فرح طاهری

 سازمان زنان ایرانی انتاریو دارد به بیست و دو سالگی اش نزدیک می شود. در چند سال اخیر با آمدن انرژی های جوان، پیشرفت های سازمان کاملا نمایان است. به هنگام جلسات دیگر نمی شود زیاد تأخیر داشت، زیرا پیش از ساعت اعلام شده، سالن از جمعیت پر می شود و دیگر نمی توان آنها را به بهانه ای معطل نگه داشت.

تعداد اعضا و حامیان سازمان افزایش یافته و فعالیت های دست اندرکاران سازمان نیز بیشتر شده و این موج مثبت دوسویه به خوبی حس می شود. باید گفت سازمان زنان دارد به سمت قله پیش می رود، و با داشتن نیروهای جوان و با انگیزه، آنان که نگاه به پیش رو دارند، روزی به قله خواهند رسید و در زیر آفتاب درخشان به راه سنگلاخی که پیمودند، نظر خواهند کرد. روزی از همین روزها که دور نیست. 

افخم مردوخی (راست) رئیس سازمان زنان به سخنان هما سرلتی بنیانگذار سازمان گوش می کند

شنبه ۹ اکتبر ۲۰۱۰ مجمع عمومی سازمان زنان ایرانی انتاریو در کلیسای لوتران برگزار شد.

افخم مردوخی رئیس سازمان زنان ایرانی انتاریو، سخنرانی افتتاحیه را به دلیل حضور میهمانان انگلیسی زبان، به دو زبان انگلیسی و فارسی آغاز کرد. او ضمن خوشامد به حاضران، تأخیر در برگزاری مجمع عمومی را به دلیل نقل مکان به محل جدید سازمان زنان که به زودی انجام می گیرد، خواند و رای گیری را به آن زمان موکول کرد.

خانم مردوخی گزارش هیئت مدیره را برای آشنایی بیشتر حاضران با این سازمان خواند.

رئیس سازمان زنان در آغاز گزارش گفت: نگرانی های بی پایان ما همچنان در مورد تخلف های دولت ایران در زیر پا گذاشتن حقوق به حق مردم ایران ادامه دارد. سازمان زنان ایرانی انتاریو در مکاتبه با دولت فدرال کانادا تقاضای محکوم نمودن نقض حقوق بشر در مورد جوانان، خواهران و برادرانمان در ایران را مطرح نموده و خواهان آزادی تمامی زندانیان سیاسی در ایران و از میان برداشتن مجازات اعدام و سنگسار می باشد.

در طول سه سال گذشته، چهار تن داوطلب، سه کارمند و ۹ تن اعضای هیئت مدیره با مشارکت متخصصان سایر سازمان ها برنامه های سازمان را به اجرا درآورده و درهای سازمان را پنج روز در هفته در جهت خدمات به جامعه باز نگه داشتند.

خانم شلی کارول عضو شورای شهر تورنتو از تداوم حمایت های شهرداری از سازمان زنان خبر داد

اعضای هیئت مدیره سازمان زنان که در سال ۲۰۰۹ انتخاب شدند، عبارتند از: ماندانا عطارزاده، اکرم بسیجی، نیلو رضایی برون، حلیمه حمیدی، افخم مردوخی، شهرزاد نعمتی، ملکناز صدوقی، سوگند تدین و مصی تاتاری. داوطلبان سازمان: سوسن عبدالحمیدی، شیدا بامداد، بهناز آفاقی و فرشته تویسرکانی. کارمندان: فریال خبیری، نوشین خدایاری و آناهیتا رحمانی زاده. فرامرز رشیدی حسابرس و داود جزایری نمایندگی بیمه سازمان.

 

سازمان در سال گذشته مجموعاً ۳۰۰۰ ساعت کار داوطلبانه ارائه داده و از ۷۰هزار دلار وجه اهدایی جامعه بهره مند شده است.

