رادیو فرانسه: حضور علیرضا آوایی وزیر دادگستری جمهوری اسلامی ایران در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو، با تظاهرات مخالفان همراه شد. ده‌ها نفر از این مخالفان در مقابل ساختمان شعار می‌دادند که آوایی باید بازداشت شود. علیرضا آوایی به خاطر نقض فاحش حقوق بشر در ایران در فهرست تحریم‌های سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا قرار دارد. هنگام سخنرانی وی، برخی از دیپلمات‌ها محل را ترک کردند.

روز سه‌شنبه ٢٧ فوریه/٨ اسفند، علیرضا آوایی در سخنرانی خود در سی و هفتمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از آمریکا انتقاد کرد که از موضوع حقوق بشر با اغراض سیاسی بهره‌برداری می‌کند.

اما حتی قبل از شروع سخنرانی او، نزدیک به ١۵٠ نفر در بیرون ساختمان علیه حضور وی دست به تظاهرات زدند. مخالفان برای اعتراض به اعدام زندانیان سیاسی در ایران، انبوهی از کفش را در مقابل ساختمان ریخته بودند.

برخی تظاهرکنندگان به خبرنگار خبرگزاری فرانسه گفتند که “دستان آوایی به خون آلوده است و دعوت سازمان ملل از وی برای شرکت در نشستی دربارۀ حقوق بشر کار درستی نیست”.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که تعدادی از دیپلمات‌ها هنگام سخنرانی علیرضا آوایی سالن را ترک کرده‌اند. معلوم نیست که این دیپلمات‌ها به چه کشورهایی تعلق داشته‌اند.

هیأت نمایندگی آمریکا در شورای حقوق بشر با صدور بیانیه‌ای سخنرانی آوایی را محکوم کرد. در بیانیه آمده است که “کسانی به دنبال استفاده از این شورا هستند تا نقش خود را کمرنگ کنند و به تخریب ارزش های اساسی بپردازند”.

چند روز قبل نیکی هیلی نمایندۀ آمریکا در سازمان ملل از تصمیم شورای حقوق بشر مبنی بر دعوت آوایی انتقاد کرده و گفته بود که “شورای حقوق بشر باید خجالت بکشد”.