بی بی سی: با گذشت بیش از ۷۰ روز از بازداشت فعالان محیط زیستی در ایران، هنوز وضعیت پرونده این بازداشت شدگان مشخص نیست.

کتی رجبی، خواهر سام رجبی درباره آخرین وضعیت برادرش که از اوایل بهمن‌ماه سال گذشته بازداشت شده است، گفت که برادرش هفته اول فروردین یک ملاقات حضوری با مادرش داشته است.

خانم رجبی به بی‌بی‌سی فارسی گفت: “اینطور که به من گفته شد حال روحی خوبی نداشته، دو ماه در انفرادی بوده، بشدت لاغر شده و می‌لرزیده. به سام گفته شده می‌تواند تقاضای لباس و غذا کند که سام از مادرش تقاضای نان کرده اما از آن زمان تاکنون تماس کاملا قطع شده است.”

خانم رجبی درباره تماس‌هایی که بتازگی از تلگرام سام گرفته شده گفت: “خواهرم در سفر است و در هتل تماس تلفنی از سام می‌بیند، چرا چنین برخوردی می‌کنند؟ چرا از تلفن سام با ما تماس می‌گیرند. این بی‌خبری واقعا نگران کننده است. هر روز دعا می‌کنم که زنده باشد و بی خبری دلیل خاصی نداشته باشد. دست ما از همه جا کوتاه است.”

کتایون رجبی همچنینی درباره درخواست برای وکیل گفت: “چرا قانون اجرا نمی‌شود؟ چرا اجازه وکیل نمی‌دهند، وکیل وکالت نامه را فرستاده تا سام امضا کند اما هفته پیش اعلام کردند که وکالت‌نامه را گم کرده‌اند.”

خانم رجبی گفت لیلی هوشمند افشار مادر سام (همسر دوم پدرش) شدیدا بیمار است و غیر از سام کسی را برای مراقبت ندارد: “این زن بیمار است، بسختی حرکت می‌کند، چرا با او اینگونه برخورد می‌کنند، کسی هم پاسخگو نیست.” ، نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، مراد طاهباز و کاووس سیدامامی اوایل بهمن ماه امسال دستگیر شدند

هومن جوکار، امیرحسین خالقی، سام رجبی، طاهر قدیریان، نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، مراد طاهباز و کاووس سیدامامی اوایل بهمن ماه امسال دستگیر شدند.

دو هفته بعد از بازداشت به خانواده آقای امامی اعلام شد که او در زندان “خودکشی” کرده و جان باخته است.

در ادامه روند بازداشت‌ها حسن راغ، عارف زارع، حسن زارع، عبدالرضا کوهپایه و علیرضا فرهادزاده نیز در هفته‌های اخیر بازداشت شده‌اند.

سخنگوی قوه قضاییه و دادستان تهران پیشتر اعلام کردند که اتهامات بازداشت شدگان مرتبط با جاسوسی است.