بی بی سی: با پایان عملیات نجات در معدن “سن خوزه” شیلی، امدادگران، همه ۳۳ معدنچی را که بیش از دو ماه در اعماق زمین گرفتار بودند، بیرون آورده اند.

لویس ارزوئا، ۵۴ ساله، رئیس این معدنچیان، آخرین فردی بود که حدود ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه شب به وقت محلی از معدن بیرون کشیده شد.  ارزوئا به خاطر مدیریت خوبی که در هفده روز اول اسارت در اعماق زمین، که معدنچیان شرایط نامطلوبی داشتند، از خود نشان داده بود، مورد ستایش قرار گرفته است.

شش امدادگری که زیر زمین به خروج معدنچیان کمک کردند نیز به سلامت از معدن بیرون آمده اند.

این معدنچیان یک به یک در داخل کپسولی فلزی به سطح زمین کشیده شدند.

با خروج معدنچیان، فریاد شادی به هوا بلند می شد و خانواده و دوستان آنها را در آغوش می گیرند.

سباستین پینیرا، رئیس جمهوری شیلی و همسرش در محل حضور دارند و از معدنچیان استقبال کرده اند.

ژامه مانالیژ، وزیر بهداشت شیلی، گفته است که معدنچیان از لحاظ سلامت در شرایط خوبی هستند.

مقام های شیلی معدنچیان را برای معاینات پزشکی با هلیکوپتر راهی شهرک کوپیکاکو کرده اند.

زمانی که فلورنسیو آوالوس، اولین معدنچی از داخل معدن بیرون کشید، فریاد شادی فضا را پر کرد.

او خانواده اش را در حالی در آغوش گرفت که اشک می ریختند؛ رئیس جمهوری شیلی نیز لبخند زنان در میان استقبال کنندگان ایستاده بود.

کارلوس مامانی، اهل بولیوی، تنها شهروند خارجی که از معدن سن خوزه بیرون آورده شد. ایوو مورالس، رئیس جمهوری بولیوی برای دیدار با او به شیلی سفر کرده است.

عملیات نجات در ساعات اولیه بامداد روز چهارشنبه، ۲۱ مهر (۱۳ اکتبر) آغاز شد و نخستین معدنچی گرفتار در برابر دوربین های تلویزیونی شبکه های مختلف و دهها گزارشگر از سرتاسر جهان از عمق ۶۲۲ متری به سطح زمین انتقال یافت.

فلورینسیو آوالوس به خاطر توانایی جسمی و روانی خاص به عنوان نخستین فرد برای عملیات نجات انتخاب شده بود.

انتقال معدنچیان با استفاده از محفظه ای یک نفره، موسوم به کپسول ویژه، انجام شد که با عبور از تونلی که از سطح زمین به محل گرفتار شدن معدنچیان حفر شده، آنان را یک به یک به سطح زمین انتقال می دهد.

برای حضور اعضای خانواده معدنچیان و سایر ناظران، در این محل چادرهایی برپا شده و مقامات دولتی آن را “اردوگاه امید” نام داده اند.

رئیس جمهوری شیلی که برای استقبال از معدنچیان در برابر دوربین های تلویزیونی در محل حاضر شده بود، در سخنانی موفقیت در حفاری تونلی به عمق زمین و عملیات نجات معدنچیان را دستاوردی مهم برای مردم کشور خود توصیف کرد.

او برای حضور در محل خروج معدنچیان، به محل عزیمت کرده بود در حالیکه همسرش پیشتر در این محل حضور یافته بود.

صدها خبرنگار و گزارشگر داخلی و خارجی برای پوشش خبری و تصویری این واقعه در شیلی حضور دارند.

“کپسول ویژه” که از آن به عنوان آسانسور نجات معدنچیان استفاده می شود، قبل از عملیات با موفقیت مورد آزمایش قرار گرفت. این آسانسور از یک محفظه یک نفره تشکیل شده است. برای اطمینان از امن بودن سیستم جرثقیل و قرقره آسانسور و سازماندهی عملیات نجات در داخل معدن، قبل از آنکه اولین معدنچی به بالا کشیده شود،‌ یک مامور امداد با همین وسیله به داخل معدن فرستاده شد.

او برای تعیین نوبت نجات معدنچیان، آنان را به سه گروه تقسیم کرد:‌ آنهایی که دانش فنی شان خوب است، آنهایی که به لحاظ شخصیتی ضعیف هستند و آنهایی که شخصیتی قوی دارند.