شهروند-  ویولا دزموند، اولین زن سیاه پوستی است که در کانادا  علیه نژادپرستی به دادگاه شکایت کرد. او سالها به نام “Rosa Parks of Canada” شهرت داشت، زیرا در سال ۱۹۴۶ از ترک کردن صندلی اش در قسمت سفیدپوستان تئاتری در نوا اسکوشیا سر باز زد.

گفته می شود که شکایت او به دادگاه و پرونده اش زمینه ای بود که درنهایت به غیر قانونی شدن نژادپرستی در نوا اسکوشیا منجر شد و به همین دلیل بسیاری او را با القابی نظیر آزادی خواه و عدالتجو یاد می کنند.

ویولا دزموند در سال ۱۹۶۵ از دنیا رفت. تقریبا ۵۳ سال بعد از فوتش و دقیقا به مناسبت روز جهانی زن در کانادا، دولت کانادا، ضمن مراسمی در هالیفکس با حضور خواهر ویولا، از ۱۰ دلاری جدیدی که عکس ویولا دزموند را بر روی خود دارد پرده برداری کرد.

برای اولین بار است که چهره ی یک زن بر روی پول رایج و در گردش کانادا چاپ می شود و این اتفاق بسیار تاریخی و بزرگ است. این ۱۰ دلاری که علاوه بر چهره ی ویولا به عنوان سمبل اصلی عکس های دیگری نیز مانند موزه حقوق بشر کانادا بر روی خود دارد و جملاتی از قوانین حقوق آزادی و برابری کانادا بر روی آن نوشته شده است قرار است از اواخر سال جاری در بازار رایج گردد، اما اگر شما علاقمند هستید می توانید در وب سایت بانک کانادا اطلاعات زیادی را راجع به آن کسب نمایید.

آمدن چهره ی ویولا دزموند بر روی پول رایج کانادا به بسیاری از فعالان حقوق بشر این امید را می دهد که حرف حق و مبارزه درست در نهایت منجر به تغییر می شود و روزی خواهد رسید که قدر تلاش های انسان شناخته شود بنابراین در راه رسیدن به حقیقت و برابری و آزادی نباید از هیچ تلاشی نا امید شد.