شهروند ـ به مناسبت روز جهانی زنان در علوم(International day of Women and Girl in Science) (یازده فوریه) مراسمی با شرکت جمع کثیری از زنان دانشمند در رشته های گوناگون در محل موسسه مارس در تورنتو برگزار شد. در این مراسم دکتر رضا مریدی وزیر علوم و پژوهش های علمی، خانم دایان ورنیل Daiene Vernile وزیر فرهنگ – توریسم و ورزش و خانم هرنیدر مالی  Harinder Malhi وزیر امور زنان انتاریو شرکت داشتند.

طی سخنرانی برای گشایش این گردهمایی دکتر مریدی اظهار کرد که وقتی او در دهه ۱۹۶۰ در رشته فیزیک در دانشگاه تهران تحصیل می کرد در میان ۷۰ دانشجوی پسر فقط سه دانشجوی دختر حضور داشتند و در رشته ریاضی همه دانشجویان پسر بودند. با این همه سال ها پس از آن یکی از فارغ التحصیلان دختر رشته ریاضی در دانشگاه شریف در تهران پس از ادامه تحصیل در آمریکا به سمت پرفسور ریاضی در دانشگاه استانفورد منصوب و چهار سال پیش از این موفق به دریافت جایزه فیلدز که معادل جایزه نوبل ریاضی است، می شود و این شخص کسی جز پرفسور مریم میرزاخانی فقید نیست.

وی اظهار کرد که طی چند دهه گذشته شرکت بانوان در رشته های علمی بالا رفته است ولی برای رسیدن به تعادل بین زنان و مردان در رشته های علمی فاصله زیادی وجود دارد. طبق آمار سال ۲۰۱۶، چهل درصد دانشجویان رشته های مهندسی دانشگاه تورنتو را زنان تشکیل می دادند ولی فقط ۲۵ درصد پرفسورهای دانشگاه های کانادا را زنان تشکیل می دهند.

در فاصله ۵ سال بین سال های ۲۰۰۹ تا  ۲۰۱۴ثبت نام دانشجویان دختر در رشته های علوم، مهندسی و ریاضی به میزان ۲۶ درصد افزایش یافته است. گرچه ۵۴درصد دانشجویان فوق لیسانس دانشگاه های کانادا را زنان تشکیل می دهند ولی فقط ۳۸درصد فارغ التحصیلان رشته های علوم- مهندسی و ریاضی را زنان تشکیل می دهند.

او در ادامه سخنان خود از والدین و آموزگاران از کودکستان تا سال ۱۲ درخواست کرد که دختران دانش آموز را برای تحصیل در رشته های علوم، مهندسی و ریاضی تشویق کنند.

پس از سخنان دکتر مریدی در پنلی متشکل از چهار دانشمند زن: پرفسور مالی شویکتMolly Shoichet  دانشمند ارشد انتاریو، پرفسور راگول اورتاسنRaguel Urtasun  مدیر و موسس موسسه ی هوش، سارا پرویت Serah Prevette موسس مدرسه طراحی آینده و هدا ادریس Hoda Idress موسس و رئیس موسسه Dot Health با گردانندگی خانم دایان ورنیل وزیر فرهنگ برگزار شد و مسائل و مشکلات موجود بر سر راه رسیدن به تعادل بین زنان و مردان در رشته های علمی ـ مهندسی و ریاضی و نیز برداشتن موانع موجود بر سر راه زنان برای ادامه تحصیل در رشته های علمی و مهندسی و ایجاد فرصت های مناسب بر آنان، به بحث و گفت و گو گذاشته شد.

لازم به یادآوری ست که با سرمایه گذاری اخیر دولت انتاریو به مبلغ ۳۰ میلیون دلار برای تربیت سالانه یک هزار مهندس فوق لیسانس در رشته هوش مصنوعی و نیز افزایش ظرفیت دانشگاهی به میزان ۲۵ درصد طی ۵ سال آینده به طوری که تعداد فارغ التحصیلان رشته های علوم، مهندسی و ریاضی از میزان فعلی ۴۰هزار به ۵۰هزار افزایش یابد، فرصت مناسبی برای دختران نیز به وجود آمده است که تحصیلات خود را در رشته های علوم- مهندسی و ریاضی ادامه دهند. اقتصاد مبتنی بر علوم و تکنولوژی انتاریو نیازمند فارغ التحصیلان بیشتر در این زمینه است.