روز جمعه دهم سپتامبر جمعی از ایرانیان دالاس دیداری دوستانه با آقای بیل وایت کاندیدای  فرمانداری ایالت تگزاس داشتند.در ابتدای این دیدار، مصاحبۀ کوتاهی با ایشان داشتیم و در پایان ایشان به سؤالات ایرانیان در این نشست پاسخ دادند.

بیل وایت طی سه دورۀ انتخابات شهرداری هیوستون (در سال های ۲۰۰۴- ۲۰۰۵ و ۲۰۰۸) به سمت شهردار هیوستون انتخاب شده و نیز در زمان ریاست جمهوری کلینتون، سمت “معاون وزیر انرژی”U.S. Deputy Secretary of Energy  را عهده دار بوده است.

پیشینۀ فعالیت های سیاسی، اجتماعی آقای وایت فعالیت ها و سمت های متعدد ایشان در ارتباط با حفاظت محیط زیست را نیز در برمی گیرد. ایشان ریاست World Division and Environment Advisory Committee  را داشته و  جزو هیئت اجراییHouston Quality of Life Coalition و نیز از مجریان کمیتۀ  Greater Houston Partnership بوده است.

 

شما مطرح می کنید که ایالت تگزاس را باید مثل یک بیزنس مدیریت کرد. برنامه شما برای پایین آوردن کسری بودجه ۱۸ میلیون دلاری تگزاس چیست؟

وایت ـ مقصود این است که قوانین و معادلات همان طور که در بیزنس کار می کنند در این زمینه نیز کارایی مشابهی خواهند داشت. مثلاً از تمام درآمد حاصل از مالیات باید استفاده کرد و افرادی را بر سر کار گمارد که توانایی جوابگویی به کم و کیف کاری را که در دست دارند، داشته باشند. این کاری بود که من به عنوان یک شهردار در عملکرد شهرداری هیوستون نیز به کار گرفته ام و همواره نتیجه بخش بوده است. باید از استعدادهای مردم و از پیشینه های شغلی مختلفی که دارند در پیشبرد کار استفاده کرد نه این که فقط از یک زمینه، یک گروه سیاسی یا حزب سیاسی. در شهرداری هیوستون من طیفی از کارمندان با پیشینه های مختلف را به کار گرفته بودم که در میانشان تعداد زیادی از جامعۀ ایرانی هیوستون نیز بودند.

من با به کار گرفتن اشخاصی که فقط از یک زمینه و پیشینۀ شغلی و سیاسی می آیند مخالفم، چنان که بعضی از سیاستمداران هدفشان این است که کارها را فقط به موافقان حزبی و سیاسی و دوستان خودشان بسپارند.

 

چه برنامه ای در ارتباط با کاهش نرخ بیکاری در نظر دارید؟

ـ مسلماً فشار رکود اقتصادی اخیر را نمی توان و نباید نادیده گرفت، ولی این فشارها و اوضاع سخت اقتصادی بالاخره از بین خواهد رفت و از هم اکنون باید کادری ورزیده و حرفه ای با استفاده از تمام طیف ها به کار گماشت تا آن روز بتوانند پا به پای شکوفایی اقتصادی جوابگوی این تغییر و تحولات باشند.

این افراد را باید آموزش داد. دسترسی به تحصیلات عالی را باید آسان تر کرد. باید کمپانی های بزرگ را با ایالت تگزاس آشناتر کرد و با آن ها به دادوستد بیشتر پرداخت. سطح مخارج و قیمت ها همیشه در تگزاس بهتر و ارزان تر از سایر ایالات بوده است و نیز صاحبان سرمایه در سراسر کشور بسیار ……. تاریخچۀ اقتصادی  ایالت تگزاس همیشه پر از روند همین گونه سرمایه گذاری ها و شروع بیزنس ها به صورت بومی یا ورود سرمایه گذاران به تگزاس بوده است. در صورتی که مثلاً آقای “ریک پری” اگر شکوفایی ای هم گاهی در این مورد بوده این را به حساب سیاست های خودشان گذاشته اند! این نشان می دهد که ایشان بیشتر درگیر کار اداری بوده است تا فرهنگ بومی ایالت تگزاس … ما به مهارت های حرفه ای، بیش از پیش احتیاج خواهیم داشت. مثلاً در رشتۀ پزشکی، ساختمانی و … وقتی نوسانات نفتی و گاز فروکش کند و به روال عادی بیافتد آن وقت است که ما از پیش، کارمندها و کارکنانی برای جوابگویی خواهیم داشت. ما احتیاج به تربیت معلم بیشتر در ایالت تگزاس داریم. کسا نی را می خواهیم که این گونه مهارت ها را به سایرین بیاموزند.

