شهروند ـ فرح طاهری: پنجشنبه ۱۴ اکتبر ۲۰۱۰، سازمان عفو بین الملل شاخه ی تورنتو یک گردهمایی اعتراضی در میدان شهرداری نورت یورک برگزار کرد و طی آن خواستار آزادی زندانیان سیاسی در ایران شد. اعضای گروه ایران این سازمان حقوق بشری، در حالی که دهان های خود را بسته بودند، با پلاکاردها و عکس هایی مربوط به زندانیان سیاسی ایران در این گردهمایی شرکت داشتند.

در این برنامه همچنین خواست آزادی زندانیان سیاسی به امضا گذاشته بود که رهگذران آن را امضا می کردند.

 نگرانی از وضعیت نسرین ستوده  

یکی از زندانیان سیاسی که این روزها وضعیت نگران کننده اش موجب شده تا جنب و جوشی برای آزادی او صورت گیرد، نسرین ستوده، وکیل مدافع و فعال حقوق زنان است. او در بیست و سومین روز اعتصاب غذای خود به سر می برد و هیچ تماسی با خانواده ی خود نداشته است.

در همین رابطه تلاش های جهانی برای رهایی این فعال حقوق بشر اوج گرفته است.

 

بیانیه اعتراضی بیش از ۹۰۰ تن از کوشاگران جنبش زنان و مدنی

نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال جنبش زنان، از ۱۳ شهریور ۱۳۸۹ در سلول انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین بسر می برد و از ۳ مهرماه در اعتصاب غذاست، و تقریبا یک ماه است که هیچ تماسی با خانواده نداشته است و همین مسئله باعث شده که موضوع سلامتی او نگرانی های بسیاری را دامن بزند. بیش از ۹۰۰ نفر از کنشگران جنبش زنان، فعالان حقوق بشر و موکلان نسرین ستوده در بیانیه ای این نگرانی را اعلام کرده اند و خواستار آزادی بدون قید و شرط او شده اند.

در این بیانیه با عنوان “از به خطر افتادن سلامتی نسرین ستوده بیمناکیم” آمده است: هر روز، روزنه های بیشتری بر مدافعان حقوق بشر بسته می شود. کانون مدافعان حقوق بشر بسته می شود. پروانه وکالت برخی از وکلای جسور و پیگیر مدافع حقوق بشر لغو می شود. وکلایی که جرمی جز دفاع از موکلان خود و قدرت بخشیدن به آنان در مقابل قدرقدرتی سیستم قضایی ندارند، به زندان می افتند؛ و دیگر مدافعان حقوق بشر به احکام سنگین زندان محکوم می شوند.

در این میان، نسرین ستوده وکیل شجاع و پی گیر حقوق بشر و حقوق زنان از تاریخ ۱۳ شهریور در زندان به سر می برد. وی از سوم مهرماه، لب بر غذا بسته است و در این مدت به جز تلفنی کوتاه که در آن خبر اعتصاب غذایش را داده است، هیچ خبری از او نیست. این بی خبری مطلق از وضعیت نسرین ستوده، همسر، کودکانش و ما فعالان حقوق زنان و حقوق شهروندی را بسیار نگران ساخته است. ما از به خطر افتادن سلامتی نسرین ستوده بیمناکیم و از مراجع قضایی خواهان پاسخگویی هستیم. مبادا که همچون نرگس محمدی، بی مبالاتی برخی نامسئولان سلامتی نسرین ستوده را نیز به مخاطره اندازد.

نسرین ستوده، جز دفاع از شرف انسانی جرمی مرتکب نشده است. جرم او دفاع از کودکانی است که تلخی زندگی آنان را به زندان فرستاده است. جرم او دفاع از زنان و مردانی است که جز عادلانه کردن قوانینی که زندگی را بر انسان ها دشوار کرده است، جرمی ندارند. جرم نسرین ستوده دفاع از موکلانی است که به دلیل عقایدشان در زندانند. نسرین ستوده خود به چارچوب های مبارزه قانونی سخت پایبند است و دفاع از موکلانش را در چارچوب های قانونی به پیش برده است. جرم نسرین ستوده تلاش در جهت گسترش عدالت در نظام قضایی است. تلاش های نسرین ستوده شایسته تقدیر است نه مجازات.

ما جمعی از فعالان حقوق زنان و حقوق بشر و نیز موکلان و دوستداران نسرین ستوده سخت نگران جان او هستیم و مقامات قضایی را مسئول حفظ سلامت وی می دانیم. درخواست ما آزادی بدون قید و شرط و فوری نسرین ستوده از زندان است.

