اطلاعیه مطبوعاتی: گروه های بین المللی آزادی بیان در نامه ای به صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران، خواستار آزادی وبلاگ نویس ایرانی کانادایی، حسین درخشان شدند.

درخشان هفته گذشته به جرم “همکاری با کشورهای متخاصم، تبلیغ علیه نظام، ترویج گروه های ضد انقلاب، توهین به چهره های دینی و افکار اسلامی و مدیریت وب سایت های زشت و ناپسند” به ۱۹ سال و نیم حبس محکوم شد. او مشخصا یکی از پیشگامان وبلاگ نویسی در ایران  و به عنوان “پدربلاگ” شناخته شده می باشد.

مجموعه سازمان های آرتیکل ۱۹ (ARTICLE 19)، خبرنگاران کانادایی برای آزادی بیان(CJFE)، کمیته حمایت از خبرنگاران (CPJ)،  شاخص برای آزادی بیان (Index on Censorship) و پن کانادا  (PEN Canada) بیم و نگرانی های خود از احکام صادره و تخلفات ایران از تعهدات خود به موجب قوانین داخلی و بین المللی برای محافظت و ارتقاء حقوق بشر ، از جمله حق آزادی  بیان را در نامه ای مشترک به صادق لاریجانی، ابراز نمودند.

مجموعه سازمان های یاد شده متذکر شده اند که “قوانین داخلی جمهوری اسلامی ایران حق آزادی بیان را به رسمیت شناخته است”. ایران در واقع یکی از اولین کشورهای جهان است که در سال ۱۹۷۵ موافقتنامه بین المللی حقوق مدنی و سیاسی را تصویب نموده، که در آن حق آزادی جستجو، دریافت و انتقال هر گونه اطلاعات و افکار، بدون توجه به مرزها، چه به صورت شفاهی، نوشتاری و یا چاپی، در قالب هنر، و یا از طریق رسانه ها توسط همه افراد مورد تضمین قرار گرفته”.

“ما باور داریم که فعالیت های حسین درخشان در چهارچوب حق آزادی بیان انجام گردیده. بنابراین ما از شما تقاضا می کنیم با توجه به اختیاراتتان برای آزادی او و تعهدات ایران برای حفاظت از حقوق اساسی بشر و آزادیهای اساسی  اقدام فرمائید.”

حسین درخشان در حال حاضر دو سال را در انتظار محاکمه در زندان به سر برده  و ما گزارش های نگران کننده ای مبنی براحتمال اعمال شکنجه علیه وی دریافت کرده ایم.

مجموعه سازمان های آرتیکل ۱۹ (ARTICLE 19)خبرنگاران کانادایی برای آزادی بیان(CJFE)، کمیته حمایت از خبرنگاران (CPJ)،  شاخص برای آزادی بیان (Index on Censorship) و پن کانادا  (PEN Canada) عمیقا نگران شرایط هرچه وخیم تر نویسندگان، روزنامه نگاران، دانشگاهیان و وبلاگ نویسان در جمهوری اسلامی می باشند.

 زندان جایی برای حسین درخشان و یا برای ده ها نفر دیگر که برای اعمال حق خود برای آزادی بیان زندانی هستند نمی باشد.