شهروند- یافته های جدید نشان می دهد که تورنتو در حال تبدیل شدن به شهری برای پولدارهاست و طبقه متوسط با چالش های فراوانی برای پیدا کردن خانه با اجاره بهایی که متناسب با درآمد آنها باشد مواجه اند. در سال گذشته افرادی که این شانس را داشته اند تا خانه مورد نظرشان را اجاره کنند از دیدن قیمت ها بسیار شوکه شده اند.

بر اساس آمار جدید میانگین اجاره یک آپارتمان یک خوابه در تورنتو ۱۵۰۰ دلار و دوخوابه ۲۴۰۰ دلار است؛ ارقامی که بسیار وحشت انگیز است و باید سریعا برای کاهش آنها اقدام شود. ساختن آپارتمان های کاندو در تورنتو کمکی به کاهش قیمت اجاره نکرده است و باید آپارتمان هایی با قیمت مناسب و تنها به هدف اجاره برای مستاجران در این شهر ساخته شود. پروژه ای که شهرداری تورنتو سرمایه گذاری بزرگی در آن  انجام داده است که به احتمال زیاد از سال ۲۰۱۹ عملی می شود، اما برای نقشه ای کوتاه مدت تر نیز در حال انجام است.

قرار است تا از ۳۰ آوریل همین امسال قراردادهای اجاره استاندارد توسط شهرداری تنظیم گردد و همه صاحبان و شرکت های آپارتمان های اجاره ای باید از مفاد این قراردادهای جدید در تنظیم قراردادهایشان استفاده کنند و هرگونه عدول از مفاد قانونی این قراردادهای استاندارد پیگیرد قانونی خواهد داشت.

یکی از عمده مشکلات مستاجران در تورنتو کنار آمدن با صاحب خانه هایی است که در قراردادهای خود از بندهایی غیرقانونی استفاده می کنند و استفاده بهینه و همراه با آسایش را برای مستاجران سخت می کنند. فرم های جدید قراردادهای اجاره می تواند تا میزان بسیار بالایی محافظ حقوق مستاجر باشد و قرار است در ۲۳ زبان مختلف در اختیار افراد قرار بگیرد تا با پر کردن آنها هم مالک و هم مستاجر بتوانند از حقوق قانونی خود آگاه شوند.