در آستانه ی روز مقابله با همجنسگرا، دوجنسگرا و ترنس ستیزی هستیم. در این روز برنامه های مختلف برای آگاهی بخشی به جامعه برگزار می شوند. گروه مادران رنگین کمان و سازمان زنان ایرانی انتاریو نیز روز سیزدهم می به این منظور برنامه ی سخنرانی، پرفورمانس و نمایشگاه آثار هنری کامیونیتی ال جی بی تی در سیویک سنتر (ساختمان شهرداری نورت یورک) تدارک دیده اند.

ال جی بی تی ها به طور تاریخی همواره با تبعیض در شکل های گوناگون آن؛ انواع خشونت در محیط های مختلف و قلدری در مدرسه، تبعیض در محیط کار، عدم دسترسی به مسکن، خدمات اداری و دولتی، سیستم آموزشی، خدمات بهداشتی بوده اند. امروزه در کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی قوانین همجنسگراستیزانه مانند منحصر بودن حق ازدواج به جنس های مخالف، قوانین حضانت کودک، قوانین تعیین جنسیت کودکان و غیره به سرعت در حال تغییر است. البته با روی کار آمدن احزاب و دولت های محافظه کار فشارها برای برگرداندن قوانین تبعیض آمیز با توجیه های گوناگون مانند حق آزادی مذهب وارد می شود. به عنوان مثال در آمریکا گروه های محافظه کار در استان های مختلف قوانینی را تحت عنوان معافیت مذهبی (Religious exemption) به تصویب رسانده اند که بر اساس آن افراد، بیزنس ها و ارائه دهندگان خدمات می توانند به افراد ال جی بی تی خدمات ارائه ندهند، در بعضی مناطق قوانین حفاظتی برای ترنس ها برداشته شده، در بعضی خانه های نگهداری کودکان بی سرپرست با استفاده از معافیت مذهبی از قبول سرپرستان همجنس سر باز می زنند.

در کانادا وضعیت برای جامعه ی ال جی بی تی خیلی بهتر است،  اما کشمکش ها در زمینه ی فرهنگ و آموزش وجود دارد. یکی از این چالش ها در مورد کلاس های sex education بود که بخصوص در میان کامیونیتی مهاجر با مقاومت مواجه شد. مورد دیگر آن جنگ تمام عیار یکی از اساتید دانشگاه تورنتو، جوردن پترسون با مفهوم پست مدرن هویت جنسیتی (سیالیت هویت جنسیتی و عدم لزوم انطباق آن با جنس) بود. مخالفت او با فمینیزم و هر جریانی که تعاریف مرد/مردانگی و زن/زنانگی را به چالش می کشد بر دانشجویانش از جمله من پوشیده نبود، ولی رسانه ای شدن صحبت هایش از زمانی شروع شد که او با توجیه آزادی بیان از به کار بردن ضمیر درست در مورد شاگردش خودداری کرد و با این تصمیم به مقابله با Bill C16 برخاست. بر اساس این لایحه تبعیض بر اساس هویت جنسی می تواند موجب پیگرد قانونی شود. جوردن پترسون هواداران بسیاری در کانادا و کشورهای دیگر دارد.

 

آمارها چه می گویند؟

طبق یک آمارگیری برای پژوهشی که توسط Foundation Jamin Roy بین ژانویه تا جون ۲۰۱۷ انجام شد، ۱۵% سؤال شوندگان خود را عضو جامعه ی ال جی بی تی معرفی کردند. ۵۴% افراد در شغل خود به عنوان عضو ال جی بی تی آشکار نیستند.  ۴۵% کودکان و نوجوانان نیز این جنبه از خود را از همکلاسی های خود پنهان می کنند. با این وجود داده ها نشان می دهند امروزه افراد در سنین پایین تری به گرایش و هویت جنسی خود پی می برند. این امر می تواند به خاطر اطلاع رسانی و وجود افراد آشکار بیشتر در جامعه باشد.

در سال ۲۰۱۵ تعداد  جرم های نشأت گرفته از تنفر نسبت به ال جی بی تی ها ۱۴۱ مورد بوده است که یازده درصد جرائم بر اساس تنفر در کانادا را تشکیل می دهد. ۵۹% این جرم ها خشونت آمیز (حمله ی فیزیکی، تهدید زبانی، آزار و اذیت) بوده اند. بعد از ال جی بی تی ها، اقلیت های قومی با ۴۵% و اقلیت های مذهبی با ۲۴% بیشترین برخورد را با جرم های خشونت آمیز با منشأ تنفر داشته اند.

