اگر به جای شیلی،  در ایران معدنچیان گرفتار شده بودند:

۱- تا مدتها هیچ خبری به بیرون درز نمی کرد، اما سرانجام قضیه فاش شده و یک گروه سیاسی در خارج، افشای این خبر را به حساب افتخارات خود می گذاشت.

۲- یک هفته پس از افشاگری در خارج، سخنگوی وزرت خارجه به تکذیب خبر می پرداخت.

۳- ده روز بعد سایت الف به نقل از یک منبع موثق تیتر می زد”بیش از دو ماه است که هفتاد معدنچی در مکانی نامعلوم و در عمق ۷۰۰ متری زمین به دام افتاده اند.”

علی مطهری نماینده اصولگرای منتقد دولت نیز در نطق پس از دستور از پنهان کاری دولت به شدت انتفاد کرده و رحیمی معاون اول احمدی نژاد را مسبب اصلی گرفتاری معدنچیان معرفی می کرد.

۴- دو هفته بعد دادستان انقلاب از دستگیری چند جاسوس معدنی سخن می گفت و هشدار می داد که با شایعه سازان به شدت برخورد خواهد شد.

۵- متعاقبا وزارت ارشاد به روزنامه ها و سایت های خبری کتبا تذکر می داد که حق ندارند خبری در مورد معدنچیان گرفتار منتشر نمایند، اما بعدازظهر همانروز نماینده ویژه رئیس جم حور در دیدار با وزیر معادن گینه بی صاحاب، به دام افتادن معدنچیان ایرانی را امری داخلی می نامید که خللی در روابط دو کشور ایجاد نخواهد کرد و به کشورهای خارجی نیز هشدار می دهد در امور ایران دخالت نکنند.

۶- احمدی نژاد در سفر به نیویورک و در مصاحبه با سی ان ان همه چیز را حاشا کرده و مدعی می شد اینهایی که گیر افتاده اند مقنی هستند و ما در ایران معدنچی نداریم.

۷- رسانه ها علیرغم اخطارهای وزارت ارشاد در گفتگو با صاحبنظران به گمانه زنی در مورد تعداد معدنچیان، متراژ عمق معدن و مکانی که درآنجا به دام افتاده اند، می پرداختند. سرانجام وزیر رفاه در حاشیه نشست هفتگی دولت به خبرنگاران می گوید دولت طرح های جدی برای نجات جان معدنچیان دارد که علنی کردن آنها در حال حاضر به مصلحت امنیت کشور نیست. صدا و سیما نیز به کمک دولت آمده و از به دام افتادن فقط پنج معدنچی در عمق هفت متری زمین و در مکانی نامعلوم خبر می دهد. و سردار رادان در گفتگو با ایرنا می گوید معدنچیان پیغام داده اند که حاضرند برای بقای نظام دست از جان خود بشویند.

۸- نجات جان معدنچیان گرفتار به جای ایجاد وحدت درکشور، به هشت دستگی منجر می شود. خبرگزاری فارس بیانیه ای به چاپ می رساند که در آن معدنچیان برائت خود از جنبش سبز را اعلام می دارند. روزنامه کیهان در سندی مدعی می شد که طرح گرفتاری معدنچیان از سی سال پیش در سازمان سیا و موساد ریخته شده که اکنون با همکاری ستون ششم به اجرا درآمده و رئیس مجلس، نظرات رهبری در مورد معدنچیان را فصل الخطاب می داند. طرفداران دولت ضمن به توپ بستن مجلس، به ستایش اقدامات انجام نشده و راهکارهای رئیس جم حور برای نجات جان معدنچیان می پرداختند. و مقام رهبری در دیدار با خانواده های معدنچیان، گرفتاری معدنچیان ایرانی را در راستای تلاش دشمن برای ضربه زدن به حیثیت نظام دانسته و از معدنچیان عزیز می خواهند اجازه بهره برداری تبلیغاتی به دشمن ندهند.

۹- یک هفته بعد آمریکا و کشورهای غربی می گویند آماده اند تکنولوژی خود برای نجات جان معدنچیان را در اختیار ایران بگذارند. سخنگوی دولت با رد این پیشنهاد پاسخ می دهد، حکومتی که توانسته در طی سی سال هزاران آدم زنده را به زیرزمین بفرستد قادر است انسانهای زنده را نیز از اعماق زمین بیرون بکشد.

۱۰- کمیته امداد مدعی می شود که خانواده های معدنچیان را تحت پوشش قرار داده است، اما سخنگوی خانواده ها می گویند تاکنون ریالی دریافت نکرده اند. روزنامه ایران خانواده ها و وکلای معدنچیان را به همکاری با دشمن متهم می کند. تعدادی از خانواده ها و وکلای آنان دستگیر می شوند.

۱۱- چهار ماه بعد سرپرست ستاد حوادث خیلی غیرمترقبه و رئیس گروه نجات اعلام می کند هنوز بودجه ای برای این کار درنظر گرفته نشده است. سخنگوی دولت، مجلس را متهم می کند که با بودجه پیشنهادی دولت برای نجات جان معدنچیان موافقت نکرده. وی در همین حال رقم بودجه را محرمانه اعلام می کند. دعوا میان مجلس و دولت بالا می گیرد و لایحه بودجه ی نجات به شورای نگهبان می رود. سخنگوی شورای نگهبان می گوید باید منتظر بازگشت رئیس شورا از سفرحج بود.

۱۲- پنج ماه بعد مقام رهبری در مراسم نمادین تشییع پیکر پاک هفتاد معدنچی سخنرانی کرده، شهادت  معدنچیان بسیجی را به پیشگاه حضرت حجت تبریک و تسلیت عرض نموده و از اختصاص مبلغ یکصد میلیارد ریال جهت ساختن بقعه و بارگاه و مسجدی در شأن شهدای معدن، از جیب مبارک خویش خبر می دهد.

۱۳ – هاشمی رفسنجانی در مراسم افتتاح مجلس خبرگان نقل می کند که حضرت امام به خواب وی آمده و گفته است که شهدای معدنی را در بهشت ملاقات کرده و نامبردگان رضایت و حمایت خود از نظام را به وی ابلاغ کرده اند.