شهروند- کمپانی مشاوره ی سیاسی کمبریج آنالیتیکا روز چهارشنبه اعلام کرد که در پی وقایع اخیر و فشارهای همه جانبه ی قانونی و سیاسی اعلام ورشکستگی می کند. این تصمیم دو ماه بعد از اعلام رسوایی این کمپانی و کمپانی فیسبوک و اتهام سوء استفاده از اطلاعات شخصی حدود ۸۷ میلیون کاربر، اعلام شد. کمپانی Cambridge Analytica توسط استفان ک. بانون ( Stephen K. Bannon)  و رابرت مرسر (Robert Mercer) بنیانگذاری شد.

این افراد در ابتدای کار رقمی معادل ۱۵ میلیون دلار در این کمپانی سرمایه گذاری کردند. این کمپانی ادعا می کرد که می تواند به کمک ابزاری الکترونیکی شخصیت رای دهندگان آمریکایی را شناسایی کرده و آنها را تحت تاثیر قرار دهد. از این ابزار در انتخابات ریاست جمهوری دونالد ترامپ استفاده شد.

این کمپانی بیشترین اطلاعات خود را از شبکه ی اجتماعی فیسبوک به دست می آورد. Cambridge Analytica و فیسبوک طی ماه های اخیر هر دو تحت فشارهای فراوانی بودند تا جایی که مارک زاکربرگ، بنیانگذار فیسبوک، در کنگره ی آمریکا حضور پیدا کرد و در مقابل سناتورهای آمریکایی به سوالات پاسخ داد. Cambridge Analytica در وب سایت خود اعلام کرد که هم در لندن انگلستان و هم در ایالات متحده ی آمریکا اعلام ورشکستگی خواهد کرد.