صدای امریکا: دادستان استان کرمانشاه اعلام کرده است که کیفرخواست ۴۳ نفر از معترضان دی ماه سال گذشته صادر شده و پرونده آنها برای رسیدگی به دادگاه فرستاده شده است. محمد حسین صادقی روز چهارشنبه هشتم فروردین با اعلام این خبر، از این افراد با عنوان «عاملان آشوب‌های خیابانی» نام برده و گفت که نارضایتی ها در بستر مشکلات اقتصادی بود اما به سمت «رفتارهای ساختارشکنانه» هدایت شد.

اعلام صدور کیفرخواست برای معترضان دی ماه سال گذشته در کرمانشاه در حالیست که نهادهای بین المللی مدافع حقوق بشر سرکوب معترضان توسط حکومت را محکوم کردند.

تجمع‌های اعتراضی در دی ماه سال گذشته در واکنش به مشکلات عمیق اقتصادی در بیش از ۸۰ شهر ایران برگزار شد و به کشته شدن دست کم ۲۵ نفر منجر شد.

در این بین، چند تن از بازداشت شدگان در بازداشتگاهها جان باختند. اگر چه مقامات قضایی ایران دلیل مرگ این افراد را خودکشی اعلام کردند، اما هیچ نهاد بیطرفی خودکشی این افراد را تایید نکرده است.

سرکوب معترضان و تشکیل پرونده قضایی برای صدها نفر از آنان نگرانی نهادهای بین المللی و مقام‌های دولتی آمریکا را در پی داشت.

مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا از جمله مقام های ارشد آمریکایی بود که بارها در روزهای اعتراضات، از حق مردم ایران برای اعتراض به حکومت حمایت کرد.

هدر نائورت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا کشته و دستگیر شدن برخی در ارتباط با اعتراض‌های ایران را به شدت محکوم کرد.

نیکی هیلی، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل نیز خواستار رسیدگی به سرکوب اعتراض‌ها در ایران در شورای امنیت سازمان ملل شد و به حکومت جمهوری اسلامی هشدار داد که جهان رفتار آن را زیر نظر دارد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز اعلام کرد که حق آزادی تجمعات، تظاهرات آرام باید برای مردم ایران محترم شمرده شود.

دست کم دو سازمان بین المللی یعنی دیده بان حقوق بشر و عفو بین الملل، از ایران خواسته اند درباره کشته های اعتراضات اخیر توضیح بدهند.