شهروند- بر اساس داده های آماری موسسه Fraser، دانش آموزان در بیش از ۸۰ دبیرستان در انتاریو در درس ریاضی پیشرفت زیادی داشته اند و وضعیت آنها نسبت به سالهای گذشته در وضعیت بسیار بهتری قرار گرفته است. در این دبیرستان ها، دانش آموزان توانسته اند در دروس ریاضی آکادمیک کلاس نهم و ریاضی کاربردی پیشرفت کرده و طی چهار سال میانگین معدل آنها از ۲.۶ در این دروس ، به ۳ افزایش داشته است که پیشرفت قابل ملاحظه ای است.

شاید درس ریاضی در کانادا یکی از معضلات اصلی دانش آموزان در مدارس باشد و شیوه های تدریس و استفاده از ماشین حساب از جمله دلایلی است که هوش ریاضی کودکا ن را تا میزان قابل توجهی دچار رکود کرده است.

برخی از مسئولان در این حوزه می گویند که نمی توان با رویکردی واحد و برنامه ای یکپارچه باعث بهبود وضعیت ریاضی شد و هر مدرسه باید شیوه انتخابی خودش را در این زمینه به کار بگیرد؛ شیوه ای که برای دانش آموزان آن مدرسه کار کند.

اما بسیاری دیگر در آموزش و پرورش معتقدند که اتفاقا می توان با تغییراتی اساسی در مفاد درسی به بهبود وضعیت ریاضی دانش آموزان کمک کرد.

یکی از این تغییرات می تواند اختصاص زمانی بیشتر در مدرسه برای کار کردن برای پایه های درس ریاضی باشد. بسیاری از دانش آموزان در سالهای بالا هنوز جدول ضرب را بلد نیستند. شاید این مساله به نظر کم اهمیت باشد، اما استفاده از ماشین حساب و ندانستن چهار عمل اصلی یکی از موانع اساسی بر سر راه دانش آموزان در یادگیری ریاضی و علوم پایه است.