در ادامه، خانم مردوخی برنامه ها و فعالیت های سازمان را توضیح داد. لیست این برنامه ها هر هفته در بخش خبرهای محلی شهروند منتشر می شود و علاقمندان می توانند با مراجعه به آن خدمات موردنیاز خود را بیابند.

در سال گذشته، سازمان زنان، تعداد ۶۵ کارگاه آموزشی در مورد مسائل مختلف از جمله در ارتباط با فرزندان، مسائل خانواده و جوانان، مسائل بهداشتی، فرهنگی، مالی و برنامه ریزی و … برگزار کرده است.

در ادامه، رئیس سازمان زنان، در مورد میز زیبایی که برای مهرگان آراسته شده بود و کار خانم ملکناز صدوقی بود، برای غیرایرانیان توضیح داد.

ایشان همچنین مراسم، جشن ها و برنامه های مختلف برگزارشده از سوی سازمان زنان در سال گذشته را برشمرد و به برنامه های در پیش رو اشاره کرد.

خانم مردوخی مژده داد که اعضای سازمان به ۳۰۰ نفر رسیده است و جوانان و مردان بسیاری به سازمان زنان ایرانی انتاریو پیوسته اند.

شیلا نهرور و مازیار حیدری هنرنمایی کردند

افخم مردوخی با تشکر از همکارانش در هیئت مدیره که صدها ساعت از وقت خود را داوطلبانه در اختیار سازمان گذاشته اند، گفت: به خاطر این مساعدتها سازمان زنان ایرانی انتاریو به عنوان سازمانی فعال، به روز، شفاف و متعهد به اعضای خود و به جامعه به فعالیت های خود ادامه داده است.

در ادامه ی جلسه، خانم ملکناز صدوقی، گزارش مالی سازمان را به انگلیسی ارائه داد، در حالی که افخم مردوخی آن را به فارسی برای حاضران ترجمه می کرد.

خانم صدوقی مبالغی که در حساب های سازمان زنان در آغاز سال مالی قرار داشت، بیان کرد و گفت، برای اولین بار در تاریخ سازمان زنان ایرانی انتاریو، در میهمانی جمع آوری کمک مالی، توانست ۲۵۰۰۰دلار درآمد کسب کند.

یک نسخه از گزارش مالی برای افرادی که می خواستند در محل موجود بود.

در پایان این گزارش ها، چند تن از حاضران در سالن پشت میکروفن آمدند و مراتب رضایت خود را از برنامه های سازمان اعلام کردند. یکی از برنامه ی ویژه ی مادران و کودکان و سودمند بودن آن تعریف کرد، چند تن از برنامه ی بزرگسالان در فضای پارک گفتند و از سازمان زنان برای ارائه این خدمات تشکر کردند. خانم عبدالحمیدی از داوطلبان سازمان نیز از انگیزه های خود برای کار داوطلبانه و از تجربه ی کار با اعضای هیئت مدیره ی سازمان گفت و آن را تجربه ای جالب توصیف کرد.

بعد از شنیدن نظرات چند تن از اعضا، خانم شلی کارول، عضو شورای شهر و یکی از حامیان همیشگی و فعال سازمان زنان برای سخنرانی دعوت شد.  

خانم کارول از نقل مکان سازمان زنان به محل جدید و برگزاری مجمع عمومی در آن محل ابراز خوشحالی کرد و گفت، جالب است که شاهد ادامه ی فعالیت های این سازمان دیرپا در یکی از شلوغ ترین تقاطع ها در دان میلز و شپرد باشیم.

او این امر را دستاوردی برای سازمان زنان خواند که مستلزم هزینه هایی خواهد بود و نیاز است که همگی در کنار هم بایستیم و اعضا و حامیان آن را افزایش دهیم.

