چند سالی است که سیستم اجاره دوره ای و ارتباط دادن مالکین با مستاجرین در حدود ۱۹۵ کشور مخصوصا برای آپارتمان ها و منازل مسکونی بسیار کارساز و موثر عمل کرده و از این رو دست اندرکاران موسسه ایربی اند بی Airbnb بر آن شدند تا با توجه به نیاز- این نوع سرویس دهی را به دیگر موارد تعمیم دهند. یکی از خبرهایی که در شوی اتومبیل تورنتو در ۲۰۱۸ بسیار نظرها را به خود جلب کرد، ارایه تدوین یافته (تولید انبوه) این طرح بود که هم می تواند کمک خرجی برای دارندگان اتومبیل باشد و هم قادر است تا برای افرادی که  ساعتی به اتومبیل نیاز دارند چاره ساز باشد.

البته این مطلب برای همه نمی تواند صادق باشد چرا که اگر در زمره افرادی هستید که به اتومبیل خود خیلی علاقه مندید و اجازه نمی دهید حتی نزدیکانتان آن را برای مدت کوتاهی رانندگی کنند، قطعا تصور اینکه شخص غریبه ای بخواهد آن را برای چند ساعتی در اختیار داشته باشد برایتان غیرممکن است. شاید بد نباشد که به تجربه آقای دیوید براون ۴۱ ساله مقیم تورنتو توجه و از تجربیاتش استفاده کنید.

ایشان معتقد است که اتومبیلش “تسلا ۲۰۱۶″ با ظاهری زیبا و کاربری عالی فقط یک وسیله نقلیه است و در همین مدت کوتاه اجازه داده افراد مختلفی اتومبیلش را رانندگی کنند و در مقابل و در زمانی که سر کارش بوده به جای این که ماشین در پارکینگ پارک باشد، توانسته روزی ۱۰۰ دلار درآمد ایجاد کند و کمک خرجی باشد برای پرداخت اقساط  وام هایی که دارد.  ایشان یکی از مدیران فروش موفق در بخش خصوصی است و معتقد است که نرم افزار”تورو”  میتواند کارایی بسیار بالایی را در اقتصاد شهری بازی کند.

اصل ماجرا از این قرار است که گروهی از دارندگان اتومبیل با ثبت نام در سایت یاد شده علاقه مندی خود را برای کرایه ساعتی اتومبیل اعلام می کنند (در این مرحله رمزهای ایمنی اتومبیل و دزدگیر نیز به قسمت اطلاعات سایت منتقل می گردد) و بعد از اینکه اول صبح به سر کار خود می روند، مجدد به نرم افزار مربوطه متصل شده و از محل پارک اتومبیل و ساعاتی که امکان دسترسی مهیا است، مدیریت سایت را مطلع می کنند. سپس متقاضیان با شماره رمز کاربری خود که شماره گواهینامه آنها است به سایت متصل شده و از نزدیکترین پارکینگ، اتومبیل مورد علاقه خود را که منطبق با بودجه آنها است، شناسایی و اقدامات لازم را برای پرداخت الکترونیکی کرایه انجام می دهند و سپس رمز ورود را دریافت می کنند.

از نظر قانون بیمه هر شخصی که گواهینامه مجاز داشته باشد قادر است اتومبیلی را که قابلیت جاده نوردی دارد رانندگی نماید حتی اگر اسمش روی بیمه نامه مربوطه نباشد (البته اگر دو نفر هم خانه هستند بایستی حتما اسم هر دو روی بیمه نامه ذکر شده باشد). بعد از این مرحله کرایه کننده بعد از انجام کارهایش مجدد اتومبیل را به پارکینگ منتقل و با تکمیل گزارش (پرسشنامه کوتاهی) نظرات و پیشنهادات خود را به سایت منتقل می کند. در مقابل هم صاحب اتومبیل بعد از دریافت اتومبیلش از سلامت آن مطلع و ایشان نیز پرسشنامه مربوطه را تکمیل و ارسال می کند. از نظر شرکت بیمه دارندگان اتومبیل بایستی یک بیمه مکمل بیزینسی برای پوشش دادن به این نوع عملیات تهیه نمایند تا در صورت تصادف قادر باشد خسارات را تا سقف ۲ میلیون دلار تامین نماید.

این نوع سرویس دهی از سال ۲۰۰۹ در آمریکا افتتاح شد و از آپریل سال ۲۰۱۷ در ایالت کبک کانادا برای اولین بار امتحان گردید. در حال حاضر کبک، انتاریو و آلبرتا ۳ ایالتی هستند که ۱۸۰ هزار نفر مصرف کننده دارند و با قابلیت ۴۵۰۰ اتومبیل در سطح شهر از این طرح استفاده شایان می نمایند.

Turo : این موسسه اولین شرکتی است که  ایده اجاره ساعتی اتومبیل را در کانادا درست کرده است.

Airbnb: سیستم اجاره دوره ای و ارتباط مالکان با مستاجران در حدود ۱۹۵ کشور این سیستم برای اولین بار در خصوص آپارتمان ها و منازل مسکونی بسیار کارساز و موثر عمل کرده و اخیرا سیستم مربوطه در صدد است تا اجاره ساعتی اتومبیل را هم در مراکز شهر براه بیندازد.