شهروند- یک استودیوی یوگا در دان تاون تورنتو بعد از سانحه ی تصادف ناخوشایند روز دوشنبه در نورت یورک که منجر به مرگ ۱۰ انسان بی گناه و مجروح شدن ۱۴ نفر شد ، بر روی صفحه ی فیسبوک خود نوشت :”الک میناسیان آیینه ی ماست”. این اظهار نظر با خشم بسیاری از مردم تورنتو روبرو شد تا جایی که این استودیو یوگا مجبور شد این پست را از روی صفحه ی خود بردارد. اما شاید برای بسیاری از ما که هریک به طریقی از این حادثه ، روحی و جسمی ، آسیب دیده ایم دانستن اینکه الک میناسیان ، فرد خاطی در این اتفاق ناگوار کیست و چرا آیینه ی ماست، تامل برانگیز باشد. الک میناسیان جوان ۲۵ ساله ی ساکن منطقه ی ریچموند تورنتو ، تا دوشنبه صبح فردی مانند من و شما بود که هیچ کس نمیتوانست بفهمد در ذهنش چه میگذرد و چقدر قابلیت خشونت دارد. الک میناسیان به گفته ی کسانی که او را می شناسند ، از دوران دبستان تا کالج،   فردی بسیار درونگرا و با رفتاری عجیب غریب است که با کسی حرف نمیزند و گاهی رفتارهای ناهنجار از خودش نشان داده است. مادرش میگوید الک از نوعی بیماری روحی رنج میبرد که نوعی از آتیسم است و بارها از مراکز مختلف برای کمک به درمان و کنترل او کمک خواسته است. الک میناسیان روز سه شنبه در جلسه ی دادگاهش تنها خودش را معرفی کرد و سپس سکوت کرد. به گفته ی حاضران نشانی از ناراحتی و اندوه در چهره اش دیده نمی شد.

ساعاتی قبل از وقوع این حادثه ی دلخراش پست عجیبی بر روی صفحه ی فیسبوک الک خودنمایی می کند که اگر خود او نوشته باشد می توانست مانند زنگ خطری باشد که نادیده گرفته شد.

الک در این پست پیامی سه جمله ای می نویسد که برای خواننده ی عادی شبیه به رمز است. در برنامه ی عصر رادیو سی بی سی، یک روزنامه نگار آمریکایی که در این زمینه پژوهش داشته به طور مفصل این پیام را رمزگشایی کرد و توضیح داد. این پیام به گروهی زن ستیز اشاره دارد. در این پست فیسبوکی کلمه”Chad”  اشاره به مردان جذابی دارد که به نظر می رسد همیشه دل زنان را به دست می آورند و کلمه ی”Stacys”  اشاره به زنانی دارد که غیرقابل دسترس هستند و مردان را پس می زنند و به همین خاطر مورد نفرت مردان قرار دارند. در پایان پیام  الیوت راجر آمریکایی ۲۲ ساله که در سال ۲۰۱۴ در آمریکا شش نفر را کشت و ده ها تن را زخمی کرد، مورد تقدیر قرار گرفته است. الیوت راجر یک مانیفست ۱۴۰ صفحه ای و ویدیوهای زیادی علیه زنان دارد.انگیزه ی الیوت راجر در آن زمان نجات بشریت از دست زنان و جنبش های فمینیستی بود.

اگر این پست فیسبوکی متعلق به الک میناسیان باشد نشان می دهد که او از زن ها بیزار است و به خیالش جنبش های فمینیستی زندگی او را از بین برده اند. گویا الک میناسیان عضو گروهی است که خود را پسران باکره می نامند و با هرگونه ارتباطی با زنان مخالفند.  اصطلاح   incel نوامبر سال گذشته بر سر زبانها افتاد وقتی که Reddit ، یک گروه گفت وگوی آنلاین را که ۴۰هزار عضو داشت، برای ترویج و تقدیس خشونت (علیه زنان) ممنوع کرد.

لحظه ی دستگیری متهم که با درایت پلیس بدون تیراندازی و خشونت صورت گرفت

 الک بُعد دیگری هم دارد که خیلی شبیه همین انسان های روزمره است که می بینیم و درباره ی شان می شنویم. او دانشجوی کالج سنکا بوده و یک اپلیکیشن موبایل طراحی کرده است که به افراد کمک می کند تا جای پارک مناسبی در شهر بیابند. او برای مدت چند هفته عضو نیروهای مسلح کانادا بوده ولی به دلایلی که جزییاتش بر کسی روشن نیست از این ارگان خارج شده است. سئوال مهم اینجاست که چرا الک میناسیان و الک میناسیان های آینده باید به این نقطه برسند که راه حل نجاتشان را مرگ دیگران و کشیده شدن خشونت به خیابان های شهر بدانند؟  سئوالی که بی شک خانواده ها، نهادهای مدنی و مسئولان دولتی و آموزشی را در سطوح مختلف مخاطب  و مسئول قرار می دهد.

الک میناسیان روز دوشنبه اتفاقی را در شهر ما تورنتو رقم زد که تاریخ به خاطر می سپارد و به قول جان توری شهردار تورنتو جای این زخم بر چهره ی شهر می ماند.