برادرش در تبلیغات چاپی و رسانه ای متعدد حضور داشت.

یارا فعالیت بازیگری خود را در سال ۲۰۰۹ و با بازی در مقابل ادی مورفی در فیلم “آن را تصور کن” (Imagine That) آغاز کرد و برای آن موفق به دریافت جایزه هنرمند جوان (Young Artist Award) شد.

یارا شهیدی در ۱۴سالگی توانست جایزه‌ی بهترین بازیگر نقش مکمل زن سریال‌ های کمدی را از NAACP Image دریافت کند. او این جایزه را برای بازی در نقش زویی جانسون در سریال black-ish دریافت کرد؛ سریالی که خانواده ی رئیس جمهور وقت (اوباما) طرفدارش بودند. سریال دیگری از یارا از سوم ژانویه ۲۰۱۸ آغاز شده به نام Grown-ish که ادامه ی همان سریال black-ish است و زندگی زویی را این بار در کالج دنبال می کند.

یارا امسال به دانشگاه هاروارد می رود. نامه ی معرفی اش به هاروارد را میشل اوباما، (همسر رئیس جمهور پیشین آمریکا) امضا کرده است. او قرار است همکلاس مالیا اوباما (دختر بزرگ رئیس جمهور پیشین آمریکا) شود.

تازه ترین حضور یارا اوایل ژانویه ۲۰۱۸در شوی ووپی گلدبرگ   The Viewبود. یارا در مورد تظاهرات در ایران می گوید و از اینکه زنان در خط اول جنبش آزادی خواهی قرار دارند.

با نگاهی به صفحه فیسبوک یارا، می بینیم که بسیاری او را جوانی بااستعداد، خوشفکر، آگاه و هنرمند می دانند؛ از جمله جوانانی که وجودشان آنها را به آینده ی آمریکا امیدوار می کند.

یارا به ایرانی تبار بودن خود افتخار می‌کند و در هر فرصتی که به دست می‌آورد، زمینه های فرهنگی خود را برای دیگران توصیف می‌ کند. او مارچ ۲۰۱۷ در شوی جیمی کیمل از مراسم نوروز و چهارشنبه سوری گفت.

یارا علاقه خاصی به فراگرفتن زبان فارسی دارد و اوقات فراغت خود را به پختن غذاهای ایرانی با پدر و مسافرت با اعضای خانواده می‌ گذراند.

یارا با ۱۸ سال سن، تاکنون شش فیلم بلند و شانزده سریال در کارنامه ی هنری اش دارد.

با هوش و استعدادی که یارا دارد، آینده درخشانی پیش روی اوست. برایش سلامتی آرزو می کنیم.