بخش نخست


بعد از خرید خانه و تحویل کلید متوجه ایراداتی در آن شده اید که هیچ اطلاع قبلی از آن نداشته اید. حال چه باید کرد؟

در این شماره و چند شماره بعد تمرکز ما روی مواردی است که بعضاً ممکنست خریداران خانه و یا واحدهای مسکونی استیجاری (مستغلاتی) پس از تحویل گرفتن خانه با آن مواجه شوند.

پاره ای از این مشکلات به قرار زیر است:

  • جدار زیرزمین (فونداسیون) دارای ترک قابل ملاحظه است که فروشنده آن را در هنگام چک و بازبینی خانه پنهان نگه داشته بوده (با قراردادن صفحات چوبی یا وسائل مختلف جلوی آن).
  • در خانه تغییراتی داده شده (حذف یا اضافه کردن یک قسمت) بدون بررسی مهندسی و اخذ جواز مجوزهای لازم.
  • متراژ زیربنا و یا عرض و طول زمین با آنچه در فرم های رسمی وارد و آگهی شده بود همخوانی ندارد.
  • قسمتی از ملک شما توسط همسایه مجاور گرفته شده و یا بالعکس قسمتی از ملک همسایه در داخل خانه شما قرار گرفته است.
  • با بررسی دقیق تر ملک متوجه می شوید که منبع گازوئیل از سابق در زیرزمین مانده و یا آثارش پیداست که هنوز در داخل خاک است.
  • ساختمان را به عنوان دو واحدی به شما فروخته اند در حالی که عملاً واحد دوم غیر قانونی است و قابل استفاده برای اجاره نمی باشد (و یا این که ساختمانی را به عنوان سه واحدی خریداری کرده اید ولی عملاً دو واحد قانونی آن قابل اجاره است).
  • ملک را با مستأجر خریداری کرده اید چون درآمد اجاره آن قابل ملاحظه بوده؛ بعداً متوجه می شوید که بین فروشنده و مستأجر قرار و مداری گذاشته شده که به طور موقت اجاره بالا برود، مستأجر پس از این که شما ملک را تحویل گرفتید به شما اطلاع می دهد که محل را بزودی تخلیه می کند، کسی هم محل را به آن مقدار اجاره نخواهد کرد.
  • پس از گرفتن کلید و ورود به خانه متوجه می شوید که دستگاه شوفاژ کار نمی کند (یا به درستی کار نمی کند) و یا سایر وسایل به نحوی به درستی کار نمی کنند.
  • بعد از خرید خانه متوجه می شوید که یکی از وسایل خانه (معمولاً آبگرمکن) که تصور می کردید اجاره ای است و مبلغی اجاره ماهیانه دارد تحت قرارداد اجاره به شرط خرید است. یعنی شما نمی توانید به راحتی از قرارداد اجاره خارج شوید بلکه باید مبلغ هنگفتی (که معمولاً چند برابر قیمت واقعی آنست) به عنوان غرامت یا پنالتی به شرکت مورد قرارداد بپردازید.

ما در این شماره به اولین مورد که قبلاً اشاره کردیم می پردازیم:

اگر پس از تحویل مشاهده کردید در فونداسیون شکاف وجود دارد و شما متأسفانه آن را ندیدید این را نمی توانید به گردن فروشنده بیندازید، بلکه باید خودتان را سرزنش کنید که چرا در هنگام بازرسی ملک دقت کافی مبذول ننموده اید. بازرسین ساختمان ها قبل از شروع کار از شما امضاء می گیرند که فقط مسئول چیزهایی هستند که قابل مشاهده است، مثلاً اگر فروشنده قسمتی از زیرزمین را پانل های چوبی یا گچی و غیره زده ولی بقیه را نزده شما باید به این کار شک کنید که شاید قرار به پنهانکاری است و از فروشنده بخواهید می خواهم پشت این پانل ها را هم ببینم.

همچنین مشاور املاک شما برای پیشگیری و حفظ منافع شما باید در قرارداد خرید ذکر نمایدکه فروشنده تأیید و اذعان می کند که در این خانه هیچ نقص و مشکلی وجود ندارد که وی آن را پنهان کرده و اعلام ننموده است. فقط در این صورت است که اگر پس از تحویل ملک نقص پنهان شده ای را یافتید می توانید از فروشنده شکایت نموده و ادعای خسارت نمائید.

بقیه موارد در شماره های آینده.

*جعفر کنودی مشاور ارشد املاک است.