اسامی امضاء کنندگان را در سایت “تا قانون خانواده برابر” http://fairfamilylaw.info می توانید ببینید.

 

گفت وگوی “روز” با همسر نسرین ستوده

یکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۹، سایت روز مصاحبه لیلا طیری با همسر نسرین ستوده را منتشرکرد.

 دراین مصاحبه آمده است: رضا خندان، همسر نسرین ستوده می گوید بعد از تماس کوتاه همسرش که خبر از اعتصاب غذا داده بود هیچ خبری از وضعیت روحی، جسمی و شرایط نگهداری او ندارد و خبرهای منتشر شده در خصوص وضعیت خانم ستوده بر نگرانی های خانواده او افزوده است.

نسرین ستوده، حقوقدان و عضو کانون مدافعان حقوق بشر است که وکالت عیسی سحرخیز، کیوان صمیمی، شیرین عبادی و تعدادی از فعالان مدنی، مطبوعاتی و سیاسی را به همراه وکالت خانواده های میثم عبادی و احمد نجاتی کارگر، دو تن از جان باختگان اعتراضات سال گذشته بر عهده دارد.

آخرین خبر از خانم ستوده مربوط به ۱۴ مهرماه است که همسر او به “روز” گفته بود:”ساعت ۲ بعد از ظهر همسرم طی یک تماس کوتاه ۳ ثانیه ای تنها توانست بگوید که از روز سوم مهرماه دست به اعتصاب غذا زده است. پشت سر این جمله  و پس از ادای کلمه «تهدید»، بلافاصله تماس تلفنی وی قطع شد.”

و اکنون آقای خندان با ابراز نگرانی از وضعیت همسرش می گوید: “از نظر ما اعتصاب غذای خانم ستوده همچنان ادامه دارد مگر اینکه عکس آن ثابت شود و میدانم تا وقتی که اجازه تماس یا ملاقات به او بدهند اعتصاب غذا را ادامه خواهد داد.”

 

حمایت ها از نسرین ستوده

کانون وکلای دادگستری در نامه ای خطاب به نسرین ستوده، از او خواسته به اعتصاب غذایش پایان دهد.

عیسی سحرخیز، منصور اسانلو، رسول بداغی و  حشمت‌‌الله طبرزدی، ۴ زندانی سیاسی که در زندان رجایی شهر به سر می برند،  در نامه ای خطاب به خانم ستوده، ضمن تاکید بر اینکه “ایران در راه آزادی‌خواهی، به مبارزی همچون نسرین ستوده نیاز دارد”، از او خواسته اند به اعتصاب غذای خود پایان دهد.

رادیو فردا نیز خبر داده است که واسلاو هاول، رییس جمهور پیشین چک  در همایش بین‌المللی “فوروم ۲۰۰۰” با پشتیبانی از خانم ستوده، خواهان آزادی فوری او شده است.

سایت کلمه نیز از نامه ی زهرا رهنورد به رئیس قوه قضائیه آیت الله صادق آملی لاریجانی درخصوص آزادی نسرین ستوده خبر داده است. در این نامه آمده است:

“اگر مستحضر باشید جمعی از زنان ایرانی، فقط به جرم آزادی خواهی در زندانند. اگر چه آنها و همه زندانیان اعم از زن و مرد، محیط زندان را به دانشگاهی اعتقادی و علمی تبدیل کرده اند، اما، سزاوار نیست در نظامی که به نام اسلام شهرت دارد، زنان در زندان باشند.”

در ادامه ی این نامه از “زنان زندانی سیاسی ایرانی” به عنوان”فرهیختگان و آزادیخواهان و صاحبان فکر و اندیشه و نظر” نام برده شده مثل نسرین ستوده، “که در حال مصونیت یک وکیل در حین انجام وکالت” با دو فرزند کوچک در حالی دستگیر شده است.

زهرا رهنورد از دیگر زنان زندانی همچون مهدیه گلرو، بهاره هدایت، محبوبه کرمی، عاطفه نبوی، هنگامه شهیدی و … نام برده و نوشته است: “در هر حال و در مجموع کشته شدن زنان در درگیری های خیابانی، زنانی که شوهران شان را به شهادت رسانده اند و دستگیری و وجود زنان زندانی لکه ننگی بر پیشانی نظام است، بنابراین از شما می خواهم و این خواست ملت ایران است که همه زندانیان را آزاد کنید.”

 

دختر و همسر نسرین ستوده