جاودانگی فرهنگ باشکوه ایران زمین، مدیون تلاش و فداکاری فرهیختگان، هنرمندان و شیفتگان این آب و خاک بوده که همواره برای گسترش و حفظ آداب و رسوم ارزشمند گذشتگان خود، دربرپایی جشن های ملی، میهنی کوشا بوده و فعالیت کرده اند. جشنواره نوروزی کانادا، یکی از مهمترین این فعالیتهاست که به همت و تلاش کمال طراوتی با همکاری جمعی از دوستان از جمله مینو شجره، محمد گیلانى، حسن اشترى، فرداد فرشته هوش و اقبال طراوتى برای نخستین بار شنبه پانزدهم مارس ٢٠١۴ در تورنتو کانادا آغاز به کار کرد.

از آن رو که نوروز به عنوان یکى از مهم ترین و بزرگترین جشن هاى ایرانیان، رویدادى است مشترک بین حدود ٢٨ کشور و ملیت دیگر، این جشنواره با هدف و آرزوى رسیدن به صلح و آرامش جهانى براساس اشتیاق و دلبستگی عمیق کمال طراوتى به فرهنگ باشکوه نوروز و پیام سعادت آفرین آن بنا نهاده شده و دارای ویژگیهای منحصر به فرد و ممتازی است که در اینجا به برخی از آنها اشاره مى شود:

١ـ زنده نگاهداشتن و رونق بخشیدن به ارزش های انسانی که نیاکان ما همواره بدان پای بند بوده و زیربنای فرهنگ ایرانی را تشکیل می داده است.

٢ـ حفظ و اشاعه آداب، رسوم، سنن و فرهنگ غنی ایران زمین که نوروز، بهترین جلوه گاه و بیانگر آنهاست.

٣ـ دعوت همگان به یکپارچگی و اتحاد.

۴ـ به کارگیری استعداد و توانمندی های هنری افراد به ویژه کودکان و نوجوانان و فراهم نمودن زمینه مناسب برای نقش آفرینى و رشد آنها به عنوان آینده سازان جامعه و اساسى ترین اعضا جشن نوروز.

 ۵ـ ایجاد و گسترش دوستی و مودت و دست یابی به صلح و آرامش میان تمام انسانها، بدون توجه به تفاوت های فردی، اجتماعی و فرهنگی، ایدئولوژیکى آنان.

۶ـ بازسازی رقصها، ترانه ها، بهاریه ها، چکامه ها و آثار موسیقیایی هنرمندان گذشته و نیز خلق آثار هنری جدید، با مضمون بهار، نوروز، شادى، امید، صلح، آزادى و دوستى.

٧ـ تشویق و ترغیب جامعه به شادی و امید و زیبایی درون و بیرون خود .

٨ـ فراهم نمودن امکانات و شرایط لازم برای هنرمندان عرصه های مختلف هنری که بتوانند درکنار هم، به یک مناسبت خاص به نام نوروز، در جشنواره نوروزی شرکت جویند و در هنرنمایى و ارائه هنر خود به پیشگاه مردم نقش آفرین باشند.

٩ـ نقش آفرینى گروه کر و ارکستر ملى ایران، ارکستر جوانان ایرانى، هنرجویان آکادمى موسیقى و رقص نوا که آنها نیز براى اولین بار توسط کمال طراوتى در تورنتو کانادا تأسیس شده و همواره شامل هنرنمایى ٣٠ تا ۵٠ هنرمند ایرانى و خارجى در این جشنواره بوده و هست.

١٠ـ پشتیبانى مالى از کودکان، نوجوانان و جوانان نیازمند در سرتاسر کشور از طریق اجراى کنسرت، برنامه هاى مختلف هنرى، جمع آورى کمک هاى مالى یا فاند ریزینگ.

این همه مرهون اندیشه، خلاقیت و تلاش شبانه روزی وى و همکارانش و نیز خرد جمعی بوده و هست که برای نخستین بار در تاریخ فرهنگ و هنر ایران، علیرغم مشکلات و موانع بسیار، چهار سال پی درپی برگزار شده بود تا امسال که با همت و همیارى دو عضو جدید از فعالان اجتماعى تورنتو، نیاز سلیمى و مرتضى عبدالعلیان شنبه ١٧ مارس ٢٠١٨ از ساعت ١١ صبح تا ١١ شب در مرکز هنرهاى نمایشى ریچموند هیل با حضور بیش از ٣٠ هنرمند ارزنده از داخل و خارج از کانادا با موفقیت بیش از پیش و با همت و همیارى بیش از ٣٠ داوطلب برگزار شد که بخش هاى زیر را شامل مى شد:

* افتتاحیه: اجراى سرود ملی کانادا (انگیسى، فارسى) توسط گروه کر آکادمى موسیقى نوا، با حضور دکتر رضا مریدى وزیر علوم و پژوهش انتاریو و آقای مجید جوهرى نماینده مجلس فدرال.