تنش حاصل از اقلیت تحت ستم بودن را اعضای ال جی بی تی نیز مانند اقلیت های دیگر تجربه می کنند. تفاوت این گروه با گروه های فرهنگی، نژادی و غیره این است که در گروه های دیگر خانواده و کامیونیتی از آنها حمایت می کند ولی در مورد ال جی بی تی ها معمولاً جای این حمایت ها خالیست. این چالش ها اعضای ال جی بی تی را به سکوت و اصطلاحاً ماندن در گنجه سوق می دهند. این گنجه تا حدودی آنها را از گزند بعضی خشونت ها و تبعیض ها دور نگه می دارد ولی بدون هزینه نیست. بودن در گنجه به این معنیست که مکالمات روزانه با آشنایان شبیه راه رفتن روی زمین مین است. فرد باید دائم مراقب باشد که راجع به روابطش، یا فعالیت ها و رفت و آمدهایی که به ال جی بی تی کامیونیتی مربوط می شود صحبت نکند. نتیجه ی این تاکتیک ها این می شود که اعضای ال جی بی تی در نظر خانواده، آشنایان، همکاران و غیره گوشه گیر و مرموز به نظر می آیند. مطالعات نشان می دهند که افرادی که در مورد گرایششان آشکار نیستند نسبت به افرادی که آشکار هستند علائم استرس بیشتری را از خود بروز می دهند (بروکس، ۱۹۸۱).

در مقابل تصمیم به آشکار شدن تصمیم بسیار دشواریست، بخصوص برای نوجوان هایی که برای تأمین نیازهای اولیه (مسکن، خوراک و پوشاک) به خانواده ی خود وابسته هستند. یک تصمیم نادرست می تواند آنها را از تمامی این حقوق محروم کند. امکان آسیب پذیری بالا می رود وقتی فردی در کنار خود گروه حمایت گر از همکلاسی، معلم یا دوستان دیگر نیز ندارد (ترورز و اشنایدر، ۱۹۹۷). این مسئله افراد را به سمت زندگی دو هویتی سوق می دهد که در آن فرد گویی دو زندگی کاملاً جداگانه را پیش می برد. در پرونده ی قاتل سریالی که اخیراً به موضوع داغی برای رسانه ها تبدیل شد، مشخص می شود که بسیاری از قربانیان مک آرتور از مهاجرینی بوده اند که از یک سو ناگزیر بودند نقش شوهر و پدر یک خانواده ی هترونرماتیو را بازی کنند و از سویی مجبور بودند به طور مخفیانه نیازهای عاطفی و جنسی خود را در شبکه های دوست یابی همجنسگرایان برطرف کنند.

اضافه بر این، عکس العمل اعضای مختلف ال جی بی تی بر اساس تعلقشان به گروه های مختلف متفاوت است(گرین،۲۰۰۰). مثلاً یک لزبین پاکستانی توانخواه مسلمان که اقلیت در اقلیت محسوب می شود ممکن است با مسائلی مثل ازدواج تحمیلی، اجازه ی داشتن استقلال مالی مواجه باشد و راهکارهایش برای مدیریت شرایط، با مرد همجنسگرای سفید که به طبقه ی قدرتمندتر جامعه با فرهنگ فردگرایانه تعلق دارد، متفاوت است.

پنهان نگاه داشتن هویت جنسی و جنسیتی از جامعه می تواند عواقب زیر را داشته باشد:

گسستگی Dissociation

زمانی که یک احساس در فرد از نظر اجتماعی تابو و غیرقابل قبول می نماید پذیرفتن آن در فرد استرس شدیدی ایجاد می کند. به همین خاطر ذهن آن احساس یا تمایل را به حیطه ی ناخودآگاه می فرستد. در واقع ذهن برای کم کردن تنش و استرس شدید حاصل از تضاد میان یک واقعیت درونی و واقعیت بیرونی از این استراتژی استفاده می کند. این مکانیزم به این شکل عمل می کند که فرد از کودکی با دیدن عکس العمل شدید افراد در برابر همجنسگرایان (تحقیر افراد غیر دگرجنس خواه، توهین به آنها در قالب جوک، ابراز انزجار و غیره) از پذیرش آن به عنوان جزئی از هویتش سرباز می زند و آن را خارج از حیطه ی خودآگاه خود و دور از هویت های دیگر خود نگاه می دارد. حالت گسستگی می تواند درجات مختلفی داشته باشد. مثلاً فرد ممکن است در بزرگسالی حدس بزند که به همجنسان خود نیز گرایش دارد و احساس کند مطمئن نیست. در حالت شدیدتر فرد در مقابل هر اشاره ای به همجنسگرایی یا اخبار مربوط به آن با شدت عکس العمل منفی نشان می دهد. با این روش دفاعی در واقع سعی می کند این هویت را از خود دور نگاه دارد.

