اول ماه می روز جهانی کارگر مبارک

 

۹۹% گرسنه ی گرسنه- ۱% تأمین تأمین

وزیر بهداشت دستش را از جیب کارگران درآورد، هرچه دهان کارگران را ببندید دهان خورندگان باز می‌شود

پیش به سوی اعتراضات متحدانه و سراسری برای پایان دادن به ظلم و ستم و نابرابری

قرارداد موقت لغو باید گردد

نان  کار  آزادی

مرگ بر ستمگر، درود بر کارگر

سفره کارگر خالی است هنوز

افزایش مناطق آزاد؛ افزایش بیکاری کارگران

عزا عزاست امروز، روز عزاست امروز، زندگی کارگر رو به فناست امروز

 

روز سه شنبه عده ای از کارگران  در مقابل مجلس جمع شدند و به تصمیم وزارت کشور برای ندادن مجوز برای راهپیمایی روز جهانی کارگر اعتراض کردند. همچنین به گزارش ایلنا، سه شنبه اول ماه می ۱۱ اردیبهشت مصادف با روز جهانی کارگر،  با آنکه مجوزی از سوی مسئولان ذیربط برای راهپیمایی در روز جهانی کارگر صادر نشد، اما کارگران برای رساندن صدای خود به مسئولان به‌صورت خودجوش مقابل خانه ی کارگر تجمع کردند و با صدور قطعنامه‌ای ۸ ماده ای بر مطالبات اصلی کارگران تاکید گذارده شد.

از اهم خواسته های کارگران: تأمین امنیت شغلی و جلوگیری از اخراج کارگران، افزایش دستمزد با  احتساب نرخ افزایش تورم، رفع قراردادهای موقت، پرداخت حقوق و مزایای معوقه است.

در تجمعات روز جهانی کارگر در تهران و دیگر شهرهای ایران ده ها کارگر بازداشت شدند. به گفته اتحادیه آزاد کارگران ایران ماموران لباس شخصی در شهرستان سقز به تجمع کارگران حمله کردند و محمود صالحی فعال کارگری این شهر را زخمی کردند. عثمان اسماعیلی هم بازداشت شد. در زیر گزارش نیکی محجوب در مورد وضعیت کارگران و نیز اعتراضات کارگری در طول یک سال گذشته را می خوانید:

بی بی سی- نیکی محجوب: بحث وضعیت معیشتی و مشکلات کارگران همزمان با روز جهانی کارگر مورد توجه قرار گرفته است. براساس اعلام دبیرکل کانون عالی انجمن صنفی کارگران، رقم سبد معیشت یک خانواده کارگری ۴ نفره ۳ میلیون و۷۰۰ هزار تومان است. بر همین اساس بود که بحث افزایش ۱۹.۵ درصد دستمزد مطرح شد و بالاخره در سال جدید مورد تائید دولت و کارفرمایان قرار گرفت.

اما مشکلات کارگران همچنان پابرجا است. براساس برآورد انجام شده توسط فعالان کارگری حدود شش هزار اعتراض کارگری در سال گذشته در ایران رخ داده است. این اعتراضات شامل تجمع داخل کارخانه‌ها تا راهپیمایی و اعتصاب‌ها می‌شود.

از میان این اعتراضات کارگران آذر آب، هپکو، هفت تپه، فولاد اهواز و رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی بیش از دیگر اعتراضات مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت.

ابراهیم فیاض، جامعه شناس، سال گذشته درباره اعتراضات دی‌ماه در ایران گفته بود، بر خلاف اعتراضات سال ۸۸ که قشر متوسط به بالا در آن دخیل بودند در اعتراضات سال ۹۶ قشر متوسط به پایین جامعه اعتراض داشتند.

با توجه به مناسبت “روز جهانی کارگر” (یازدهم اردیبهشت یا اول ماه مه) نگاهی کرده‌ایم به اعتراضات کارگری در یک سال گذشته از ۱۱ اردیبهشت سال ۱۳۹۶ تا ۱۱ اریبهشت سال جاری.

این گزارش شامل بخشی از اعتراضاتی است که کم و بیش رسانه‌ای شده‌اند.

