شهروند- دانیل ترین (Daniel Therrien) ، مامور امنیت خصوصی و حریم شخصی کانادا، تحقیقی را درباره ی اینکه آیا فیس بوک از اطلاعات شخصی و خصوصی کانادایی ها سوء استفاده کرده است یا خیر شروع کرده است. برخی از رسانه های معتبر دنیا مانند نیویورک تایمز می گویند که در سال ۲۰۱۶ کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ Cambridge Analytica را استخدام کرده بود تا اطلاعات شخصی بیش از ۵۰ میلیون کاربر فیسبوکی را برای کمک به انجام کمپین دیجیتال برداشت کند.

سخنگوی فیسبوک اعلام کرده است که اگرچه قرار بود که این اطلاعات بعد از استفاده توسط Cambridge Analytica نابود شود، اما ظاهرا به شخص سومی منتقل شده است. بر همین اساس کانادا تحقیقی را در این باره شروع کرده است تا اطمینان حاصل کند که از اطلاعات کانادایی ها سوء استفاده نشده باشد. اگر این اتفاق افتاده باشد نشان دهنده ی نقض اعتماد و تعهدات فیسبوک است و بار قانونی بسیار سنگینی را بر گردن این کمپانی غول پیکر می گذارد.

گفته می شود که این اطلاعات شخصی بدون اجازه ی کاربران از صفحه های فیسبوکی آنها برداشت شده است و اگر این تحقیقات به نتایج واقعی منتج شود فیسبوک باید به صورت قانونی پاسخگو باشد.