۶ـ صاحب خانه ها معمولا در قرارداد اجاره عبارتی را اضافه می کنند به این مضمون که مستأجر لازمست هزینه ی تعمیرات تا صد دلار (یا هر مقداری که مشخص نمایند) بپردازد و مبلغ مازاد را صاحب خانه خواهد پرداخت. این عبارت علی الاصول غیرقانونی است و دادگاه مالک و مستأجر Landlord Tenant Board(LTB) آن را نمی پذیرد. مستأجر حتی اگر قرارداد با این مضمون را امضا کرده باشد، می تواند از پرداخت آن امتناع نماید. مالک یا صاحب خانه ملزم به انجام کلیه تعمیرات لازم و ضروری می باشد مگر ثابت شود که مشکل پیش آمده در اثر سهل انگاری مستأجر به وجود آمده است.

۷ـ توصیه می شود هنگام نقل و انتقال به محل مورد اجاره جدید خود قفل در ورودی را تعویض نمایید. این کار باید با اجازه مالک بوده و پس از تعویض یک کلید به او بدهید. این کار برای شما امنیت بیشتری را به وجود می آورد، زیرا نه تنها مستأجران قبلی ممکن است هنوز کلید یدکی داشته باشند، بلکه سایر افرادی که به نحوی به این واحد در هفته های قبل از ورود شما دسترسی داشته اند، ممکن است یک نسخه از کلید را هنوز با خود داشته باشند.

۸ـ هنگامی که اجاره شما سر می رسد و اثاثیه خود را از محل تخلیه می کنید توجه داشته باشید که چیزی را فراموش نکنید و جا نگذارید، زیرا صاحب خانه پس از روز انقضای اجاره مسئولیتی در قبال نگهداری آنها ندارد. معمولا به مالکان توصیه می شود که اثاثیه بجامانده از مستأجری را که قرار به تخلیه داشته تا ۷۲ ساعت نگهداری نمایند و پس از آن به هر شکل که می توانند آن را خارج کرده و به موسسات خیریه و یا غیره بدهند.

۹ـ اگر مستأجر برای مدتی در محل اجاره حاضر نباشد مثلا به خارج کشور سفر کرده و یا در حبس باشد و یا به هر دلیلی در خانه اش حضور نداشته باشد، چنانچه اجاره ی خود را مرتبا پرداخت کند، مالک نبایستی با این موضوع مشکلی داشته باشد مگر بازدید فیزیکی از محل که معمولا در قراردادها منظور شده که مالک هر سه ماه یک بار اجازه ی ورود و سرکشی محل را با اطلاع قبلی دارد، ولی اگر مستأجر در محل مورد اجاره برای مدتها ظاهر نشده و اجاره هم نمی پردازد، صاحب خانه ابتدا با یادداشت کتبی و تماس تلفنی و در صورت عدم پاسخ از طریق  LTB مجوز لازم برای انتقال اثاثیه وی و تخلیه محل را دریافت خواهد کرد که این پروسه دو تا سه ماه معمولا طول می کشد. در صورت صدور مجوز تخلیه، صاحب خانه باید اثاثیه مستأجر را تا ۳۰ روز در محلی نگهداری و پس از آن نسبت به فروش آنها و جبران هزینه نگهداری این وسایل اقدام کند. تمام مراحل بایستی به صورت مدون و با عکس و فیلمبرداری همراه باشد که در آینده مستأجر ادعایی نداشته باشد.

۱۰ـ صاحب خانه نمی تواند به راحتی عذر شما را بخواهد مثلا چون شما در مدت اجاره مشکل ساز بوده اید و یا از شما دیگر خوشش نمی آید بگوید که محل را تخلیه کنید. اگر دلیل تخلیه به خاطر مشکلاتی که در مدت اجاره بین شما و صاحب ملک به وجود آمده باشد، در این صورت بایستی شما در این مدت تعدادی یادداشت چه مستقیم از وی و یا از طریق LTB دال بر مسائل فیمابین دریافت کرده باشید، مثلا دیرکرد متوالی در پرداخت اجاره، ایجاد سروصدا و مزاحمت در محل اجاره، ایجاد خرابی در محل مورد اجاره و غیره.

ولی اگر مشکل خاصی نداشته اید فقط به دو دلیل وی می تواند درخواست تخلیه بنماید:

اول ـ در صورت فروش ملک: اگر خریدار مصمم به اجاره محل باشد بایستی شما را به عنوان مستأجر قبول نماید و شما در محل بمانید. به عبارت دیگر صاحب خانه، خانه یا کاندو را با مستأجر به فروش برساند.

دوم ـ صاحب خانه ملک را برای سکونت خود یا سایر افراد درجه اول خویش نیاز دارد. مستأجر پس از تخلیه در صورتی که متوجه شود صاحب خانه در ادعای خود صادق نبوده، می تواند به مراجع صالحه شکایت کند.

*جعفر کنودی کارشد ارشد املاک در تورنتو است.