شهروند ۱۶۹۷

اعتراضات کارگری در اردیبهشت ماه

همزمان با برگزاری مراسم روز کارگر در حرم آیت الله خمینی و سخنرانی حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، گروهی از کارگران با اعتراض نسبت به وضعیت معیشتی و اقتصادی خود شعار دادند.

کارگران در حین سخنرانی آقای روحانی شعار دادند: “عزا عزاست امروز، روز عزاست امروز، زندگی کارگر رو به فناست امروز”.

همچنین در اردیبهشت ماه تعدادی از کارگران بخش صنعت شرکت نیشکر هفت تپه، تجمعی اعتراضی بر پا کردند. تعلیق کارگران و فضای امنیتی، پرداخت نشدن پاداش بهره برداری سال‌های ۹۴ و ۹۵، تعدیل قرارداد کارگران قراردادی از یک ساله به ۶ماهه،عدم تمدید و تعویض دفترچه های بیمه توسط سازمان تامین اجتماعی به دلیل بدهی شرکت به بیمه ومشکل بیمه تکمیلی از دلایل این تجمع عنوان شد.

در همین حال جمعی از کارگران شاغل در واحدهای تعمیرات و بهره برداری پروژه‌های فاز ۱۲ کنگان به آنچه که تصمیم کارفرما و پیمانکار برای کاستن از مبلغ دستمزدها خواندند، اعتراض کردند. گروهی از کارگران روغن نباتی قو به خاطر عدم پرداخت مطالبات مزدی اسفند ۹۵ و فروردین ۹۶ و عدم دریافت بخشی از عیدی سال گذشته مقابل وزارت کار تجمع کردند.

جمعی از کارگران شناورهای لایه‌روبی بندر امام خمینی به‌دنبال پرداخت نشدن حقوق و بیمه و آنچه بلاتکلیفی وضعیت کاری خود خواندند مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند.

کارگران مجتمع البرز شرقی با حضور در محل شرکت البرز شرقی تجمع کرده و خواستار دریافت معوقات خود و همچنین ایمنی کار معدن شدند.

کارگران خدمات شهری کرمان به دلیل عدم دریافت دو ماه حقوق و معوقاتشان اعتراض کردند. همچنین گروهی از کارگران پیمانکاری یکی از شرکتهای نفتی در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق معوقه و عیدی در مقابل ساختمان فرمانداری شهرستان مهران تجمع کردند.

اعتراضات کارگری خرداد ماه

اعتراضات کارگران هفت تپه در خردادماه ادامه داشت، این کارگران به عدم پرداخت حقوق و بازداشت‌های غیر قانونی اعتراض داشتند.

از دیگر اعتراض‌های صورت گرفته در خردادماه سال گذشته اعتراض کارگران شهرداری دامغان به عدم پرداخت ده ماه حقوق بود که در مقابل فرمانداری تجمع و سفره خالی پهن کردند.

همچنین کارگران پیمانی فضای سبز در شهرداری اهواز در اعتراض به عدم پرداخت دو ماه حقوق تجمع کردند.

کارگران پارس قو از دیگر معترضان خرداد ماه بودند، آنها در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات ۹۵ و ۹۶ تجع کردند. اعتراض کارکنان شرکت مخابرات استان لرستان از دیگر تجمعاتی بود که در این ماه برگزار شد.

اعتراضات کارگری در تیرماه

اعتراض کارگران اتوبوسرانی شرکت واحد با چراغ‌های روشن در اعتراض به عدم شارژ کارت کمک‌های نقدیشان از نخستین اعتراضات در تیرماه بود. اعتراض کارگران کارخانه ذوب آهن اردبیل به عدم پرداخت ۱۸ ماه حقوق و تجمع کارگران هپکو همزمان با روز صنعت در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و وضعیت نامناسب معیشتی از دیگر اعتراضات تیرماه است.

همچنین کارگران میدان نفتی آذر ایلام به دلیل عدم پرداخت حقوق معوقه اعتصاب کردند.

