هیئتی متشکل از نمایندگان احزاب مختلف در پارلمان بریتانیا، اجازه یافته است وارد نوار غزه شود و از نزدیک تاثیرات حملات نظامی اخیر اسرائیل در این منطقه فلسطینی را ارزیابی کند. 

 

شهروند ۱۲۱۷- پنجشنبه ۱۹ فوریه ۲۰۰۹


 

بی بی سی: هیئتی متشکل از نمایندگان احزاب مختلف در پارلمان بریتانیا، اجازه یافته است وارد نوار غزه شود و از نزدیکافمن و تی شرتی که در حمایت از فلسطین پوشیده استک تاثیرات حملات نظامی اخیر اسرائیل در این منطقه فلسطینی را ارزیابی کند.

اعضای "گروه پارلمانی بریتانیا – فلسطین" از سوی ارتش اسرائیل اجازه یافته اند وارد نوار غزه شوند.

آنها امیدوارند بتوانند در ساعات بعد از ظهر روز ۱۵ فوریه، از نقاطی که در طی سه هفته حملات هوایی و زمینی اسرائیل در نوار غزه تخریب شده است، دیدن کنند.

مقامات پارلمانی گفته اند که قصد دارند با فلسطینیان غزه مستقیما گفتگو کنند و امیدوارند با مسئولان عملیات امداد بین المللی ملاقات و از جمله از مراکز امدادسانی که توسط سازمان ملل متحد اداره می شود، دیدن کنند.

در حالی که هیئت بریتانیایی وارد منطقه شده است، احتمال برقراری آتش بس رسمی میان حماس و اسرائیل بسیار ضعیف به نظر می رسد. اسرائیل و حماس هجدهم ژانویه به طور جداگانه اعلام آتش بس کردند، اما اسرائیل روز شنبه (۱۴ فوریه)، گفت تا زمانی که گلعاد شالیط، سرجوخه اسرائیلی که در اختیار پیکارجویان فلسطینی است، آزاد نشود، آتش بس رسمی برقرار نخواهد کرد.

ریچارد بردن، از نمایندگان حزب کارگر در پارلمان بریتانیا در راس هیئت شش نفره بریتانیایی قرار دارد.

نمایندگان پارلمان بریتانیا می خواهند که در این سفر نه تنها از زبان خود شاهدان عینی درباره حملات اسرائیل اطلاعات دریافت کنند، بلکه همچنین از طرح های بازسازی که هزینه اش را بریتانیا برعهده گرفته است، دیدن کنند.

بردن از جمله مقامات بریتانیایی بود که در زمان عملیات نظامی اسرائیل در غزه برای برقراری آتش بس تلاش زیادی کرد.

او همچنین طرحی را به پارلمان بریتانیا ارائه داد که از بی بی سی و شبکه خبری اسکای به خاطر رد کردن آگهی درخواست کمک نقدی برای غزه انتقاد کرده است. این طرح به امضای ۱۷۰ نماینده پارلمان بریتانیا رسید.

جسمین ویتبرد، مدیر اجرائی سازمان خیریه "کودکان را نجات دهید" از سفر نمایندگان پارلمان بریتانیا به غزه استقبال کرده و به بی بی سی گفته است که وضعیت انسانی در غزه "وخیم" است.

او گفت: "ما فکر می کنیم که بالغ بر صد هزار نفر آواره شده اند. بیش از نود درصد از جمعیت غزه به کمک های غذایی وابسته هستند و دیدن این وضعیت برای این هیئت شوک آور خواهد بود."

خانم ویتبرد افزود: "خطر این است که وقتی تصاویر تخریب ناشی از جنگ از صفحه تلویزیون های ما محو شود مردم وضعیت در غزه را فراموش کنند، اما خانواده های زیادی هنوز در غزه زندگی می کنند که شرایط بسیار دشواری دارند. برای همین من فکر می کنم که این گونه سفرها باعث می شود که هنوز به غزه توجه شود."

طی دیروز و امروز صد کامیون حامل یک میلیون پوند مواد امدادی بریتانیا راهی نوار غزه شده است که یک خودروی آتش نشانی و چند آمبولانس از جمله این امدادهاست.

تهیه و حمل این مواد امدادی توسط گروه "ویوا پالستینا" سازماندهی و از سوی سازمان های اسلامی و همچنین "ائتلاف جنگ را متوقف کنیم" حمایت شده است.