پیش از ظهر روز سه شنبه سوم مارچ ساختمان چهارطبقه آرشیو تاریخ شهر کلن آلمان، ناگهان فرو ریخت. 

 

شهروند ۱۲۱۹ ـ پنجشنبه ۵ مارچ ۲۰۰۹


 

پیش از ظهر روز سه شنبه سوم مارچ ساختمان چهارطبقه آرشیو تاریخ شهر کلن آلمان، ناگهان فرو ریخت. همراه با این ساختمان تاریخی، بخش هایی از دو ساختمان مسکونی چند طبقه پیرامون آن نیز ویران شد. ماموران آتش نشانی، همچنین یک برج ۲۰ طبقه را از ساکنانش تخلیه کردند و عبور و مرور سواره و پیاده را در خیابان های پیرامون آن ممنوع ساختند، زیرا حدس زده می شد که این ساختمان نیز ممکن است فرو بریزد. مسئولان آرشیو کلن اعلام کردند که در جریان ویرانی، همه اسنادی که "حافظه تاریخی شهر کلن" را تشکیل می دادند از بین رفته اند.


 

علت احتمالی این فاجعه، لرزش ساختمان ها در نتیجه عملیات حفاری تونل متروی خط شمال به جنوب کلن اعلام شد که عملیات حفاری و ساختمانی آن از چند سال پیش آغاز شده است. بر اساس گزارش روزنامه های محلی، کارشناسان گفته اند که آسیب دیدن ساختمان هائی که تونل زیرزمینی مترو از نزدیکی آن ها می گذرد، قابل پیش بینی بوده است و به این دلیل، مهندسان و پیمانکار مترو مسئول این سانحه هستند.


 

ساعاتی پس از سانحه اعلام شد که نه نفر مفقود الاثر هستند و امکان دارد در زیر آوار مانده باشند، اما شامگاه روز سه شنبه، خبرگزاری آلمان گزارش داد که شش تن از مفقودالاثرها اصولا در محل سانحه نبوده اند. رئیس آتش نشانی شهر کلن گفت که در میان ویرانه ها، فضای خالی وجود ندارد و به این دلیل، اگر سه مفقود الاثر در زیر آوار مانده باشند، احتمال زنده بودن آنان بسیار کم است.  


 

دقایقی پیش از فروریختن ساختمان آرشیو تاریخ، کارگرانی که در محل مشغول کار بودند، متوجه ایجاد شکاف های متعدد در دیواره این ساختمان شدند و با داد و فریاد کارکنان و مراجعان آرشیو را متوجه خطر کردند. به این ترتیب بسیاری از حاضران به بیرون دویدند و خود را نجات دادند، اما در لحظات ریختن ساختمان، چند نفر زخمی و به بیمارستان ها منتقل شدند. ماموران آتش نشانی و امداد، تا ساعت ها پس از فروریختن ساختمان در محل حضور داشتند، اما به دلیل ناامنی ویرانه ها نمی توانستند جست و جو در میان آن ها را آغاز کنند. به  گفته مسئولان آتش نشانی، جست و جو تا زمانی که امنیت ساختمان ویران شده تضمین نشده باشد، عملی نیست و برای این کار به هزار تن بتون نیاز است. خسارات مالی ناشی از این ویرانی، هنوز روشن نیست.


 

این سانحه، که برخی از رسانه های محلی آن را "یازده سپتامبر کلن" نام نهاده اند، سبب شد که در سراسر روز سه شنبه، بخش قابل توجهی از خیابان های مرکزی شهر کلن به روی خودروها بسته شود. در نتیجه راه بندان های شدید ساعت ها ادامه داشت.