 

برنامه شما در ارتباط با آموزش و پروش در این ایالت در زمینه کیفیت آموزش و همچنین هزینه های آن چیست؟

ـ اگر جزئیات دقیق برنامۀ من مد نظر است، در سایت من موجود است. به طور کلی این که باید آموزش را از سنین پایین پیش دبستانی در دسترس والدین بگذاریم، چرا که اثبات شده است که کودکان بدین گونه بهتر و سریع تر مراحل فراگیری را طی می کنند. تعداد دانش آموزان که قبل از فارغ التحصیل شدن از مدرسه، ترک تحصیل می کنند بسیار نگران کننده است. این تعداد باید تقلیل داده شود. این می تواند به عنوان مثال با در نظر گرفتن بودجۀ بیشتری برای برنامه های تابستانی مدارس صورت بگیرد و یا ساعات کلاس پس از مدرسه . ساعات کلاس درس را باید طوری برنامه ریزی کرد که انعطاف بیشتری داشته باشد تا شانس بیشتری برای تحصیل شاغلین موجود باشد و شاغلین مجبور نباشند بین کار و مدرسه یکی را انتخاب کنند. روش “تفکر نقاد” باید در مدارس رواج داده شود و به بچه ها یاد داده شود نه این که مقصود فقط گذراندن امتحانات در حد رفتن به کلاس بالاتر باشد! ما با نسلی از دانش آموزان روبه رو هستیم که متاسفانه تعداد زیادی از آنها نوشتن یک متن انگلیسی برایشان بسیار دشوار است!

 

نظر شما در مورد قانون مهاجرت و پناهندگی مخصوصاً قانون اخیر در ایالت آریزونا چیست و آیا امکان چنین قانونی در تگزاس وجود دارد؟

ـ فرماندار ایالت نقشی در وضع قوانین و روند اوضاع مربوط به مهاجرت و مهاجران را ندارد. ولی واضح است که قانونی بودن یا نبودن اقامت مهاجر، نقشی در برخورد قوانین با وی نخواهد داشت و به طور مثال در صورت ارتکاب به اعمال خلاف قانون، یک مهاجر غیرقانونی، به احتمال با دیپورت مواجه خواهد بود.

سیاست من در زمانی که شهردار هیوستون بودم نیز به همین منوال بود. مرز بین تگزاس و کشور مکزیک بسیار وسیع است و مسلماً حفاظت از آن نیز دشوارتر خواهد بود. منطقۀ مرزی به دلیل وجود فعالیت قاچاقچیان مواد مخدر ناامن است و تنها شهرهای مرزی از امنیتی برخوردار هستند و از این نظر دشواری های کمتری دارند. لازم است تا نیروهای پلیس نقش بیشتری در کمک به گارد ملی در حفاظت از مرز داشته باشند. نیروهای گارد ملی به دلیل عدم شناسایی منطقه، نداشتن زبان بومی و عدم دسترسی به اشخاصی که نقش رسانیدن اطلاعات را از گروهای خلافکار به عهده دارند بدون کمک نیروهای پلیس منطقه، کارایی مناسب نخواهد داشت. برنامۀ من گماردن و شرکت دادن این نیروها و همکاری ایشان با گارد ملی در کار محافظت از مرزهاست.

 

نظر شما در مورد آزادی ادیان و مورد جدیدی که اخیراً در مورد ساختن مسجد نیویورک پیش آمده چیست؟

ـ باید یاد بگیریم که به عقاید مذهبی یکدیگر احترام بگذاریم. من بر این باورم که دارای هر مذهبی که هستید، اسلام، مسیحیت، یهودیت، زرتشتی … باید همان گونه با دیگران برخورد کنید که میل دارید دیگران با شما برخورد کنند.  من شدیداً و عمیقاً به فلسفۀ First Amendment معتقدم و این فلسفه را در تمام مدتی که به عنوان شهردار انجام وظیفه

کرده ام آویزۀ گوش ساخته و بر اساس آن کار کرده ام. چند دقیقۀ پیش، راجع به آموزش و برنامه های آموزشی صحبت می کردیم؛ به یاد دارم وقتی با “پرنس آقاخان” دیداری در هیوستون دست داد، از او خواستم مرکزی اسلامی در هیوستون را نیز مد نظر داشته باشند. این امر بسیار مهم و کلیدی در فراگیری آیندۀ کودکان است و متاسفانه می شنوم که در رادیوها و دیگر رسانه های گروهی بر این برنامه ها و اعتقادات به گونه ای دیگر ارزش گذاری شده است. ما امروز بیش از هر چیز، احتیاج به درک متقابل و تحمل عقاید یکدیگر داریم.

 

با تشکر از زمانی که برای مصاحبه در اختیار ما گذاشتید …..