شهروند ـ در شهروند ستونی به معرفی ایرانیان موفق و دستاوردهایشان در ادبیات، ورزش، هنر، علم، سیاست و حرفه تخصصی شان در هر گوشه ی جهان، حتی در ایران اختصاص داده شده است. می دانیم که خبر بسیاری از موفقیت ها به رسانه ها راه پیدا نمی کند و تنها در جمع کوچک خانواده و آشنایان عنوان می شود، پس اگر فرد موفقی در اطراف خود می شناسید، لطفا به ما معرفی کنید. ما به دنبال مشهورترین ها نیستیم، اتفاقا یکی از اهدافمان این است که بتوانیم آنها را که تا کنون تلاش و خلاقیت و استعدادشان تغییری در زندگی خود و یا دیگران به وجود آورده، ولی دیده نشده اند، به دیگران معرفی کنیم.

در شماره های گذشته مهوش ثابت، آوا هما، سمیرامیس کیا، سونا مقدم، مهدی رضانیا، مریم حفیظی راد، سارا رحیمی، سعید ولدبیگی، نسرین متحده، سوسن رشیدی، بامداد اسماعیلی، عصمت صوفیه، کامران وفا، یارا شهیدی، سایه اسکای و مهران انوری را معرفی کردیم.

این هفته شما را با گلریز قهرمان، وکیل حقوق بشر و نماینده پارلمان در اروپا آشنا می کنیم.

 

گلریز قهرمان، وکیل و اولین نماینده ی ایرانی تبار در پارلمان نیوزیلند است.

گلریز زاده ی۱۳۶۰ خورشیدی(۱۹۸۱میلادی) در مشهد است. خانواده ی گلریز زمانی که او ۹ساله بود ایران را ترک کردند و از  نیوزیلند  پناهندگی سیاسی گرفتند. گلریز اولین لحظه ی ورودش به نیوزیلند را هنوز هم به خاطر دارد، وقتی که همراه پدر و مادرش از پله های فرودگاه اوکلند پائین آمدند، مأمور مهاجرت نیوزلند با خوشرویی از آنان استقبال کرد و پرسید که آیا غذا میل کرده اند یا نه؟

در زندگی‌نامه او در سایت حزب سبز نیوزیلند آمده که وی دانش آموخته آکسفورد است و به ‌عنوان وکیل در سازمان ملل تجربه کار در دادگاه های روآندا، کامبوج و هیگ را دارد. او مدتی در آفریقا کار و زندگی کرده است.

گلریز قهرمان در سال ۲۰۱۲ به کشورش نیوزیلند بازگشت و به عنوان وکیل در حوزه ی حقوق بشر شروع به کار کرد. او به‌صورت داوطلبانه در زمینه حقوق کودکان نیز کار کرده است. بخشی از فعالیت‌های اخیر او نیز بر حقوق افراد ناتوان متمرکز بوده است.

او به محض بازگشت در گفتگوهایی اعلام کرد که شرایط در نیوزیلند به سمت بدتر شدن رفته است و به همین دلیل از همان زمان وارد حزب چپگرای سبزها در این کشور شد.

گلریز قهرمان که زندگی در دوران کودکی در نیوزیلند را نیز تجربه کرده بارها در نوشته‌ها و گفتگوهایش اعلام کرده بود اختلاف و تبعیض در نیوزیلند نسبت به دوران کودکی او افزایش یافته است.

گلریز قهرمان که حقوقدانی با تجربه است در آخرین مصاحبه‌اش با رسانه‌های نیوزیلند گفت، با وجود فقر خانواده‌اش، در محله‌ای بزرگ شده که آزادی انتخاب داشته، خصوصا اینکه کاملا در یک محیط باز و چندملیتی بزرگ شده، این موقعیت به او این فرصت را داده تا نگاه درستی به محیط اطرافش داشته باشد.

گلریز قهرمان می گوید نیوزیلند آرمانی او کشوری است که نسل های مهاجر نقش مهمی در تعیین سرنوشت آن دارند. و برای دستیابی به این آرمان راه درازی درپیش است.

ششم اکتبر ۲۰۱۷، گلریز توانست از حزب سبز به عنوان نماینده وارد پارلمان نیوزیلند شود. با ورود او به پارلمان، گلریز جوانترین نماینده و اولین پناهنده که وارد پارلمان نیوزیلند شده، لقب گرفت.

هرچند انتخاب گلریز قهرمان به عنوان نماینده پارلمان نیوزیلند بسیاری از ایرانیان خارج و داخل کشور را بسیار خوشحال کرد، اما ورود یک ایرانی ـ نیوزیلندی به پارلمان فریاد بسیاری از گروه های ضدمهاجر و نژادپرست نیوزیلند را برانگیخت تا جایی که گلریز قهرمان در توئیتی نوشت، این انتخاب عشق و نفرت را همزمان برایش به ارمغان آورده است. یکی از دلایل بی‌احترامی ها به گلریز گذشته او در مقام یک مهاجر است.

یکی از دلایل مهمی که بسیاری از گروه های راست افراطی انتخاب وی را ورود یک تروریست به پارلمان اروپا می دانند در همین نکته نهفته است که این وکیل حقوق بشر بارها در عمل و گفته‌هایش نشان داده است که مخالف صریح سیاست های ضدمهاجرتی در نیوزیلند است. گلریز قهرمان ۲۰ ساله بود که ماجرای تلخ تامپا در همسایگی نیوزیلند، استرالیا، رخ داد. دولت استرالیا مانع از ورود صدها تن از پناهجویانی شد که قصد داشتند وارد خاک استرالیا شوند. اگر کمک‌های یک کشتی نروژی نبود تمامی مهاجران جانشان را از دست می دادند. گلریز قهرمان می گوید از همان زمان قاطعانه تصمیم گرفته است در راهی قدم بگذارد که هیچ دولتی نتواند با انسان چنین رفتاری کند. در آن زمان گلریز قهرمان که با سازمان عفو بین الملل کار می کرد تلاش زیادی کرد تا دولت وقت نیوزیلند میزبان این پناهجویان شود و نهایتا موفق به این کار شد. گلریز می گوید در بیست سالگی معنی قساوت و سنگدلی سیاستمداران را به درستی دریافت و تصمیم گرفت اگر روزی وارد کارزار سیاست شد هیچگاه به همنوعان خود خیانت نکند.