بحران در روابط بحرین و ایران ادامه دارد. بحران پس از آن بالا گرفت که گفته شد یک مقام ایرانی منکر استقلال بحرین است. خبری در مورد ممنوعیت  …


شماره ۱۲۱۸ ـ پنجشنبه  ۲۶ فوریه ۲۰۰۹


 

رادیو آلمان: بحران در روابط بحرین و ایران ادامه دارد. بحران پس از آن بالا گرفت که گفته شد یک مقام ایرانی منکر استقلال بحرین است. خبری در مورد ممنوعیت ورود کشتی‌های ایرانی به گذرگاه‌های آبی بحرین منتشر شد که حاکی از تداوم بحران است.

بحرین خبر منتشر شده در روز جمعه (۲۰ فوریه / ۲ اسفند) را تکذیب کرده است. فرماندهی گارد ساحلی بحرین اعلام کرده است که تدبیرهای امنیتی فقط برای جلوگیری از قاچاق توسط لنج‌ها است.

مقامات جمهوری اسلامی در برابر بحرین لحن آشتی‌جویانه‌ای گرفته‌اند. آنان تأکید می‌کنند که استقلال بحرین را به رسمیت می‌شناسند. حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت امور خارجه گفته است: «موضع ما در قبال بحرین واضح است و ما بارها گفته و تکرار کرده‌ایم که حاکمیت ملی، استقلال و وحدت ارضی همه‌ی کشورهای همسایه و منطقه بویژه بحرین را محترم می‌شماریم و هیچ گونه طمعی به هیچ کشوری نداریم.»

همچنین، علی لاریجانی، رئیس مجلس، در گفت‌وگوی تلفنی با عمرو موسی، دبیرکل اتحادیه‌ی عرب، گفته است که دولت ایران به استقلال و حاکمیت ارضی بحرین احترام می‌گذارد. به گزارش خبرگزاری فارس، لاریجانی به عمرو موسی گفته است: «اظهارات منتشر شده درباره‌ی بحرین بیانگر موضع رسمی و سیاست ایران در قبال کشور دوست و همسایه بحرین نیست.»

منظور لاریجانی از «اظهارت منتشرشده»، سخنان علی‌اکبر ناطق‌نوری رئیس دفتر بازرسی ویژه‌ی ولی فقیه است که بنابر خبر منتشر شده در رسانه‌ها، در نطقی در سالگرد انقلاب این موضوع را پیش کشیده که بحرین زمانی استان چهاردهم ایران بوده و در مجلس نماینده داشته است.

در بحرین این اظهارات به عنوان نمونه‌ای دیگر از انکار استقلال بحرین از طرف برخی از مقامات ایران تفسیر شده است.

ناطق نوری گفته است که سخنانش بد فهمیده شده‌اند. او به تلویزیون الجزیره گفته است که زمینه‌ی اظهاراتش بررسی تاریخی بوده است. او گفته است: «ما حاکمیت بحرین را به رسمیت می‌شناسیم و روابط خوبی بین ایران و این کشور وجود دارد.»

با وجود لحن آشتی‌جویانه‌ی مقامات ایرانی هنوز جو روابط دو کشور تیره است. بحرین مذاکرات خود با ایران در مورد خرید گاز طبیعی را متوقف کرده است. این کشور سال گذاشته تفاهم‌نامه‌ای را با ایران برای خرید سالانه یک میلیارد فوت مکعب گاز از ایران امضا کرد.