مک‌گینتی در کنوانسیون لیبرال‌ها هشدار داد 

دالتون مک‌گینتی، نخست‌وزیر لیبرال انتاریو، از کنوانسیون سالیانه حزبش که هفته گذشته در مرکز تورنتو برگزار شد استفاده کرد تا عملا، در حالی که کمتر از یک سال به انتخابات استانی انتاریو باقیمانده است، کمپین انتخاباتی خود را آغاز کند. او به رای‌دهندگان هشدار داد که رای دادن به حزب محافظه‌کار به رهبری تیم هوداک به معنای بازگرداندن استان به سال‌های نخست‌وزیر راست‌گرای سابق، مایک هریس،‌ است؛ سال‌هایی مملو از قطع خدمات، بیکاری، فقر و حمله به حقوق کارگران.

مک‌گینتی به حدود ۱۴۰۰ نماینده لیبرال حاضر گفت:”خانواده‌ها نمی‌خواهند نگران امنیت غذایشان، نفس کشیدن هوایشان، باز کردن شیر آب یا روشن کردن چراغ باشند. در زمان‌های عدم اطمینان ما به قطعیت و اطمینان بیشتر نیاز داریم نه کمتر. آن‌ها (محافظه‌کاران) می‌خواهند این قطعیت را از خانواده‌ها بگیرند”.

لیبرال‌ها پیغامی روشن داشتند: پیروزی محافظه‌کاران استان را به روزهای تاریک مایک هریس و “انقلاب عقل سلیم” او بر می‌گرداند. آن‌ها بخصوص به قطع خدمات در زمینه بهداشت و آموزش و پرورش اشاره می‌کردند.

رضا مریدی: تیم هوداک، مایک هریسی دیگر است

رضا مریدی، نماینده ایرانی‌تبار لیبرال از ریچموند هیل، در گفتگو با شهروند می‌گوید:”انرژی بسیاری در جو این کنوانسیون بود و نخست‌وزیر دالتون مک‌گینتی سخنرانی بسیار جالبی کرد که از نظر محتوا و کیفیت از بهترین‌های ایشان بود و خیلی‌ها با این سخن من هم عقیده هستند”.

مریدی افزود:”جو کلی این بود که حزب لیبرال برای مبارزه انتخاباتی در سال ۲۰۱۱ کاملا آماده است. حزب لیبرال مبارزه انتخاباتی را بر مبنای عملکردش در ۷ سال گذشته شروع خواهد کرد و از تبلیغات منفی جلوگیری خواهد کرد. ما عملکرد خود را با عملکرد ۸ ساله دولت مایک هریس و ارنی ایوز مقایسه می‌کنیم. تیم هوداک، مایک هریسی دیگر است. سیاست‌های او دقیقا مثل سیاست‌های هریس است”.

حزب لیبرال البته در کمپین قبلی انتخاباتی در سال ۲۰۰۷ نیز تلاش کرده بود محافظه‌کاران را با هریس مقایسه کند، اما اگر رهبر قبلی محافظه‌کاران، جان توری،‌ تفاوت‌های بسیاری با هریس داشت، لیبرال‌ها ایندفعه بر ارتباطات هوداک و هریس تاکید می‌کنند چرا که او نه تنها عضو کابینه هریس بوده که خود نیز مورد حمایت این نخست‌وزیر سابق هست.

مریدی افزود:”سیاست‌های هریس باعث شد در انتاریو ۶۵۰۰ پرستار را از بیمارستان‌ها بیرون کردند، ۱۴ بیمارستان را تعطیل کردند، به علت عدم مدیریت اعتصاب معلمان، بیش از ۲ میلیون ساعت وقت دانش‌آموزان را هدر دادند، به فروش اموال استان دست زدند، مثل بزرگراه ۴۰۷ که آن‌را به ۳ میلیارد دلار فروختند و امروز ارزشش ۲۰ میلیارد دلار است و آن موقع هم خیلی بالاتر بود.” مریدی در ضمن به انتقال خدمات عمومی به دولت‌های شهرداری اشاره کرد که به مشکلات بسیاری برای این دولت‌ها انجامیده. او افزود:”ما در ۷ سال گذشته توانستیم بسیاری از این خرابکاری‌ها را ترمیم بکنیم و البته مقداری از آن هم باقیمانده که ان‌را هم ترمیم می‌کنیم”.

لیبرال‌ها در این جلسه سنجاق سینه‌ای بین حضار پخش کردند که عکس‌های تیم هوداک و مایک هریس را داشت و روی آن نوشته بود:”تیم، همان است!” (Tim is Him!)

مالیاتها، اچ اس تی و نارضایتی از لیبرالها

نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که مردم انتاریو نارضایتی بسیاری از دولت لیبرال دارند و نگرانی‌های آن‌ها از عواقب رکود اقتصادی جهانی باعث عدم رضایت آن‌ها از دولت شده است.