 

افسردگی مزمن

استرس مزمنی که ال جی بی تی های داخل گنجه با آن مواجهند موجب بالا رفتن میزان کورتیزول در سیستم بدن می شود. این مسئله می تواند موجب افسردگی شدید و طولانی مدت، همچنین تضعیف سیستم ایمنی بدن شود.

 

حس انزجار نسبت به خود

اعضای ال جی بی تی از سن کودکی با هنجارها و اخلاقیات اجتماع خود آشنا می شوند و با آنها رشد می کنند. اگر اخلاقیات یک جامعه شامل همجنسگراستیزی باشد فرد همجنسگرا نیز همجنسگراستیزی را درونی می کند. همجنسگراستیزی باعث حس شرم و تنفر نسبت به خود می شود. در حالت شدید آن فرد نسبت به همجنسگرایان دیگر، بخصوص افرادی که آزادانه زندگی خود را بر اساس تمایلات خودشان پیش می برند حس تنفر پیدا می کند. یک مورد مشخص و معروف آن ماجرای کلاب پالس است که در آن یک فرد با تمایلات همجنسگرایانه جان ۴۹ فرد را در کلاب همجنسگرایان در اورلاندو گرفت.

اعتماد به نفس پایین

اعتماد به نفس پایین و نگاه منفی به خود موجب می شود فرد از فکر کردن به رابطه ی پارتنری فاصله بگیرد و سعی کند به عنوان یک فرد دگرجنسگرا در جامعه خود را اصطلاحاً جا بیندازد تا پذیرش اجتماعی کسب کند. اعتماد به نفس پایین می تواند به حس نارضایتی نسبت به ظاهر و بدن فرد نیز منجر شود. این مسئله در حس فرد در ایجاد رابطه و تجربه ی جنسیش عمیقاً تأثیر می گذارد.

 

سوء مصرف مواد، الکل و افکار خودکشی

وقتی فرد به خاطر فشارهای محیطی، محروم بودن از حمایت کامیونیتی ال جی بی تی از یک طرف و جامعه ی بزرگ تر و خانواده از طرف دیگر، داشتن زندگی دگرجنسگرایانه منزوی و افسرده می شود رفته رفته برای مدیریت عواقب روحی روانی آن به استفاده از مواد مخدر و روان گردان روی می آورد (میر، ۲۰۰۳)، در میان اعضای ال جی بی تی رفتارهای پرخطر مثل سکس غیر ایمن، صدمه زدن به خود و فکر کردن به خودکشی یا اقدام به خودکشی رواج بیشتری دارد. در قسمت بعد راجع به راه های بهبود وضعیت و رفع تبعیض و خشونت نسبت به افراد بر اساس گرایش و هویت جنسی می نویسم.

 

چه کنیم؟

به عنوان شهروند غیر ال جی بی تی در آگاهی بخشی به خود و دیگر دوستان، آشنایان و اعضای فامیل خود کوشا باشید. اول آگاهی خود را بالا ببرید. از برنامه هایی که برای تغییر فرهنگ جامعه در این زمینه در جامعه برگزار می شوند با شرکت کردن و کمک رسانی حمایت کنید. وقتی ال جی بی تی ها راجع به تجربیات خود صحبت می کنند آن را کوچک نشمرید، به جای آنها سخن نگویید، محیطی فراهم کنید که خودشان بتوانند راجع به تجربیات خود صحبت کنند، وقتی حرف می زنند از تکنیک های گوش کردن فعال استفاده کنید. بدانید که به عنوان فردی که به عنوان عضو ال جی بی تی به دنیا نیامده و رشد نیافته اید نهایتاً درک کامل حاصل کردن از سرگذشت این افراد غیر ممکن است. بسیار مهم است که بار تغییر نگرش نسبت به این قضیه را بر دوش آنها نگذارید چون این افراد به اندازه ی کافی با مسائل مربوط به تبعیض و خشونت به خاطر گرایش و هویت جنسی خود درگیرند. در این حالت مسئولیت و فعالیت افرادی که از امتیاز اجتماعی دگرجنسگرا بودن برخوردار بوده اند چندین برابر می شود.