تجمع اعتراضی کارگران شرکت اداره راهداری و حمل و نقل اصفهان نسبت به عدم پرداخت ۸ ماه حقوق و تجمع کارگران شرکت مخابرات مشهد در اعتراض به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل از جمله اعتراض‌هایی است که رسانه‌ای شده است.

اعتراضات کارگری در مردادماه

تجمع کارگران شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران به عدم پرداخت حقوق و معوقات و بازداشت کارگران از اعتراضات مردادماه بود.

اعتراض کارگران بلبرینگ سازی تبریز به دلیل عدم پرداخت ۶ ماه حقوق از دیگر تجمع‌های صورت گرفته در این ماه بود.

از دیگر تجمع‌های کارگری مردادماه سال گذشته می‌توان به تجمع کارگران کارخانه چوب اردکان،

تجمع کارگران روغن نباتی پارس قو به دلیل تعویق در پرداخت سه ماه حقوق،

ادامه تجمع کارگران گروه ملی صنعت فولاد ایران و تجمع کارکنان اتوبوسرانی به دلیل عدم پرداخت بیمه اشاره کرد.

تجمع اعتراضی کارگران شبکه آب و فاضلاب روستایی آبادان به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق

کارگران شهرداری کهنوج هم در این زمان در اعتراض به عدم پرداخت معوقات خود تجمع کردند.

گروهی از کارگران شبکه آب و فاضلاب روستایی آبادان نیز در اعتراض به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق دست به تجمع زدند.

کارگران معدن زغال سنگ زرند به پایین بودن حقوق و عدم پرداخت حقوق و حق بیمه اعتراض کردند.

کارگران فاز ۱۳، ۲۰ و ۲۴ عسلویه نیز در این ماه در اعتراض به عدم پرداخت حقوق اعتصاب کردند.

کارگران فضای سبز یاسوج در اعتراض به عدم پرداخت سه ماه حقوق تجمع کردند.

اعتراض گروهی از کارکنان راه‌آهن اندیمشک به دلیل عدم پرداخت حقوق در مقابل فرمانداری این شهرستان نیز از دیگر تجمعات کارگری در مردادماه بوده است.

اعتراضات کارگری در شهریورماه

کارگران هپکو و آذر آب در ادامه اعتراضاتشان به وضعیت معیشتی خود در شهریور ماه تجمع کردند. بر اساس گزارش‌ها این تجمع‌ها با حمله یگان ویژه نیروی انتظامی مواجه شد و تعدادی از کارگران زخمی شدند.

اعتصاب کارگران مجتمع مس گنبد کرمان به عدم پرداخت دو ماه حقوق و مزایا از اعتراض‌های شهریورماه سال گذشته بود.

تجمع کارگران پست فشار قوی مقابل وزارت نیرو،

اعتراض کارگران کشتی سازی بحر گستر هرمز در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و مطالبات و حق بیمه،

تجمع کارگران شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس در اعتراض به خصوصی سازی و عدم پرداخت مطالبات،

تجمع بازنشستگان صنعت فولاد در مقابل ریاست جمهوری در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و هزینه‌ها،

اعتراض کارگران ذوب آهن اردبیل به عدم پرداخت حقوق و مزایا از دیگر تجمع‌های شهریورماه کارگران در ایران بود.

اعتراضات کارگری مهر ماه

ادامه تجمع کارگران هپکو و آذر آب به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم پرداخت معوقات در این ماه نیز ادامه داشت. کارگران جایگاه سوخت اهواز نسبت به نداشتن امنیت شغلی اعتراض کردند.

گروهی ازکارگران کارخانه فولاد ارومیه نیز در مهرماه نسبت به عدم پرداخت حقوق تجمع کردند.

اعتراض کارگران کمباین سازی تبریز و تجمع کارگران روغن نباتی نرگس شیراز که از سه تا شش ماه حقوق دریافت نکرده بودند، از دیگر اعتراضات صورت گرفته در این ماه بود.

 اعتراضات کارگری آبان

کارگران فاز ۱۳ و ۱۴ عسلویه در اعتراض به عدم دریافت ۵ ماه حقوق اعتصاب کردند.

کارگران کیش چوب که از ۸ تا ۱۲ ماه حقوق طلب داشتند نیز در اعتراض به عدم رسیدگی به وضعیتشان تجمع کردند.

