صدای امریکا: پلیس شهر «مانتن ویو» در ایالات کالیفرنیا در واکنش به برخی گزارش‌ها مبنی بر این که به پلیس محلی درباره احتمال حمله به مرکز یوتیوب اطلاع داده شده بود، روز چهارشنبه در بیانیه‌ای گفت مسئولان پلیس «سن برنو» را در جریان مکالمات خود با مهاجم ایرانی‌تبار، که حدود ۱۲ ساعت پیش از حمله صورت گرفت، قرار نداده بود.

پلیس مانتن ویو، شهری که در ۴۸ کیلومتری دفتر مرکزی یوتیوب واقع شده، در این بیانیه گفت دلیلی برای این کار نداشتیم، چون هیچ نشانه‌ای از این که «نسیم اقدم» بتواند دست به خشونت بزند، در دست نبود و هیچ اطلاعاتی از جانب پدر یا برادرش هم که نشان دهد او ممکن است اقدام به تیراندازی کند دریافت نشده بود.

نسیم نجفی اقدم، فعال ۳۹ ساله اینترنتی ایرانی‌تبار ساکن سن دیگو در کالیفرنیا، بعد از ظهر سه شنبه به وقت محلی در ساختمان مرکزی شرکت یوتیوب در سن برنو اقدام به تیراندازی کرد که در نتیجه سه نفر زخمی شدند  و سپس مهاجم هم، که پیشتر یوتیوب را به تبعیض در انتشار ویدئوهایش متهم کرده بود، خودکشی کرد.

به گفته «اِد باربرینی» رئیس پلیس سن برنو، هیچ ارتباطی بین نسیم اقدم و افرادی که در محل تیراندازی حضور داشتند وجود ندارد و ما اکنون یقین پیدا کرده‌ایم که تنها انگیزه‌ او ناراحتی از یوتیوب بوده است. او اضافه کرد تصمیم برای این که حمله دیروز یک اقدام تروریستی شناسایی شود ظرف چند هفته آینده اعلام خواهد شد.

در بیانیه پلیس مانتن ویو گفته می‌شود که مأموران، نسیم اقدم را حدود ساعت ۱ و ۴۰ دقیقه بامداد سه شنبه در حالی که در خودرو خواب بود دیدند و نزدیک ۲۰ دقیقه با او، و بعدا دو بار به صورت تلفنی با پدر او، صحبت کردند؛ اما هیچ نشانه‌ای از خشم یا نارضایتی وی از یوتیوب و این که بخواهد دست به حمله بزند مشاهده نکردند.

گروه خبری «بِی اِریا» (Bay Area) پیشتر از اسماعیل نجفی اقدم، پدر نسیم، نقل کرده بود که دخترش به دلیل خشم از تبعیض و دریافت نکردن پول از شرکت یوتیوب دست به این کار زده است. او به رسانه های محلی کالیفرنیا گفت که به پلیس گفته بود دخترش احتمالا برای اقدامی علیه یوتیوب به ساختمان آن شرکت رفته است.

تحقیقات پلیس در این پرونده همچنان ادامه دارد و به گزارش رسانه‌های آمریکا، ماموران پلیس از فروشگاه «جکسون آرمز شوتینگ رِنج»، محلی که نسیم نجفی اقدم پیش از حمله به آنجا رفته بود، بازدید کردند. این فروشگاه مجهز به دوربین مداربسته است و پلیس می‌خواهد با بررسی تصاویر ضبط شده آن، به اطلاعات بیشتری دست یابد.