شهروند ـ در شهروند ستونی به معرفی ایرانیان موفق و دستاوردهایشان در ادبیات، ورزش، هنر، علم، سیاست و حرفه تخصصی شان در هر گوشه ی جهان، حتی در ایران اختصاص داده شده است. می دانیم که خبر بسیاری از موفقیت ها به رسانه ها راه پیدا نمی کند و تنها در جمع کوچک خانواده و آشنایان عنوان می شود، پس اگر فرد موفقی در اطراف خود می شناسید، لطفا به ما معرفی کنید. ما به دنبال مشهورترین ها نیستیم، اتفاقا یکی از اهدافمان این است که بتوانیم آنها را که تا کنون تلاش و خلاقیت و استعدادشان تغییری در زندگی خود و یا دیگران به وجود آورده، ولی دیده نشده اند، به دیگران معرفی کنیم.

در شماره های گذشته مهوش ثابت، آوا هما، سمیرامیس کیا، سونا مقدم، مهدی رضانیا، مریم حفیظی راد، سارا رحیمی، سعید ولدبیگی، نسرین متحده، سوسن رشیدی، بامداد اسماعیلی، عصمت صوفیه، کامران وفا، یارا شهیدی، سایه اسکای، مهران انوری، گلریز قهرمان، وحید رجب لو و شکوفه آذر را معرفی کردیم.

این هفته شما را با زهرا نعمتی، بهترین تیرانداز سال ۲۰۱۷ جهان آشنا می کنیم.

*

زهرا نعمتی پس‌ از آن که موفق شد عنوان بهترین تیرانداز سال ۲۰۱۷ جهان را به‌دست آورد، حالا از سوی کمیته بین ‌المللی پارالمپیک، نامزد دریافت جایزه روز جهانی زن شده است.

جایزه تأثیرگذارترین بانوی جنبش پارالمپیک روز ۸ مارچ(۱۷ اسفند) همزمان با روز جهانی زن اهدا خواهد شد. کمیته بین‌المللی المپیک، در فهرست پنج نفره خود نام «زهرا نعمتی» از ایران را کنار «اِستر ورگیر» از هلند، «حیات خطاب» از مصر، «مینا مجتهدی» از فنلاند و «سارا استوری» از انگلستان قرار داده است.

زهرا، نابغه تیر و کمان ایران است. او زاده ی ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۴ در شهر گلباف استان کرمان است. از هشت سالگی تکواندو را آغاز کرد و عضو تیم منتخب استان بود و کمربند دان مشکی داشت. در سال ۱۳۸۳در ۱۹ سالگی در حالی که در شهری دیگر دانشجو بود، هنگام برگشت به کرمان در تصادف اتوبوس قطع نخاع شد.

 در مورد روزهای ابتدایی معلولیتش در مصاحبه ای گفته بود: وقتی خودم را روی ویلچر دیدم، حس کردم زندگی ‌ام عوض‌ شده اما چیزی که عذابم می‌داد، غم مادرم بود. می‌خواستم کاری کنم مادرم بفهمد من هنوز زنده و سرحال هستم. می‌خواستم فقط حس کند معلولیت من هیچ مانعی برای من نیست.

زهرا پس از معلولیت ویلچرنشین شد و به ورزش تیراندازی با کمان روی آورد. او مدال طلای مسابقات ۲۰۱۱ ایتالیا را به دست آورد. زهرا قبل از المپیک لندن با همسرش رهام شهابی پور که عضو تیم تیروکمان پارالمپیک ایران بود، ازدواج کرد که البته این ازدواج به طلاق انجامید.

زهرا نعمتی با کسب مدال طلای بازی‌های پارالمپیک تابستانی ۲۰۱۲ در شاخه ریکرو انفرادی نام خود را به عنوان نخستین و تنها زن در تاریخ ورزش ایران که موفق به کسب مدال طلا در سطح المپیک و پارالمپیک شده ‌است، جاودانه کرد.

او هم‌چنین به همراه راضیه شیرمحمدی و زهرا جوانمرد که تیم ملی تیراندازی با کمان زنان ایران را در قسمت تیمی تشکیل می‌دادند عنوان سومی و مدال برنز پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن را به‌دست آوردند.

زهرا از سوی «بنیاد بین‌المللی اسپورت آکورد» مفتخر به دریافت جایزه معتبر ورزشکار برتر پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن شد. مراسم اهدای جوایز در شهر سن پترزبورگ روسیه برگزار شد

زهرا در مسابقات قهرمانی معلولان جهان در سال ۲۰۱۳  و ۲۰۱۵ در بانکوک تایلند نیز طلا گرفت. یک طلای دیگر در مسابقات آسیایی اینچئون کره جنوبی به دست آورد و به المپیک ریو در سال ۲۰۱۶ رفت و آنجا نیز طلای المپیک را از آن خود کرد و به عنوان بهترین کماندار پارالمپیکی جهان در سال ۲۰۱۶ شناخته شد. حضور زهرا نعمتی به‌عنوان پرچم‌دار کاروان ایران هم به‌عنوان یکی از پنجاه لحظه برتر المپیک ریو انتخاب شد. زندگی زهرا البته فقط با قهرمانی‌های او پیوند نخورده است. از انتخاب به عنوان سفیر صلح سازمان ملل تا تأمین کمک ۱۳۰ میلیون تومانی برای آزاد شدن یک زندانی جرائم غیرعمد در کرمان تا مشکل ممنوع الخروج شدن او به دستور همسرش، از جمله مواردی بود که زن قهرمان ایران را تبدیل به چهره رسانه‌های ایران کرد.

زهرا می‌تواند نخستین بانوی ایرانی باشد که از سوی کمیته بین‌المللی پارالمپیک به‌عنوان شاخص‌ترین زن سال جهان انتخاب ‌شده است. نعمتی امسال برای دومین بار بهترین بانوی تیروکمان پارالمپیک جهان شد.

نکته قابل تأمل این‌که در مسابقات جهانی «لاس وگاس» خبر برنده شدن نعمتی را اعلام و جایزه او را به نماینده فدراسیون تیراندازی ایران تحویل دادند. زهرا به «ایران آنلاین» گفته: «نمی‌دانم چرا فدراسیون ما این خبر را اعلام نکرده بود. تا اینکه چهارشنبه‌ شب از فرودگاه به من زنگ زدند و گفتند جایزه‌ات اینجاست».

مسئولان فدراسیون تیراندازی ایران هم در پاسخ گفتند: «یادمان رفته بود خبرش را اعلام کنیم»!