 اعتراض کارگران پیمانکاری شهرداری کرمانشاه به دلیل عدم پرداخت سه ماه حقوقشان از دیگر اعتراضاتی است که در آبان ماه صورت گرفت.

در این ماه جمعی از کارگران کاشی گیلانا با سفر به تهران در اعتراض به بلاتکلیفی، خود و همکارانشان مقابل ساختمان دفتر مرکزی کارخانه تجمع کردند.

اعتراضات کارگری آذرماه

اعتصاب کارگران فضای سبز و خدمات شهری شهرداری کوار استان فارس در اعتراض به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق از جمله اعتراضات آذرماه بود.

گروهی ازکارگران شهرداری بندر ماهشهر به دلیل مشکلات معیشتی و گروهی از بازنشستگان فولاد مبارکه و ذوب آهن نسبت به عدم پرداخت حقوق و معوقات خود دست به اعتراض زدند.

اعتراضات کارگران هفت تپه در آذرماه نیز ادامه داشت.

گروهی از کارگران نیروگاه برق آبی سی سخت نسبت به عدم پرداخت حقوق و مزایا تجمع کردند.

برخی از کارگران کارخانه کیان تایر در اعتراض به آنچه نبود امنیت شغلی خواندند، مقابل نهاد ریاست جمهوری جمع شدند و خواستار رسیدگی به وضعیت خود شدند.

اعتراضات کارگری دی ماه

اعتراضات کارگری دی ماه جدای از اعتراضات مردمی که در شهرهای مختلف ایران برگزار شد در این گزارش مورد توجه قرار گرفته است.

رانندگان اتوبوسرانی شهرداری اصفهان نسبت به عدم پرداخت حقوق خود در این شهر تجمع کردند.

کارگران سد گلورد نکا در اعتراض به عدم پرداخت ۵ ماه حقوق اعتصاب کردند.

ادامه اعتراضات کارگران هپکو و هفت تپه،

تجمع کارگران کیان کرد ملایر همدان به عدم پرداخت شش ماه حقوق،

اعتراض همزمان کارگران تراورس (از شرکت‌های اقماری راه‌آهن) لرستان و خوزستان به پرداخت نشدن دست‌کم سه ماه معوقات مزدی در این دو استان،

و نیز  اعتراض کارگران شرکت ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی تبریز به عدم پرداخت ۱۰ ماه از معوقاتشان،از دیگر اعتراضات کارگری در این ماه بود.

اعتراضات کارگری بهمن ماه

اعتصاب کارگران نی بر نیشکر هفت تپه در اعتراض به عدم دریافت حقوق،

تجمع کارگران کارخانه آران سیج شهریار در اعتراض به عدم پرداخت ۸ ماه حقوق،

تجمع کارگران شهرداری بروجرد به عدم پرداخت ۸ ماه حقوق،

اعتصاب کارگران شرکت پرلیت تهران به عدم پرداخت ۵ ماه حقوق و معوقات از جمله اعتراضات در بهمن ماه سال گذشته است.

همچنین تجمع کارگران و پیمانکاران پتروشیمی بندر ماهشهر، تجمع اعتراضی کارگران جنگلبانی نسبت به عدم پرداخت ماه حقوق مقابل سازمان جنگل‌ها در چالوس، اعتصاب وتجمع کارگران راه آهن زنجان دراعتراض به عدم پرداخت ۲ماه حقوق مقابل ساختمان راه آهن از جمله اعتراضات شکل گرفته در این ماه است.

پس از اعتراض صنفی کارگران شهرداری شوشتر در واکنش به تبدیل وضعیت قراردادهای خود به پیمانی در اوایل بهمن ماه، در جریان این اعتصاب شهرداری شوشتر گروهی از کارگران را برای دادن تعهدنامه به کمیته انضباطی احضار کرده بود.

کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در بهمن ماه در اعتراض به سالها تعویق در واگذاری منازل مسکونی خود در مقابل ساختمان شهرداری تهران تجمع اعتراضی برگزار کردند.