* دف نوازى توسط: حماسه دانشزاد

*رقص و پایکوبى با دى جى آلن

*کنسرت بزرگ آکادمى موسیقى و رقص نوا

* اجراى شو عمو نوروز براى کودکان و نوجوانان

* نوروز خوانى توسط پرنیان پورزاهد

* نمایشگاه هنرهاى تجسمى هنرمندان نقاش به مدیریت هنرمند ارجمند بهار داعى

* اجراى رقص آذرى توسط مهسا

* نمایشگاه آثار تجسمى استاد على مهرام نیا

* حافظ خوانى توسط نیما مصطفوى و لى لى نبوى

*کارگاه و معرفى ساز دف توسط هنرمندان آموزشگاه سازهاى ضربى آراز به مدیریت حماسه دانشزاد

* کارناوال شادى به سرپرستى مهسا

در بخش پایانى:

هنرنمایى هنرمندان گرامى شهلا نیکفال و بهرام صادقیان از نیوجرسى به همراهى تنبک آراز نایب پاشایى هنرمند ساکن تورنتو

اجراى گروه کر و ارکستر ملى ایران به رهبرى کمال طراوتى و با شرکت هفت تکخوان و دو سولیست رقص به نام هاى:

الینا فروتن، صبا طراوتى، شقایق شوقى، بابک دیوانى، امیر کشاورز، مهسا، کرشمه جواهر ده، شیلا نهرور و حسن انعامى که با اجراى حرفه اى شیلا نهرور هنرمند ارجمند مقیم تورنتو برگزار شد.

اعضا گروه کر: صبا طراوتى، پرنیان پورزاهد، یلدا شریف، یاسمن فیضى، آرین و آرمین تسلیمى

نکات جالب و مهم این جشنواره عبارت بودند از:

* اجراى قطعه کلوترهاى صلح اثر کمال طراوتى بر روى شعر ادیب معاصر مهتاب و  با تکخوانى صبا طراوتى، به همراهى گروه کر و ارکستر ملى ایران

* بزرگداشت شاعر و نویسنده معاصر و مجرى برنامه تلویزیونى “دریچه هاى روبرو” آقای امیر مهیم، از طریق اجراى یکى از اشعار وى به نام “خزان مباد این بهار” که توسط کمال طراوتى آهنگسازى شده و با صداى امیر کشاورز هنرمند خوش صداى تورنتو بهمراهى ارکستر برگزار شد.

مهیم پیش تَر این اثر را به بهار داعى هدیه کرده بود.

* اجراى بى نظیر قطعه سپیده (ایران ای سراى امید) توسط حسن انعامى تکخوان برجسته مقیم تورنتو در بزرگداشت محمدرضا شجریان، محمدرضا لطفى و هوشنگ ابتهاج

* تکخوانى فوق العاده الینا فروتن از هنرجویان کوشا و با استعداد آکادمى موسیقى نوا

* تکنوازى پیانو شهریار خردمند ١۴ ساله، هنرجوى کوشا و مستعد آکادمى موسیقى نوا و همراهى و پیوستن او به ارکستر ملى ایران که متشکل از نوازندگان با تجربه و تحصیل کرده و حرفه اى کانادایى هستند.

* سفره هفت سین بى نظیر، خلاقانه و اندیشمندانه اثر هنرمند ارزنده بانو ثروت عجمى

* اهدای ۵٠٪ از سود جشنواره به هموطنان زلزله زده کرمانشاه

با سپاس ویژه از کلیه پشتیبانان مالى، معنوى ـ فرهنگى، مطبوعات و رسانه هاى خبرى همچون نشریه وزین شهروند، خبرنامه آتش، ایران جوان، آینه زندگى و به امید آنکه سال های آتی در برگزاری این جشن بزرگ ملی که نماد فرهنگ پربار و ارزشمند ماست تا رسیدن به صلح جهانى بیش از پیش سرافراز باشیم.

نوروز از آن همه ماست

روابط عمومى جشنواره نوروزى کانادا