شهروند ستونی را اختصاص داده است به معرفی ایرانیان موفق و دستاوردهایشان در ادبیات، ورزش، هنر، علم، سیاست و حرفه تخصصی شان در هر گوشه ی جهان، حتی در ایران. می دانیم که خبر بسیاری از موفقیت ها به رسانه ها راه پیدا نمی کند و تنها در جمع کوچک خانواده و آشنایان عنوان می شود، پس اگر فرد موفقی در اطراف خود می شناسید، لطفا به ما معرفی کنید. ما به دنبال مشهورترین ها نیستیم، اتفاقا یکی از اهدافمان این است که بتوانیم آنها را که تا کنون تلاش و خلاقیت و استعدادشان تغییری در زندگی خود و یا دیگران به وجود آورده، ولی دیده نشده اند، به دیگران معرفی کنیم. در شماره های گذشته مهوش ثابت، آوا هما، سمیرامیس کیا، سونا مقدم، مهدی رضانیا، مریم حفیظی راد، سارا رحیمی، سعید ولدبیگی، نسرین متحده، سوسن رشیدی، بامداد اسماعیلی، عصمت صوفیه، کامران وفا و یارا شهیدی را معرفی کردیم.

این هفته شما را با یک جوان هنرمند رپ خوان به نام سایه اسکای آشنا می کنیم.

 

سایه اسکای در سال ۱۳۶۸ در تهران در خانواده ای مذهبی به دنیا آمده و بزرگ شده است. ۱۴ ساله بود که متوجه شد همجنسگرا (لزبین) است ولی از ترس جان، این موضوع را از همه پنهان کرد. به دانشگاه رفت و مهندسی الکترونیک خواند. دانشجوی زرنگی بوده و در المپیادهای مختلف مثل زبان، فیزیک و شیمی شرکت کرده و هر جا که درس می خوانده همیشه جایزه می گرفته.

در ۱۸ سالگی شروع کرد به خواندن رپ روی اشعاری که خودش سروده بود. یکی از علائقش شعر بود و در مسابقه شعر تهران مقام دوم را به دست آورد.

او در مهمانی های زیرزمینی می خواند و در خفا آهنگ هایش را ضبط و تولید می کرد. ترانه هایش در ارتباط با همجنس گرایان، تغییرجنسیت داده ها و لزبین هایی ست که در ایران زندگی می کنند.

او همچنین دستی در نوشتن داشت و در روزنامه های کیهان و همشهری در ستونیاز مشکلات جوانان می نوشته. می گوید، زمانی که آنها شروع کردند به نوعی سانسور کردن مطالبم، من دیگر ننوشتم.

سایه از ایران به ترکیه رفت و در سال ۲۰۱۱ به عنوان پناهنده سیاسی از ترکیه به کانادا آمد.

سایه در مورد مقایسه وضعیتش در کانادا و ایران می گوید، به عنوان یک فرد کوئیر اصلا نمیشوداین امنیت، اطمینان، اعتماد به نفس و راحتی ذهن و خاطر و جانی را که در کانادادارم با ایران مقایسه کنم. با اینکه در کانادا هم مشکلاتی هست و اینجا هم هوموفوبیا و ترنس فوبیا را تجربه کرده ام، ولی در ایران مشکلات بسیار عمیق تر و شدیدتر است.

من در ایران بارها برای دوست داشتن هم نوعم توبیخ شدم، به درسم صدمه خورد، از کارم بیرون آمدم، در خیابان درگیری به وجود آمد، ولی اینجا اذیت ها خیلی سطحی تر بوده، برای همین هم فکر می کنم انسان هیچگاه نباید از اکتیویسم دست بکشد.

او در مورد اینکه چگونه مایل است خطاب شود، لزبین، یا کوئیر یا … می گوید، در ایران لزبین بودم ولی الان اینجا خیلی به دنبال برچسب نیستم و اعتقادم این است که دنیا دارد به سمت جنس سومی می رود که نه زن است و نه مرد.

زندگی اش در کانادا به آسانی روی روال نیفتاده، می گوید: با مسائل زیادی دست و پنجه نرم کردم، افسردگی، اضطراب، دور بودن از خانواده، حس اینکه نمی توانم به ایران برگردم، همه ی اینها مرا خیلی اذیت کرد. نمی خواستم دیگر موسیقی کار کنم، اما در نهایت به این رسیدم که موسیقی نجات دهنده ی من است.

سایه از زمانی که به تورنتو آمده در زمینه ی مددکاری اجتماعی با چندین سازمان مردم نهاد کار کرده است. در زمینه ی موسیقی اجراهای بسیاری در کانادا و اروپا داشته. می گوید، سه ماه مونترال زندگی کردم و با موزیسین های آنجا کار کردم و اجراهای متعددی از جمله در دانشگاه کنکوردیا داشتم. سه ماه هم در اروپا در لندن، وین، کلن، هامبورگ، برلین، ایسلند اجراهای مختلف داشتم. در گی پرید سئول در کره جنوبی اجرا داشتم. در آلمان موزیک ویدیویی ضبط کردم به نام TNE (تنهایی) با یک تیم بسیار حرفه ای. در جشنواره تیرگان اجرا داشتم و در بسیاری از جاهای دیگر در تورنتو. به تازگی هم در دانشگاه تورنتو با همکاری دکتر شهرزاد مجاب، موزیک ویدیوی خودم را که در رابطه با اعتراضات اخیر ایران بود، به نمایش درآوردم.

و اما سایه اسکای اولین رپر ایرانی ست که دو هفته دیگر (۹ تا۱۲فوریه) در اپرای تپستری برنامه خواهد داشت. او در این مورد می گوید: خیلی خوشحالم که در اپرای “ممنوعه” ساخته خانم آفرین منصوری اجرا خواهم داشت. خانم منصوری بسیار با استعداد، باهوش و با توانایی زیاد هست و خیلی خوشحالم که دارم با ایشان کار می کنم. این کاری ست بسیار متفاوت از آنچه تا به حال داشتم. با یک گروه بسیار پرانرژی و دقیق دارم کار می کنم.  این اتفاق خیلی برایم چالش برانگیز بود چون کار اپرا کردن با اجرای معمول روی صحنه فرق دارد. مثل این می ماند که دارم برای یک رزم آماده می شومو باید با حریف دست و پنجه نرم کنم.

سایه اسکای برای تلاش هایش برای جامعه ال جی بی تی کیوLGBTQ، در سال ۲۰۱۳ جایزه ی بهترین هنرمند تازه وارد را گرفته است.