اعتراضات کارگری اسفندماه

اعتراض کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز در اسفندماه نیز ادامه داشت، کارگران هپکو و هفت تپه نیز همچنان تجمعات مختلفی را برگزار کردند.

در این ماه همچنین کارگران شرکت یوتاتک صنایع نفت و گاز بوشهر در اعتراض به وضعیت معیشتی تجمع کردند.

کارگران شرکت کیسون علسویه نیز در اعتراض به عدم پرداخت ۶ ماه حقوق تجمع کردند.

تعدادی از کارگران و کارمندان شرکت آهاب که در زمینه تعمیر و بازسازی خطوط متروی تهران فعالیت دارد، در اعتراض به مشکلات معیشتی‌شان در مقابل دفتر مرکزی این شرکت در تهران دست به تجمع زدند.

کارگران پیمانکاری شرکت آزمون فلز در فاز ۲۲ و ۲۴ و فاز ۱۵-۱۶عسلویه به عدم پرداخت چهار ماه حقوق و معوقاتشان دست به اعتراض زدند.

گروهی از کارگران پیمانکاری اداره آب و فاضلاب مشکین شهر از توابع استان اردبیل در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق معوقه و عیدی تجمع کردند.

همچنین کارگران دو کارخانه کنتورسازی قزوین و صنایع کم مصرف ایرانیان دراعتراض به عدم پرداخت حقوق،حق بیمه مقابل استانداری قزوین جمع شدند.

اعتراضات کارگری فروردین ۱۳۹۷

ادامه اعتراضات کارگران هفت تپه با پایان تعطیلات نوروزی از سر گرفته شد. همچنین کارگران شرکت چوب و فریم سنگده دو دانگه مازندران نسبت به عدم پرداخت حقوق خود تجمع کردند.

در شوشتر کارکنان شرکت خوراک دام کارون و ماهی کارون در اعتراض به تعطیلی کارخانه‌ها و عدم پرداخت معوقات و امنیت شغلی خود اعتراض کردند.

حدود ۳۰۰ نفر از کارگران بازنشسته کارخانه کیان تایر در اعتراض به عدم پرداخت سنوات تجمع کردند.

اعتراضات کارگری اردیبهشت ۱۳۹۷

شماری از بازنشستگان معدن زغال سنگ البرز غربی در استان گیلان در اعتراض به وضعیت خود مقابل ساختمان ایمیدرو (سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران) در تهران تجمع کردند.

اعتراض گروهی از کارگران کارخانه فولاد قزوین واقع در شهرستان تاکستان نسبت به امنیت شغلی‌شان که چندین روز ادامه داشت از جمله اعتراضات اردیبهشت ماه بود.

همچنین کارگران پتروشیمی ایلام در اعتراض به عدم پرداخت معوقات خود تجمع کردند، کارگران گروه ملی صنعت فولاد اهواز ایران نیز در سال جدید تجمع و اعتراض‌های خود را از سر گرفتند.

کارگران هپکو نیز در ادامه اعتراضات خود به وضعیت معیشتی‌شان تجمع کردند. در ادامه اعتراض‌ها اپراتورهای پست‌های فشار قوی برق از سراسر کشور اوایل اردیبهشت به تهران آمدند و در اعتراض به اجرایی نشدن بخشنامه‌ تغییر وضعیت شغلی مقابل وزارت نیرو تجمع کردند.

نگاهی به یک سال اعتراضات کارگران در ایران حاکی از آن است که مشکلات عمده آنها هنوز حل نشده است و کارگران به قول خودشان همچنان “غم نان و امنیت” دارند.

به اعتقاد برخی از فعالان حوزه کارگری تجربه توافق دستمزد و افزایش ۱۹.۵ درصدی آن فقط سوپاپ اطمینانی بوده برای کنترل اعتراض‌ها، تنها دو هفته پس از این توافق بود که ارزش ریال در مقابل دلار بیش از ۱۰ درصد کاهش یافت و حال با توجه به تورم ناشی از قیمت بالای دلار و ارزش کم ریال، این کارگران هستند که بیش از پیش درآمدشان کاهش یافته و شرایطشان سخت تر خواهد شد.