یکی از اقدامات دولت لیبرال که به نارضایتی‌های بسیار انجامیده مالیات هماهنگ فروش (معروف به اچ اس تی) است که در ماه جولای آغاز شد. این مالیات شرکت‌ها را رقابتی‌تر می‌سازد، اما باعث شد مردم قیمت بیشتری برای اقلامی مثل اصلاح مو و عضویت در باشگاه‌های ورزشی بپردازند.

جیم ویلسون، نماینده محافظه‌کار مجلس، شنبه هفته پیش به گزارشگران گفت دولت مک‌گینتی با اچ اس تی و بالا رفتن قیمت‌های نفت خانواده‌ها را ناکام گذاشته است. او افزود:”گفته‌های نخست‌وزیر تلاشی مذبوحانه بود برای تغییر توجهات از عملکرد دولت خودش”.

دکتر مریدی در دفاع از اقدامات دولت لیبرال گفت:”در مورد مالیات محیط‌زیستی (اکو فی) باید بگویم چیزی که دولت لیبرال می‌خواست این بود که مواد سمی و ضایعات وارد محل‌های دفن نشوند، اما شرکت‌های خصوصی که مسئول اجرای این قانون بودند، این کار را درست انجام ندادند و ما هم به ندای مردم گوش سپردیم و آن‌را لغو کردیم”.

دکتر مریدی در مورد اچ اس تی گفت:”ما به رفرم مالیاتی در انتاریو دست زدیم و اچ اس تی جزء کوچکی از آن است. اقتصاددانان،‌ چه چپ و چه راست، این را به دولت انتاریو و آقای مک‌گینتی توصیه کردند که در این دورانی که دنیا در رکود اقتصادی شدید قرار گرفته تنها راهی که می‌تواند کمک بکند تا شغل ایجاد بشود و اقتصاد بچرخد، همین است. دولت محافظه‌کار فدرال و حزب محافظه‌کار انتاریو هم موافق این برنامه‌ها بودند. دولت محافظه‌کار فدرال هم کماکان با ما همکاری کرد. حزب محافظه‌کار انتاریو فقط به علت سیاسی، نه به این علت که دلشان برای اقتصاد انتاریو بسوزد، فکر کرد شاید این‌جا بتواند از امکانات سیاسی استفاده کند مگر نه این چیزی است که خودشان هم تا روزی که ما این قانون را بیاوریم، می‌خواستند.”

دکتر مریدی در مورد مخالفت ان دی پی گفت:”آن‌ها از اول مخالف بودند و سیاست‌بازی نکردند، اما محافظه‌کاران دنبال سیاست‌بازی رفتند و منافع مردم انتاریو را زیر پا گذاشتند و فرصت‌طلبی سیاسی کردند”.

دکتر مریدی سپس در دفاع بیشتر از اچ اس تی اشاره کرد که طبق قانون جدید “مالیات شرکت‌ها و اشخاص کاهش پیدا می‌کند تا افراد تشویق بشوند به خرج کردن و شرکت‌ها تشویق بشوند به سرمایه‌گذاری. ما مالیات شرکت‌ها را به میزان ۵/۴ میلیارد دلار و مالیات اشخاص را به میزان ۵/۱۱میلیارد دلار کاهش دادیم. یعنی ۱۶ میلیون دلار مالیات‌ها را کم کردیم”. او از جمله به از میان بردن مالیات بر دارایی و مالیات پنهانی اشاره کرد (یعنی مالیاتی که فروشندگان در مراحل مختلف خرید مواد اولیه پرداخت می‌کنند).

مریدی گفت به نظر او این کاهش مالیات برای شرکت‌ها باعث می‌شود با تشویق بازار آزاد و رقابت، قیمت‌ها پایین بیاید و در ضمن اجناس صادراتی انتاریو، که ۸۰ درصد تولیدات را شامل می‌شود، وضعیت بهتری در بازار جهانی داشته باشند.

ان دی پی کجاست؟

در حال حاضر از ۱۰۷ کرسی مجلس، ۱۰ کرسی متعلق به حزب نیودموکرات است، اما در تمام صحبت مک‌گینتی هیچ صحبتی از این حزب نرفت.

آندریا هروات، رهبر ان دی پیِ انتاریو، در مصاحبه با تورنتو استار گفت که از این بابت دلخور نیست و افزود:”نمی‌خواهم حدس بزنم که لیبرال‌ها می‌خواهند چه آشی بپزند تا رای‌دهندگان را به سمت خودشان بازگردانند. می‌دانیم که رای‌دهندگان چپ و راست و مرکز دارند رهایشان می‌کنند”.

روزاریو مارچیز، نماینده پرتغالی‌تبار نیودموکراتِ تورنتو، به خبرنگاران گفت، مک‌گینتی گرچه اسم ان دی پی را نیاورده اما نگران آندریا هروات و مسائلی او که مطرح می‌کند، مثل بالا رفتن قیمت‌های برق است. او افزود:”واقعیت این است که او (مک‌گینتی)‌ به دردسر افتاده”.