خانم کارول، یکی از حامیان مالی سازمان زنان را “شهرداری تورنتو” خواند که چون شریکی در کنار سازمان زنان است. او تأکید کرد در جایی که پای خدمات به کامیونیتی ها در میان است، نباید از هزینه ها زد و خدمات کامیونیتی ها را کاهش داد، آنها نیاز به بزرگتر شدن دارند. خدماتی چون سازمان زنان که بر کار داوطلبانه متکی ست و من اینجا هستم تا بر تداوم این حمایت ها تأکید کنم.

گفتنی ست، بودجه ی سازمان زنان از طرف شهرداری نه تنها کاهش نیافته بلکه سه برابر هم شده است که این به دلیل توجهات خانم کارول به خدمات این سازمان است.

در ادامه ی مراسم، خانم هما سرلتی از بنیانگذاران سازمان زنان، پشت میکروفن قرار گرفت و ضمن خوشامد به حاضران ابراز خوشحالی کرد که این سازمان این چنین رشد کرده است. ایشان اعلام کرد که همچنان حامی معنوی سازمان است و از کسانی که باعث پیشرفت سازمان بوده اند، تشکر کرد.

در اینجا با خواندن اسامی داوطلبان سازمان زنان از خدمات آنان با اهدای لوح تقدیر و یک هدیه سپاسگزاری شد.

برنامه با موسیقی پی گرفته شد. شیلا نهرور با همراهی مازیار حیدری، هنرمند پیانیست ارزنده ای که چند ماهی ست به جمع هنرمندان تورنتو پیوسته، چند ترانه فارسی و گیلکی اجرا کرد که مورد تشویق بسیار حاضران قرار گرفت. مازیار حیدری نیز در پایان قطعه ای نواخت تا تبحرش همگان را به تحسین وادارد.   

دکتر رضا مریدی که به همراه همسرش، خانم پری مریدی، در جمع حضور داشتند و از حامیان همیشگی سازمان زنان هستند، برای دقایقی پشت میکروفن قرار گرفت. او با اشاره به مهرگان، از همکاری های سازمان زنان و بویژه خانم ملکناز صدوقی، در برپایی میزهای زیبای نوروز و مهرگان در جشن نوروز و مهرگان که هر ساله از سوی دکتر مریدی برپا می شود، قدردانی کرد. در ادامه دکتر مریدی، به اهداف برگزاری جشن مهرگان، که روز پیش از این جلسه در هتل هیلتون برگزار شده بود، پرداخت و گفت، یکی از هدف ها جمع آوری کمک مالی برای حزب لیبرال است، زیرا ما طبق قانون اجازه نداریم از پول شخصی برای انتخابات خرج کنیم. هدف دیگر این بود که بتوانیم جشن مهرگان را که برای خود ما ایرانیان از جشن های فراموش شده بود و تنها چهل، پنجاه سال است که داریم آن را جشن می گیریم، در حالی که یکی از جنبه های مهم فرهنگی ما ایرانیان است، هم به خودمان و هم به کانادایی ها نشان دهیم که ما چنین جشن هایی داریم. هدف دیگر این بود که از برجستگان جامعه ی ایرانی دعوت کنیم و نشان دهیم که ما آدم های مهمی داریم و این که احمدی نژاد نماینده ی مردم ایران نیست؛ نماینده ی ما خانم انوشه انصاری ست که به فضا رفته، نماینده ما پرفسور موسیوند مخترع قلب مصنوعی است، نماینده ی ما خانم شهره آغداشلو، هنرمند تئاتر و سینما و برنده جوایز بزرگ امی و کاندیدای اسکار. خانم ملکناز صدوقی هم با پنجه های طلایی شان میز بسیار زیبایی را چیده بودند.

دکتر مریدی به انگلیسی ادامه داد و جشن مهرگان را برای غیرایرانیان توضیح داد و آن را یکی از دو جشن بزرگ ایرانیان خواند که در آغاز فصل پائیز و برداشت محصول برگزار می شد.

در پایان جلسه از میهمانان برای صرف شام دعوت شد؛ شامی که خانم های هیئت مدیره و داوطلبان سازمان تدارک دیده بودند.