شهروند- Colten Boushie جوان ۲۲ ساله ی بومی کانادا در ۹ اگوست سال ۲۰۱۶ در جریان یک تیراندازی در یک مزرعه در ساسکاچوان به قتل رسید. جریان از این قرار بود که کولتن بوشه به همراه چند تن از دوستانش در نزدیکی این مزرعه دچار پنچری ماشین می شوند و برای یافتن اسباب و ادواتی برای پنچرگیری وارد مزرعه جرالد استنلی Gerald Stanley شده و اقدام به دزدی می کنند. وقتی جرالد استنلی متوجه حضور آنها می شود با تفنگ شکاری اش به سراغ آنها رفته و چندین تیر هوایی در می کند، اما بعد با آنها درگیر شده و تیر به سر کولتن بوشه برخورد کرده و این جوان درجا میمیرد.

تصمیم هیئت منصفه دادگاه که همگی سفیدپوست بودند درباره تبرئه کردن جرالد استنلی و عدم حضور هیچ نماینده بومی در این میان هیئت منصفه واکنش های زیادی را در کانادا به همراه داشته است و تظاهرات گسترده ای با حضور خانواده این جوان ۲۲ ساله در اواخر هفته گذشته در اتاوا برگزار شد که ظاهرا بی نتیجه نبود.

در پاسخ به این تظاهرات جاستین ترودو اعلام کرد که می داند سیستم قضایی کانادا و روند انتخاب قاضی مشکلات فراوانی دارد و باید برای برطرف کردن این نواقص و گام گذاشتن به سمت آشتی ملی با بومیان قدم های جدی و فوری برداشته شود. خانواده کولتن بوشه معتقدند که رای دادگاه بی طرف نبوده است، زیرا هیچ نماینده ای از جانب بومیان در این سیستم قضا و تصمیم گیری وجود ندارد. به عقیده آنها سیستم قضاوت در کانادا بسیار جانبدارانه و نژادپرستانه عمل می کند. آنها می خواهند که این رای گیری و تبرئه مجرم بازنگری شود. آنها می خواهند که جزیی از این سیستم تصمیم گیری و قضاوت باشند و نماینده ای از آنها برای اثبات بی طرفی قضاوت در سیستم قضایی کانادا تعیین شود. خواسته ای که نیاز به تغییرات جدی و بازنگری در قانون دارد و جاستین ترودو وعده اش را داده است.