راب اولیفانت نماینده پارلمان از حوزه دان ولی وست طی نامه ای به باراک اوباما و استفان هارپر درخواست کرد، شرایط آزادی عمر خدر زندانی افغان- کانادایی از زندان …


شماره ۱۲۱۸ ـ پنجشنبه  ۲۶ فوریه ۲۰۰۹


 

راب اولیفانت نماینده پارلمان از حوزه دان ولی وست طی نامه ای به باراک اوباما و استفان هارپر درخواست کرد، شرایط آزادی عمر خدر زندانی افغان- کانادایی از زندان گوانتانامو فراهم شود. این نامه با امضای مایکل ایگناتیف، رهبر حزب لیبرال و رهبران دیگر احزاب  فرستاده شد و در آن شرح حالی از وضعیت خدر در زمان جنگ  داده شده است. اولیفانت در این باب می گوید: «ما نامه ای در شرح وضعیت خدر برای شخص نخست وزیر فرستادیم، لیکن تا کنون هیچ جوابی دریافت نکرده ایم. رئیس جمهور آمریکا نیز رسیدگی به پرونده خدر را ۱۲۰ روز به تعویق انداخته است و این مسئله ای است که به راحتی نمی توان از آن گذشت».

در این نامه آمده است :

ما به عنوان رهبران اپوزیسیونها و اکثریت نمایندگان پارلمان کانادا برای آزادی عمر خدر از زندان گوانتانامو و بازگشت به کشور خود، کانادا، این نامه را امضا می کنیم. خدر که هم اکنون یک شهروند کانادایی ۲۲ ساله است، در سن ۱۵ سالگی توسط ارتش آمریکا دستگیر و به زندان گوانتانامو روانه شد. او در زمان شرکت در جنگ های افغانستان تنها پانزده سال داشته و به عنوان یک کودک سرباز ، در سال ۲۰۰۲ در افغانستان مشغول به جنگ شده است. خدر یکی از قربانیان این حادثه به حساب می آید و این جای بسی تعجب است که دادگاه نظامی ایالات متحده شرایط او را به عنوان یک کودک در نظر نگرفته است.

پر واضح است که در شرایط کنونی دولت آمریکا قصد دارد به وضعیت زندانیان زندان گوانتانامو و بی عدالتی های موجود بپردازد. لیکن تقاضا می شود، وضعیت خدر به عنوان یک کودک سرباز لحاظ شود و دولت آمریکا او را به کانادا بازگرداند تا در این کشور و بر اساس قوانین کانادا محاکمه شود. مقصود ما از ارسال این نامه عبارت است از:

۱- درخواست کنیم رئیس جمهور آمریکا وضعیت خدر را بر اساس پروتوکل کودکان سرباز در نظر بگیرد.

۲- خواستار همکاری و پی گیری نخست وزیر کانادا در باب این پرونده شویم و در ضمن خواستار رسیدگی کامل به پرونده یاد شده با همکاری دولت استانی انتاریو و برخی فعالان اجتماعی تا آزادی خدر و بازگشت او به کشور هستیم.

۳- تقاضا می شود تمامی شواهد و دلایلی که مبنی بر گناهکاری خدر است به دولت کانادا ارائه شود تا محاکمه او در کشورش به صورت کامل و بی نقص انجام شود.

در پایان این نامه که پیش از سفر باراک اوباما به کانادا تهیه شده است، اظهار امیدواری شده که "دیدار ۱۹ فوریه مقدمه ای باشد برای رسیدگی به پرونده و خدر و تسریع رسیدگی به وضعیت او."

اولیفانت می افزاید: «رهبر حزب لیبرال از شخص نخست وزیر درخواست کرد تا در این جریان به ما بپیوندد، زیرا بدون وجود هارپر تلاش های ما اثری ندارد.»