شهروند- جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، روز سه شنبه این هفته و ضمن سفرش به هند، در مقابل انجمن تجارت کانادا و هند در مومبای، اعلام کرد که ۶۶ قرارداد تجاری جدید بین دو کشور کانادا و هند امضا شده است؛ قراردادهایی که ارزش آنها حدود ۱ بیلیون دلار است و می تواند دست کم ۵۸۰۰ شغل جدید در کانادا ایجاد کند. این مشاغل با سرمایه گذاری ۲۵۰ میلیون دلاری هند در کانادا ایجاد خواهد شد و کانادا نیز در مقابل حدود ۷۵۰ میلیون دلار در هند سرمایه گذاری خواهد کرد. این معاملات نشان می دهد که هر دو کشور به یکدیگر نگاه تازه ای دارند و روابط در بین آنها در حال تغییر هست. برای کانادا، هند فرصتی تازه است که باید به آن توجه شود و برای هند، کانادا دیگر یک کشور دوردست و سرد و سرسبز نیست، بلکه فرصت بزرگ تجاری است که باید آنها را مغتنم شمرد.

مقامات هند معتقدند که این قراردادهای تجاری با کشورشان خیلی کمتر از وعده ای است که دولت استفان هارپر در سال ۲۰۱۲ داده بود که قرار بود تا سال ۲۰۱۵ میزان قراردادهای تجاری به ۱۵ بیلیون دلار برسد. یکی از دلایل اصلی عقب ماندن هند در تجارت با کانادا بروکراسی و دولت ناکارآمد در این کشور است.

کانادا و هند علاوه بر روابط تجاری از لحاظ دیگری نیز بسیار به یکدیگر نزدیکند. به عنوان مثال بسیاری از دانشجویان هندی در کشور کانادا تحصیل می کنند و میزان مهاجرت و توریست از این کشور به کانادا در میزان بسیار بالایی نسبت به دیگر کشورهای این حوزه است.