 

به عنوان ادمین پیج، عضو هیئت مدیره سازمان

عضو تصمیم گیر در تشکلها  و سازمان ها، فضاهایی را در سازمانتان مهیا کنید که راجع به مسائل اجتماعی اینچنینی، مانند هموفوبیا، راسیزم، سکسیزم و غیره صحبت کنید. لازم به ذکر است که هدایت این بحث ها خود نیاز به آگاهی عمیق و دست اول راجع به مسائل مختلف اجتماعی و سیاسی مرتبط به ال جی بی تی ها دارد. امروزه شما حتی اگر عضو یک سازمان مهندسی و صنفی نیز باشید باید تا حدود زیادی آگاهی خود را در مورد مسائل اجتماعی بالا ببرید، چون نهایتاً تشکل شما از نیروهای انسانی با مسائل و پیچیدگی های خود تشکیل شده است.

به عنوان سردبیر یک مجله، روزنامه و هفته نامه بسیار مهم است که آگاهیتان نسبت به مسائل اجتماعی حول محور مسائل ال جی بی تی را بالا ببرید. از مرجع های موجود استفاده کنید. سایت های مختلفی برای اطلاع رسانی در این زمینه وجود دارد. منابع زیادی نیز در مورد اینکه چه سئوال هایی از اعضای ال جی بی تی بپرسید، چه واژه هایی را استفاده کنید و غیره وجود دارند. ارتباط خود را با کامیونیتی ال جی بی تی حفظ کنید. تجربه ی زیسته ی اعضای کامیونیتی موثق ترین و مهم ترین منبع شما برای آگاهی رسانی نسبت به جامعه است.

 

به عنوان مددکار یا روانشناس

اطلاعات خود را در زمینه ی ال جی بی تی بالا ببرید. یک سری اطلاعات را می توان از طریق خواندن کتاب و مقاله به دست آورد. یک سری از آگاهی ها  را تنها با دیدن و ارتباط با کامیونیتی می توان بدست آورد. دانستن خورده فرهنگ درون کامیونیتی، مسائل هر روزه و خاصی که هر عضو ال جی بی تی کیو با آن دست و پنجه نرم می کند، اطلاعات راجع به مصائب خاص انسان ها با هویت های چندلایه (مهاجر، اقلیت نژادی، قومی، جنس، مذهب و غیره) بدون ارتباط بی واسطه امکانپذیر نیست.

در دوره های جدید آموزش روان درمانگری و مشاوره، دروسی در مورد ارتباط فرهنگ، خاستگاه اجتماعی و هویت های مختلف در مراجعه کننده و نحوه ی سرویس دهی مشاور گنجانده شده. امروزه آگاهی فرهنگی، جزء جدایی نشدنی ابزار کار مشاوران و روان درمانگران محسوب می شود چون پژوهش ها نشان می دهند یک فرمول برای هر فرد از هر فرهنگی چاره ساز نیست.

منابع این مقاله را در وبسایت شهروند بخوانید.

منابع

 

 

Alessi, E. J. (2013). Acknowledging the impact of social forces on sexual minority clients: Introduction to the special issue on clinical practice with LGBTQ populations. Clinical Social Work Journal, 41(3), 223-227.

doi:http://dx.doi.org/10.1007/s10615-013-0458-x

Brooks, V. R. (1981). Minority stress and lesbian women. Lexington, MA: Lexington Books, D. C. Heath and Co.

Greene, B. (2000). Beyond heterosexualism and across the cultural divide: Developing an inclusive lesbian, gay, and bisexual psychology: A look to the future. In B. Greene & G. L. Croom (Eds.), Education, research, and practice in lesbian, gay, bisexual and transgendered psychology: A resource manual (pp. 1-45). Thousand Oaks, CA: Sage.

https://www.statcan.gc.ca/pub/85-002-x/2017001/article/14832-eng.htm

Harper, G. W., & Schneider, M. (2003). Oppression and discrimination among lesbian, gay, bisexual, and transgendered people and communities: A challenge for community psychology. American Journal of Community Psychology, 31(3), 243-52. Retrieved from https://search.proquest.com/docview/205347718?accountid=142373

Travers, R., & Schneider, M. (1997). A multi-faceted approach to reduce risk factors for lesbian, gay and bisexual youth. In M. Schneider (Ed.), Pride and Prejudice: Working with lesbian, gay and bisexual youth. Toronto: Central Toronto Youth Services.